• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65961
+
-

کجور به مزرعه بزرگ گیاهان دارویی تبدیل می‌شود

با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در پرورش گیاهان دارویی در کجور وجود دارد، این شهر به مزرعه بزرگ گیاهان دارویی تبدیل می‌شود. 

به گزارش ایسنا، شهردار کجور با بیان مطلب بالا اظهار کرد: کجور محل پرورش و رشد بیش از 250 نوع گیاه دارویی است که 400 هزار تا 4 میلیون تومان ارزش دارند و با پرورش این گیاهان می‌توان موجب توسعه منطقه شد. 

« ملک‌محمدی» با بیان این‌که شهر کجور به دلیل شرایط جغرافیایی و فاصله 85 کیلومتری که با مرکز شهرستان دارد از غافله توسعه عقب مانده است، افزود: برای توسعه منطقه پیگیر صنایع زیادی شدیم که خاصیت درون‌زایی به لحاظ اقتصادی داشته و متکی به خود باشند.

 در این میان 2 صنعت شاخص گردشگری از نوع بوم‌گردی و گیاهان دارویی شناسایی شدند که می‌توانند تحول‌ ایجاد کنند. شهردار با اشاره به این‌که ایده گیاهان دارویی سال گذشته مطرح شد، گفت: با توجه به قابلیت‌های منطقه به دنبال یک محرک اقتصادی و تلنگر بودیم تا مردم منطقه بدانند پرورش گندم، جو و علوفه آنچنان که باید و شاید اقتصادی نیست و باید به دنبال پرورش گیاهان دارویی و صنایع وابسته بود که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است. 

وی تصریح کرد: گل‌گاوزبان در هر هزار متر 8 تا 9 میلیون تومان درآمد دارد در حالی که در هر هکتار زمین شاید سایر محصولات از جمله گندم و جو این مقدار درآمد نداشته باشد، بنابراین نباید فرصت‌ها را از دست داد. 

ملک‌محمدی با اشاره به ظرفیت‌های زیادی که بخش کجور و خصوصا شهر کجور به لحاظ پرورش گیاهان دارویی دارد، ادامه داد: به عقیده بسیاری از کارشناسان نوع گل محمدی و گلاب آن که در منطقه کجور تولید می‌شود، به لحاظ مرغوبیت از گلاب کاشان و قمصر بهتر است. شهردار گفت: برگزاری جشنواره گل محمدی تلنگری برای مردم منطقه است. 

با برگزاری این جشنواره بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌توانند به قابلیت منطقه برای پرورش انواع گیاهان دارویی پی ببرند. این مسئول بیان کرد: در کنار مزارع بزرگ گیاهان دارویی، به فکر ایجاد مرکز طب سنتی هستیم که گردشگری سلامت را گسترش می‌دهد. 

ملک‌محمدی با مثبت ارزیابی کردن جشنواره گیاهان دارویی که سال گذشته در کجور برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به استقبال زیادی که توسط مردم سایر شهرها از جشنواره شد، فردی تقاضای 100 هکتار برای ایجاد و پرورش گیاهان دارویی کرد و شهرداری و اعضای جشنواره به فکر تهیه زمین برای وی هستند. 

شهردار افزود: 55 هکتار از اراضی ضلع غربی آب‌بندان برای ایجاد و پرورش گیاهان دارویی توسط شهرداری از منابع طبیعی تقاضا شده است. طرح آن مورد تصویب قرار گرفت و منتظر نتیجه نهایی هستیم تا در این اراضی گیاهانی همچون انواع گل‌گاوزبان، آرتی شو، گل محمدی، اسطوخودوس و چند نوع دیگر پرورش داده شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید