• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 19 بهمن 1396
کد مطلب : 6541
+
-

4تاکتیک آتش‌نشانان برای مهار حریق در طبقه منفی4

آتشی که از دوشنبه قسمت بایگانی ساختمان وزارت نیرو را در برگرفته بود، دیروز مهار شد

پیگیری
4تاکتیک آتش‌نشانان برای مهار حریق در طبقه منفی4

53ساعت عملیات بی‌وقفه آتش‌نشانان پایتخت در ساختمان وزارت نیرو با اطفای حریق پایان یافت. این در حالی است که خطر ریزش ساختمان هنوز رفع نشده و کارشناسان در حال بررسی میزان پایداری ساختمان هستند.

به گزارش همشهری، تاکتیک‌هایی که آتش‌نشانان پایتخت برای مهار حریق در ساختمان وزارت نیرو در خیابان ولیعصر به‌کار بردند نتیجه داد و آنها موفق شدند روز گذشته، پس از 53ساعت تلاش بی‌وقفه حریق در طبقه منفی‌4را مهار کنند. این آتش‌سوزی از صبح دوشنبه شروع شد.

در نخستین‌ تماس‌ها با آتش‌نشانی اعلام شد که آسانسور ساختمان شرکت برق حرارتی وابسته به وزارت نیرو در خیابان ولیعصر دچار آتش‌سوزی شده است اما وقتی آتش‌نشانان در محل حاضر شدند، با توجه به دود گسترده و بررسی‌های کارشناسانه معلوم شد که آتش در طبقه منفی‌‌4که قسمت بایگانی راکد ساختمان بود، رخ داده و دود از طریق چاهک به آسانسور نفوذ کرده است.

در شرایطی که به‌نظر می‌رسید زمان زیادی از شروع آتش‌سوزی گذشته است، عملیات اطفای حریق شروع شد. طبقه منفی‌4وسعتی حدود 400متر داشت که داخل آن دست‌کم 25تن پوشه و پرونده نگهداری می‌شد و آتش‌ گرفتن آنها دود وحشتناکی به‌‌راه انداخته بود طوری که ورود به کانون آتش‌سوزی را سخت کرده و دامنه دید آتش‌نشانان را به‌شدت کاهش داده بود. کندسوزی کاغذها حرارت زیادی را به‌وجود آورده بود که با گذشت زمان امکان دسترسی به کانون آتش را کمتر می‌کرد.

از سوی دیگر سازه فلزی ساختمان و دمای بالای کانون آتش‌سوزی این خطر را به‌وجود آورده بود که ساختمان همانند ساختمان پلاسکو ریزش کند. آتش‌نشانان برای مهار این حریق تاکتیک‌های مختلفی را به‌کار بردند. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی به همشهری می‌گوید: در روز نخست و ساعات اولیه، تاکتیک ما نفوذ به طبقه منفی‌4و مهار حریق بود. پس از آن، به‌دلیل حرارت و دود بسیار زیاد و احتمال ریزش ساختمان نفوذ به آنجا امکان‌پذیر نبود، بنابراین با تغییر تاکتیک، تصمیم گرفتیم از طریق سوراخ کردن سقف طبقه‌منفی‌4و انتقال لوله‌های آبرسانی از این سوراخ‌ها حرارت را کاهش دهیم.

این روش تا ساعات اولیه بامداد دیروز ادامه داشت و پس از آن آتش‌نشانان روش دیگری در پیش گرفتند. ملکی می‌گوید: سوراخ‌های ایجاد شده در سقف علاوه بر امکان آبرسانی، شرایط خارج کردن دود از طبقه منفی‌4را نیز فراهم کرد. با این روش توانستیم حرارت را کاهش دهیم و این بار به جای آب از کف و فوم استفاده کردیم و با انتقال آن از طریق سوراخ‌ها به کانون آتش‌سوزی تلاش کردیم حریق را مهار کنیم.

ابتکار آتش‌نشانان نتیجه داد و حرارت آنقدر پایین آمد که آنها توانستند روش نهایی، یعنی نفوذ به طبقه منفی‌4را عملی کنند. به گفته ملکی، حدود ساعت 2:30بامداد توانستیم به کانون آتش نفوذ کنیم. به‌دلیل شدت حرارت و دود، در ابتدا گروه‌های2 نفره و در زمان‌های کوتاه وارد آنجا شدند که کارشان فقط بررسی و شناسایی بود. با به‌دست آمدن اطلاعات لازم، عملیات اصلی شروع شد و تیم‌های اطفای حریق توانستند با ورود به محل آتش‌سوزی به مقابله با حریق بپردازند و در نهایت در ساعت 9صبح دیروز آتش‌ را مهار کنند. پس از آن نیز عملیات لکه‌گیری و تخلیه دود انجام و پس از 53ساعت تلاش بی‌وقفه حریق مهار شد.

 

خطر ریزش

هر چند عملیات اطفای حریق با موفقیت به پایان رسید اما به گفته ملکی، هنوز خطر ریزش ساختمان رفع نشده است. او می‌گوید: از زمانی که محل را تحویل بدهیم، مالک حداکثر 24ساعت وقت دارد که با استفاده از مشاوران و کارشناسان ساختمان را چک و مقاومت آن را بررسی کند تا شاهد مشکل دیگری نباشیم. هنوز به‌طور صد درصد نمی‌توان گفت که احتمال تخریب ساختمان وجود ندارد و باید بررسی‌ها و مقاوم‌سازی‌های لازم صورت گیرد. علاوه بر آن 2خودروی آتش‌نشانی نیز تا 24ساعت پس از پایان عملیات در این محل باقی خواهند ماند تا درصورت خطر مجدد، وارد عمل شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید