• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 24 تیر 1398
کد مطلب : 65894
+
-

اعتراض به معدن‌کاری در «بِیرَمی»

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست بوشهر از پیگیری برای لغو مجوز فعالیت واحد معدنی تنگ شیرینه خبر داد

محیط زیست
اعتراض به معدن‌کاری در «بِیرَمی»

تعدادی از فعالان محیط زیستی با تجمع در محل ایجاد معدن مرمریت در کوه بِیرَمی شهرستان دشتی جلوگیری از فعالیت واحد‌های معدنیِ بی‌توجه به مسائل زیست‌محیطی را خواستار شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فعالان زیست‌محیطی که از پیش برای تجمع درباره ممنوعیت فعالیت معادن در کوه بیرمی اطلاع‌رسانی کرده بودند، در تنگ شیرینه و محل ساخت معدن مرمریت جمع شدند و اعتراض خود را درباره فعالیت این معدن اعلام کردند.

آنان از مسئولان خواستند مجوز معدن را لغو کنند تا کوه بیرمی که بلندترین قله استان بوشهر را به ارتفاع ۱۹۵۰ متر در خود جای داده، به عنوان یک ثروت ملی برای نسل آینده حفظ شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بوشهر گفت: لغو مجوز فعالیت واحد معدنی سنگ مرمریت شهرستان دشتی واقع در محدوده منطقه حفاظت شده کوه بیرمی (تنگ شیرینه) در دست پیگیری است.
«فرهاد قلی‌نژاد» افزود: با حضور محیط‌بانان از جاده‌کشی این واحد معدنی جلوگیری شده و از هفته جاری این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون چند شکایت در این باره مطرح شده با این وجود هنوز مجوز فعالیت این واحد معدنی باطل نشده که اداره کل حفاظت محیط ‌زیست استان این موضوع را تا حصول نتیجه دلخواه مردم پیگیری می‌کند.

ارتفاعات بیرمی در شهرستان‌های دشتی و تنگستان قرار دارد. رشته کوه بیرمی که بالاترین نقطه آن 1970 متر از سطح دریا ارتفاع دارد از یک سمت به شهرستان خورموج مشرف است و از سمت دیگر به شهرستان اهرم. این رشته کوه تامین‌کننده منابع آب آشامیدنی چند شهرستان بزرگ و کوچک از جمله اهرم و خورموج است. قله پازنان مرتفع‌ترین نقطه این رشته کوه است. 

منطقه حفاظت شده کوه بیرمی با داشتن تنوع فراوان گیاهی و جانوری، بالاترین ارتفاعات استان بوشهر، تنگه‌های متعدد و عمیق و چشمه‌سارهای فراوان از عوامل ایجاد یک اقلیم منحصربه فرد دراین منطقه است. ارتفاع متغیر این منطقه موجب به‌وجود آمدن سه قسمت آب وهوایی متفاوت و خاص شده که شاید در هیچ جای بوشهر این تنوع وجود نداشته باشد.

تحقیقات و مطالعاتی که توسط کارشناسان صورت گرفته نشان می‌دهد این منطقه از نظر تنوع حیات ‌وحش یکی ازمناطق غنی استان بوشهر است، به طوری‌که تاکنون ۹۵ گونه پرنده،۲۰ گونه پستاندار، ۱۹ گونه خزنده، 4 گونه ماهی و 4 گونه دوزیست در آن مشاهده و شناسایی شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید