• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65790
+
-

مراسم تحویل اسلحه

جمع‌آوری سلاح‌های پیشرفته با تغییر قانون مالکیت اسلحه در نیوزیلند آغاز شد

آسیا
مراسم تحویل اسلحه


ده‌ها نفر در نخستین مرحله جمع‌آوری اسلحه‌های غیرمجاز در نیوزیلند، سلاح‌های خود را در شهری که فاجعه مشهور آن باعث تغییر قانون اسلحه این کشور شد، تحویل دادند.
به گزارش گاردین، دولت نیوزیلند، بعد از واقعه کشتار مسلمانان در 2 مسجد در کرایس‌چرچ، قانون مالکیت اسلحه را تغییر داد و مالکیت برخی سلاح‌ها را غیرقانونی اعلام کرد. قرار است تا چند‌ ماه پیش رو، مالکان اسلحه‌ها در 258پایگاه در سراسر کشور، اسلحه‌های غیرمجاز خود را داوطلبانه در ازای دریافت پول نقد تحویل دهند.
پلیس کرایس‌چرچ اعلام کرده است که در نخستین ساعات طرح جمع‌آوری، بیش از 200هزار دلار نیوزیلند را به 68مالک اسلحه پرداخت کرده است.
دولت، در پی حملات کرایس‌چرچ در نیمه مارس که 51قربانی به جا گذاشت، قانون مالکیت اسلحه را در نیوزیلند تغییر داد. این حمله بی‌سابقه که به یک فاجعه عمومی تبدیل شد، در سراسر کشور، درخواست‌های زیادی برای تغییر قوانین اسلحه مطرح کرد. جسیندا آردن، 6 روز بعد از فاجعه کرایس‌چرچ اعلام کرد که بیشتر اسلحه‌های خودکار و نیمه‌خودکار، غیرقانونی خواهند شد. مجلس هم 6 هفته بعد از آن، قانون منع مالکیت سلاح‌های خودکار و نیمه‌خودکار نظامی را در پارلمان تصویب کرد. پیشنهاد دولت، با 119رأی موافق و تنها یک رأی مخالف در پارلمان نیوزیلند تصویب شد.
مهاجم کرایس‌چرچ، یک تبعه استرالیایی به نام هریسون ترنت است. او با 51اتهام ازجمله 40اتهام ارتکاب به قتل مواجه است. ترنت ادعای بی‌گناهی کرده اما قرار است دادگاه او، بهار سال آینده از سر گرفته شود. پیش‌بینی می‌شود دادگاه او 6 هفته طول بکشد.
به گزارش نیویورک‌تایمز، در نخستین مرحله جمع‌آوری این سلاح‌ها، بیش از 150نفر در کرایس‌چرچ سلاح‌های خود را تحویل پلیس داده‌اند. بسیاری از مالکان اسلحه‌های غیرمجاز، یک ساعت و نیم قبل از شروع به‌کار پایگاه جمع‌آوری اسلحه‌ها جلوی آن صف ایستادند.
دولت پیش‌بینی کرده است که خرید اسلحه‌های غیرمجاز از مالکان آنها، نزدیک به 200میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. با این حال منتقدان معتقدند دولت باید بسیار بیشتر از این برای خرید این اسلحه‌ها هزینه کند.
براساس قانون عفو عمومی، مالکان تا انتهای پاییز امسال وقت دارند سلاح‌های غیرمجاز خود را به پلیس تحویل بدهند. تخمین زده می‌شود چیزی نزدیک به 1.5میلیون اسلحه در نیوزیلند در اختیار شهروندان این کشور است. نیوزیلند 4.8میلیون نفر جمعیت دارد.
مراسم تحویل سلاح‌های غیرمجاز به‌دلیل تجمع برخی فعالان حامی اسلحه با حضور سنگین پلیس برگزار شد و خبرنگاران اجازه نیافتند در محل تحویل سلاح‌ها حضور داشته باشند. با این حال رئیس پلیس کرایس‌چرچ گفته است که داوطلبان، در کمال آرامش سلاح‌های خود را تحویل دادند. او گفته است برخی از شهروندان، بدون دریافت پول سلاح‌های خود را تسلیم پلیس کردند.
با این حال سخنگوی یک گروه حامی مالکیت اسلحه در نیوزیلند به نیویوزک‌تایمز گفته است که مردم از قیمت پایین پیشنهادی دولت شوکه شده‌اند اما چون شانس دیگری نداشته‌اند، مجبور به تحویل سلاح‌هایشان شده‌اند. او گفته است اگر پلیس می‌خواهد مردم بیشتری به‌صورت داوطلبانه سلاح‌هایشان را تحویل بدهند، باید قیمت خرید سلاح‌های آنها را بالا ببرد. پلیس گفته است که بسته به میزان نو یا کهنه بودن سلاح‌ها، برای آنها قیمت تعیین خواهد کرد.
علاوه بر پایگاه‌های جمع‌آوری اسلحه‌ها، مردم می‌توانند سلاح‌های غیرمجاز خود را به پاسگاه‌های پلیس یا فروشنده‌های مجاز اسلحه تحویل بدهند. درصورتی که یک نفر بیش از 10اسلحه غیرمجاز داشته باشد، می‌تواند از پلیس بخواهد تا اسلحه‌هایش را در خانه‌اش تحویل بگیرد.
پلیس کرایس‌چرچ اعلام کرده است که نزدیک به 800اسلحه، به‌صورت داوطلبانه و قبل از آغاز تحویل رسمی اسلحه‌های غیرمجاز به پلیس تحویل داده شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید