• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 22 تیر 1398
کد مطلب : 65468
+
-

روایت جهانگیری از پشت پرده حمله به زنگنه

فریادها علیه وزارت نفت از طرف بابک زنجانی‎هاست

کسانی که به ادعای ناکارآمدی دولت دامن می‌زنند، توجه ندارند که آتش به خرمن سرمایه اجتماعی کشور می‌اندازند

دولت
فریادها علیه وزارت نفت از طرف بابک زنجانی‎هاست


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئـیـس‌جـمهـور در سخنرانی همایش سراسری فرمانداران، دلیل هجمه علیه وزارت نفت و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت را قطع شدن دست کاسبان تحریم عنوان کرده و گفته است: دولت از راهکار کسانی که فکر می‌کردند شرایطی به‌وجود آمده که می‌توانند به بهانه تحریم، منابع نفتی را از دست مردم خارج کرده و بابک زنجانی درست کنند استقبال نکرد. او گفته است ما به اینها مجوز ندادیم و این فریادها علیه وزارت نفت، فریاد امثال بابک زنجانی‌هاست.

اشاره اسحاق جهانگیری به اتهاماتی است که به‌ویژه از سوی برخی نمایندگان منتقد دولت در مجلس علیه وزارت نفت شکل می‌گیرد؛ در یک نمونه، یکی از نمایندگان منتسب به جبهه پایداری مدعی شده بود نهادهای امنیتی، باندی را در وزارت نفت دستگیر کرده‌اند در رأس آن خانمی با ایجاد ارتباط با ۱۶ نفر از مقامات ارشد این وزارتخانه توانسته بود در جهت تکمیل پازل دشمن، ضرباتی را به کشور وارد کند.

یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات در پی انتشار این خبر به خبرگزاری ایسنا گفته بود: محتوای پرونده‌های امنیتی صرفا در اختیار مراجع ذی صلاح قضایی قرار می‌گیرد و بیان اتهاماتی از این دست توسط هر فرد یا مرجع دیگری فاقد اعتبار است. موضوع وجود کارتخوان در دفتر بیژن زنگنه هم یکی از این اخبار بود که با تکذیبیه وزارت اطلاعات همراه شد.

بیژن نامدار زنگنه هم اخیرا در گفت‌وگویی با خانه ملت درباره پشت پرده این حملات گفته بود: «من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم محافظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. نمی‌گذارم از این پول ببرند و من بمانم.»

اسحاق جهانگیری در دفاع از وزارت نفت گفته است: در این دولت وزارت نفت تلاش وسیعی برای به شکست کشاندن نقشه دشمن در راستای به صفر رساندن فروش نفت انجام داد و از همه ظرفیت‌ها برای فروش نفت استفاده شد و هرکس در این زمینه راهکار مؤثری ارائه کرد، مورد استقبال قرار گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از برخی تلاش‌ها برای تخریب دولت انتقاد کرده و گفته است: این انگاره که می‌خواهد دولت را بی‌تفاوت و یا ناکارآمد نشان دهد، انگاره خطرناکی است که گاهی از سوی دستگاه‌های رسمی نیز منتشر می‌شود. کسانی که به این موضوع دامن می‌زنند، توجه ندارند که آتش به خرمن سرمایه اجتماعی کشور می‌اندازند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، وی با بیان اینکه دشمنان دائم به‌دنبال القای ناکارآمدی دولت هستند، اضافه کرد: برخی در داخل آگاهانه یا ناآگاهانه، به خیال مقابله با این ترفند دشمن، می‌گویند نظام ناکارآمد نیست، بلکه دولت ناتوان است. این عده توجه ندارند که دولت بخش اصلی نظام است. متأسفانه گاهی دروغی می‌سازند و بر مبنای آن، ده‌ها دروغ دیگر به مسئولان دولت نسبت می‌دهند تا پایگاه دولت و مسئولان دولتی را در میان مردم تضعیف کنند. اما این تحلیل اشتباه است زیرا تضعیف دولت، پایگاه اجتماعی آنها را تقویت نمی‌کند و مردم هیچ‌گاه رو به عقب باز نمی‌گردند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه تلاش‌هایی برای ایجاد فاصله و شکاف میان مردم و دولتمردان انجام می‌شود، از نمایندگان دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها خواست تا در سریع‌ترین زمان به مسائل مردم توجه و رسیدگی کنند تا یک مسئله کوچک به مسئله‌ای اساسی و بزرگ تبدیل نشود.

مکث
استانداران چشم بینا و گوش شنوای نظام باشند
جهانگیری گفت: ترمیم و تقویت سرمایه اجتماعی برای دولت مهم‌ترین مسئله است. باید اعتماد مردم را به دولت، با فعالیت و تلاش بیشتر و نیز گفت‌وگو و تقویت ارتباط با آنها ارتقا داد. در این زمینه استانداران نقش کلیدی دارند و باید در استان‌ها با گروه‌های مرجع و نخبگان ارتباط بگیرند تا توان اداری کشور را برای حل مشکلات افزایش دهند. معاون اول رئیس جمهور افزود: استانداران و فرمانداران باید چشم بینا و گوش شنوای نظام باشند. همواره مسائل را رصد کرده و درد دل مردم را بشنوند. این سیاست برای ما راهگشاست. همین که مردم این حس را داشته باشند که مسئولین با آنها «همدرد» بوده و گروهی متفاوت نیستند، ارزشمند است. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه قدرت دولت در مرحله اول قدرت نرم است، اظهار داشت: قدرت سخت باید جایی استفاده شود که از همه ظرفیت‌های قدرت نرم استفاده شده و قدرت نرم، میزان نفوذ دولت در افکار عمومی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید