• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 19 بهمن 1396
کد مطلب : 6575
+
-

فوق‌العاده

ژازه تباتبایی
فوق‌العاده

20بهمن، سالمرگ ژازه تباتبایی، هنرمندسرشناس تجسمی کشورمان است. تباتبایی، نقاش، مجسمه‌ساز، شاعر و نمایشنامه‌نویس بود.

این هنرمند نگارخانه «هنر جدید» را که نخستین نگارخانه ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود، تاسیس کرد. شهرت امروز او بیشتر برای فیگورهای خلاقانه و مجسمه‌های فلزی است که با جفت‌کاری (اَسِمبلاژ) قطعات فلزی ماشین‌آلات صنعتی و اتومبیل‌ها ساخته‌ست.

 

سمپاد؛ بحث داغ آنهایی که دیگر مدرسه نمی‌روند

انتشار خبر تعطیلی مدارس استعدادهای درخشان، منطقا باید مورد توجه شدید دانش‌آموزان یا والدین آنها باشد اما در همین چند روزی که خبرش منتشر شده، به بحث داغ کاربران توییتر تبدیل شده است. توییتر فارسی در واکنش به این خبر، به طیف مخالفان و موافقان سرسخت این اتفاق تبدیل شده است.

جالب این است که بیشتر کاربرانی که به این موضوع واکنش نشان داده‌اند، نه دانش‌آموز به‌نظر می‌رسند و نه والدینی که نگران تحصیل فرزندانشان باشند. با این حال حجم زیادی از واکنش‌ها، به خوبی نشان می‌دهد که چه حساسیتی به سیستم آموزشی در کشور وجود دارد. کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی است که طرفداران مدارس سازمان استعدادهای درخشان یا همان سمپاد، مخالفان آتشین تعطیلی آنها باشند.

این کاربران که تعدادشان در توییتر هم کم نیست، حتی با هشتگ # من-نگران-سمپادم، نگرانی خود را از بسته شدن این مدارس ابراز کرده‌اند. این یکی از توییت‌هایی است که با همین هشتگ در حمایت از مدارس استعدادهای درخشان نوشته شده و با استقبال نسبتا زیادی هم مواجه شده است: «تیکه خیلی عالی # سمپاد برای من این بود که یاد گرفتم شجاع باشم، ریسک کنم و همزمان درگیر خیلی چیزهای بیشتر و مهم‌تری از درس باشم. مطمئنم اگر اون ۷ سال فرزانگان نبودن، من هم اینجایی که الان هستم نبودم.»  و اتفاقا همین طرفداری پرشور باعث شده است که بسیاری از کاربران وارد معرکه شوند و به آنها حمله کنند.

در مقابل این کاربران، آنهایی قرار دارند که از ایجاد تبعیض میان دانش‌‌آموزان سخت گله‌مند هستند. برخی دیگر، روش‌های انتخاب دانش‌آموزان نخبه را اشتباه می‌دانند و البته کاربرانی هم هستند که به شوخی یا جدی، تعطیلی این مدارس را پیش‌زمینه تعطیلی آموزش از کشور می‌دانند و حسابی از آن استقبال کرده‌اند. این توییت که با زبان طنز در این‌باره نوشته شده، حسابی با استقبال کاربران مواجه شده است‌: «بسته‌شدن سمپاد یک شروع بود به امید تعطیلی تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی.»

این خبر را به اشتراک بگذارید