• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 65189
+
-

مورد عجیب افشای اطلاعات کاربران اندروید

مورد عجیب افشای اطلاعات کاربران اندروید

در میان سیستم‌‌‌عامل‌های موبایل، اندرویدی‌ها همیشه بیشتر از دیگران در معرض خطر بوده‌اند. به همین‌خاطر همیشه به کاربران توصیه می‌شود که هنگام نصب برنامه‌ها دسترسی‌هایی را که هر اپلیکیشن دریافت می‌کند بررسی کنند. اکنون اما یک مطالعه جدید نشان داده اپلیکیشن‌های بسیاری وجود دارند که حتی بدون تأیید مجوز دسترسی از سوی کاربر قادر به سرقت و افشای اطلاعات شخصی او هستند.
به‌گزارش راشاتودی، براساس تحقیقی که در مؤسسه بین‌المللی علوم کامپیوتر برکلی صورت گرفته بیشتر از هزار اپلیکیشن اندروید کشف شده‌ که حتی با غیرفعال کردن و رد مجوز ردیابی قادر بوده‌اند اندروید را برای دسترسی به اطلاعات دور بزنند.
این اپلیکیشن‌ها از منابع غیراصلی هم نصب نشده‌ بودند. محققان امنیتی ۸۸هزار اپلیکیشن را از فروشگاه رسمی گوگل یا همان گوگل‌پلی دانلود کردند و روند انتقال اطلاعات در آنها را تحت نظر قرار دادند. در این تحقیق مشخص شد که حداقل ۱۳۲۵ اپلیکیشن از روش‌هایی برای دور زدن عدم‌دریافت دسترسی از سوی کاربر برای دسترسی به اطلاعات شخصی او پیدا می‌کنند.

اپ‌هایی با دانلود میلیونی 
یکی از اپلیکیشن‌هایی که در این تحقیق نامش ذکر شده Shutterfly است که دانلود آن در جهان برای ویرایش عکس میلیونی است. این اپلیکیشن مشهور موقعیت‌های مکانی عکس‌هایی را که کاربر گرفته بدون اطلاع او به سرورهای شرکت منتقل می‌کند. حتی درصورتی که کاربر دسترسی موقعیت مکانی یا همان GPS را هم به این اپلیکیشن نداده باشد. بعضی از اپ‌ها هم به‌دنبال راه‌حلی برای دور زدن ممنوعیت کاربر نبوده‌اند و اطلاعات اپلیکیشن‌های دیگر دارای مجوز را سرقت می‌کردند. این ماجرا به‌دلیل آن بود که این اپ‌ها روی یک کیت توسعه نرم‌افزاری (SDK) ساخته شده‌اند. به همین‌خاطر امکان به اشتراک‌گذاری چنین داده‌هایی وجود داشته و احتمالا صاحبان SDK هم به این اطلاعات دسترسی دارند.


   چطور از اطلاعات‌تان حفاظت کنید؟

 هنوز بهترین راه‌حل، مراقبت از سطح دسترسی اپلیکیشن است. دسترسی‌هایی را که هر اپلیکیشن درخواست می‌کند با کاربرد آن مقایسه کنید. یادتان باشد اگر مثلا اپلیکیشنی‌ دسترسی به پیامک‌ها یا میکروفن می‌گیرد می‌تواند صدایتان را بشنود و پیامک‌ها را بخواند.
 از نرم‌افزارهای امنیتی قابل اطمینان استفاده کنید. این نرم‌افزارها براساس گزارش‌های مختلف فهرست اپلیکیشن‌های با ریسک بالا را آپدیت می‌کنند.
موقعیت‌یابی گوشی را به‌طور کامل خاموش کنید. با این کار از بخش تنظیمات، اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند مکان شما را رصد کنند.
جلوی دسترسی به اطلاعات مکانی در بخش تصاویر را هم بگیرید. با انتخاب گزینه Remove geo location در بخش عکس یا گالری دیگر گوشی موقعیت گرفتن عکس‌ها را ثبت نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید