• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65925
+
-

37 درصد جمعیت ارومیه حاشیه‌نشین هستند

سرپرست امور اجتماعی و فرهنگی استانداری: تاکنون340 هزار حاشیه‌نشین در ارومیه شناسایی ‌شده‌اند

حاشیه‌نشینی یک آسیب اجتماعی در جوامع امروزی به‌حساب می‌آید که در صورت رسیدگی نکردن به آن زمینه‌ساز مشکلات فرهنگی و اجتماعی زیادی می‌شود.

به گزارش تسنیم ‌ 600 هزار نفر در 72 محله با وسعت 3 هزار هکتار در مناطق حاشیه‌ای شهرهای آذربایجان غربی زندگی می‌کنند که بیش از 340 هزار نفر از آنان در ارومیه و در مناطقی چون اسلام‌آباد، کشتارگاه، حاجی‌پیرلو، وکیل‌آباد، علی‌آباد، حسین‌آباد، شهرک پردیس و شهرک گلمان سکونت دارند و بیش از 37 درصد جمعیت این شهرستان درصد کل جمعیت ارومیه را تشکیل می‌دهند. 


ایمن نبودن واحدهای مسکونی حاشیه شهر 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: واحدهای مسکونی حاشیه شهر ارومیه در برابر زلزله ایمن نیستند و در صورت وقوع زلزله احتمالی بیشترین تخریب در این مناطق رخ می‌دهد. «نادر قاضی‌پور» می‌افزاید: بنیاد مسکن استان جزو فعال‌ترین بنیادها در کشور است که به مساله بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی مناطق کم‌برخوردار توجه ویژه دارد ولی با وجود این ارومیه دارای بیشترین واحدهای مسکونی نیازمند نوسازی است. 


بیکاری و مشکلات معیشتی 

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه هم می‌گوید: مشکلات اقتصادی و بالا رفتن نرخ بیکاری و سخت شدن زندگی یکی از عامل‌های اصلی افزایش حاشیه‌نشینی در ارومیه است. حاشیه‌نشینی محصول توزیع ناعادلانه زیرساخت‌ها و سرمایه در مقیاس فضای مناطق شهری و روستایی است و حاشیه‌نشینی سبب افزایش مشکلات درون‌شهری نیز می‌شود. 

«محمدرضا علیزاده» می‌افزاید: شهر ارومیه پس از طرح جامع سال ٨٥ با برنامه‌ریزی‌هایی که در این‌ ارتباط صورت گرفت پروژه‌های بزرگی در این شهر انجام شد یا در دست اقدام است که این عامل سبب شد کسانی که در شهرهای دیگر بیکار هستند، برای پیدا کردن کار به ارومیه مهاجرت کنند. افزایش مهاجرت به شهر ارومیه سبب شد مشکلات اقتصادی در این شهر زیاد شود و به‌طور ناهماهنگ منطقه حاشیه‌نشینی در اطراف شهر گسترش یابد ولی متأسفانه این شهر ظرفیت پذیرش حجم بالایی از مهاجر و افراد بیکار را ندارد. 

این مسئول تاکید می‌کند: افزایش مهاجرت پیامدهای نامطلوب زیادی به دنبال دارد و مشکلات بزرگی را می‌تواند در تمامی شهرها به وجود آورد؛ در این ارتباط باید راه‌حل مناسبی پیدا شود تا از افزایش این مشکل جلوگیری شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید