• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 20 تیر 1398
کد مطلب : 65231
+
-

تداوم صادرات نفت ایران از مسیر خاکستری

زنگنه: آمار صادرات نفت ایران جزو اطلاعات جنگی است

صادرات نفت ایران از مسیرهای خاکستری برای دورزدن تحریم‌ها ادامه دارد و وزیر نفت بار دیگر در واکنش به انتشار برخی خبرها درباره نحوه و میزان صادرات نفت ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد: اطلاعات مربوط به صادرات نفت ایران در شرایط کنونی جزو اطلاعات جنگی به شمار می‌رود و برای انتشار آن باید از مراجع قانونی مجوز گرفت.
همزمان سفارت ترکیه در ایران اخبار امتناع از واردات انرژی از ایران برای پالایشگاه‌های این کشور را تکذیب کرده و علی لاریجانی، رئیس مجلس هم در اظهارنظری اعلام کرد: وضع بودجه در خردادماه به لحاظ فروش نفت طبق پیش‌بینی‌ها بوده، اما برخی برآوردها نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد بودجه عمومی دولت در سال‌جاری با کسری 150هزار میلیارد تومانی مواجه خواهد شد که 100هزار میلیارد تومان آن ناشی از افت صادرات نفت ایران خواهد بود.

آسیب به منافع ملی
بیژن زنگنه دیروز در حاشیه جلسه هیأت‌ دولت با اشاره به اخبار مربوط به کاهش فروش نفت ایران، تأکید کرد: مشخص نیست افرادی که این اطلاعات را بازنشر می‌کنند چه هدفی دارند، زیرا انتشار این مطالب به منافع ملی آسیب می‌زند. دیروز خبرگزاری تسنیم به نقل از برخی رسانه‌های خارجی خبر داده بود؛ پالایشگاه‌های ترکیه از واردات نفت ایران خودداری می‌کنند اما سفارت ترکیه در ایران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: در این‌باره هیچ خبر یا بیانیه‌ای منتشر نشده و چنین چیزی صحت ندارد.

توسعه صنعت نفت ایران ادامه دارد
به گفته رضا دهقان، معاون شرکت ملی نفت ایران، موضوع تحریم از فروش نفت جداست و به فروش نفت ادامه می‌دهیم؛ چنانکه به‌دنبال ازدیاد برداشت از میدان‌های نفتی هستیم و اگر ظرفیتی در این حوزه وجود نداشت، قطعاً این کار را انجام نمی‌دادیم. معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران برای اثبات ادعای خود، از امضای ۱۰ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت تا ۲‌ماه آینده خبر داد.

صدای مخالف از داخل مجلس
با وجود اصرار وزارت نفت بر روند طبیعی توسعه، تولید و فروش نفت، برخی نمایندگان مجلس در این‌باره تردیدهایی را مطرح می‌کنند؛ چنانکه جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه راهکار «پیش‌فروش نفت به کشورهای قدرتمند» ابهامات متعددی دارد، گفت: در شرایطی که ایران در حوزه صادرات نفت خام با برخی محدودیت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند، بهتراست دولت بر صرفه‌جویی هزینه‌ها و افزایش تولیدات پتروشیمی تمرکز کند.
 این نماینده مجلس با اشاره به راهکار جدید دولت برای دور زدن تحریم‌ها مبنی بر پیش‌فروش نفت به کشورهای قدرتمند، گفت: افرادی که این ایده را مطرح کرده‌اند باید به 2سؤال پاسخ دهند؛ ابتدا اینکه انتقال پول را با توجه به تحریم‌های بانکی چطور انجام خواهند داد؟ دوم آنکه باتوجه به نیاز کنونی کشور به پول، چه زمانی و چگونه پول نفتِ پیش‌فروش شده دریافت می‌شود؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید