• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 19 بهمن 1396
کد مطلب : 6499
+
-

چگونه دورهمی کتاب بخوانیم؟

به صرف دوستی

به صرف دوستی

 

الهام فیروزبخت:

برای خواندن کتاب عموما دو راه پیش رو داریم؛ اول اینکه کتاب‌مان را برداریم و برویم یک جای دنج مثل پارک و زیر سایه‌سار درخت یا یک گوشه ساکت و خلوت خانه بنشینیم و کتاب مورد نظر مان را بخوانیم‌ اما روش دوم این است که دسته جمعی کتاب بخوانیم؛ درست مثل درس خواندن دسته جمعی که لذتش چند برابر است. البته در این گروه‌ها قرار است واقعا کتاب بخوانید. خیلی از ما آداب کتاب خواندن را بلدیم‌ اما آداب کتاب خواندن گروهی کاملا فرق می‌کند. واقعیت این است که بسیاری از افرادی که با شور و شوق فراوان دور هم جمع شده‌اند بعد از یکی، دو جلسه عطای این گروه را به لقایش می‌بخشند. پس اگر قرار است دسته جمعی کتابخوانی را شروع کنیم بهتر است با اصول آن آشنا شویم؛ چرا که قرار است در این گروه طوری زمان‌‌مان را تنظیم کنیم که کتابخوانی هم به‌خودمان و هم به افراد گروه بچسبد؛ درست مانند اردوی دسته جمعی. یک ‌بار هم شده امتحان کنیم.

 

 

چه گروه‌هایی را تشکیل دهیم؟ همکلاسی‌ها

 اگر هنوز اهل درس و مدرسه هستید درست کردن چنین گروهی خیلی ساده ‌است و خیلی هم به دردتان می‌خورد. زنگ‌های تفریح بهترین موقع برای کتاب خواندن گروهی است.

 

دوستان گرمابه و گلستان

 معمولا در جمع رفقا حسابی به آدم خوش می‌گذرد. همه ما تجربه این دورهمی‌ها را داشته‌ایم و خیلی از چیزهای به درد بخوری که یاد گرفته‌ایم از همین جمع‌های دوستانه بوده است. پس بهتر است برای فایده‌مندتر کردن این دورهمی‌ها کتابی هم ورق بزنید و ساعتی بیشتر از حضور دوستان‌تان فیض ببرید.

 

گروه‌های تلگرامی

 برای جمع و جور کردن گروه‌تان می‌توانید از تلگرام هم استفاده کنید. اتفاقا جمع شدن گروه‌های اینترنتی خیلی ساده‌تر از دیگر گروه‌هاست. همین حالا هم تعداد بسیار زیادی از کانال‌های کتابخوانی وجود دارند و شیوه کارشان هم به این صورت است که با مشورت یکدیگر کتابی را انتخاب و بعد از خوانش با هم در مورد آن کتاب بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند و تکه‌هایی را که به‌نظرشان جذاب است به دیگران توصیه می‌کنند.

 

برای گروه قانون وضع کنیم

اگر می‌خواهید گروه‌‌تان جوانمرگ نشود و پس از دو، سه جلسه تعطیل نشود، بهتر است همان ابتدا تکلیف مقررات جلسه را مشخص کنید. البته قوانین گروه حتما باید مورد تأیید تمام افراد گروه باشد. مهم‌ترین قانون گروه هم این است که تحت هر شرایطی افراد گروه سر وقت در جلسه حاضر باشند. معطل ماندن برای آمدن دیگران، افراد گروه را دلسرد می‌کند. قانون دوم این است که همه افراد باید تعداد صفحاتی را که تعیین شده خوانده باشند. برای غیبت‌ها هم بهتر است چاره‌ای بیندیشید و همان ابتدای کار یک فکر درست و حسابی برای آنها بکنید تا از حدی بیشتر نشوند. یادتان که نرفته برای گروه رئیس انتخاب کنید؟ چرا که کنار گذاشتن افراد بدقول، هماهنگ کردن افراد گروه، اطلاع‌رسانی زمانی و مکانی و همچنین اداره کردن نظم جلسه بر عهده جناب رئیس است.

 

سیر مطالعاتی را مشخص کنیم

اولین قدم بعد از تشکیل گروه مشخص کردن سیر مطالعاتی گروه است. منظور از سیر مطالعاتی هم این است که مشخص کنید که قرار است تاریخ بخوانید یا داستان؟ در انتخاب نوع کتاب هم این موضوع بسیار مهم است که در هر زمینه، از کجا و با چه کتابی شروع کنید. برای این کار بهتر است با افراد گروه در مورد سلیقه‌ مطالعاتی‌تان صحبت کنید و نظرها را روی هم بگذارید و برای انتخاب کتاب به یک جمع‌بندی درست و حسابی برسید. بد نیست از کتابخوان‌های حرفه‌ای مشورت بگیرید.

 

در اجرای قوانین دقیق باشیم

تجربه ثابت کرده که اگر افراد گروه را از میان رفقای گرمابه و گلستان خود انتخاب کنید اجرای قانون هم برای‌تان راحت‌تر خواهد شد. اصولا حاضر نشدن در این جلسات بسیار زیاد اتفاق می‌افتد. پس همان ابتدای کار تکلیف تک‌تک کارهایی را که قرار است در جلسات کتابخوانی انجام دهید مشخص کنید و در اجرای تمامی قوانین سختگیر باشید. این‌طوری حساب کار دست بچه‌های گروه می‌آید تا جلسات کتابخوانی‌تان با خطر تعطیلی زود هنگام روبه‌رو نشوند.

 

حجم کتاب‌ها مهم است

گروه‌ تازه تشکیل شده و قرار گذاشته‌اید برای جلسه بعد یک کتاب 500صفحه‌ای را یک دور بخوانید. همین تصمیم‌های هیجانی کارگروه‌تان را که هنوز شروع نشده تمام می‌کند. یادتان باشد حجم کتابی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید رابطه مستقیمی با بقای گروه‌‌تان دارد.پس بهتر است کاملا منطقی کتاب انتخاب کنید. مهم این است که کتاب خواندن‌تان سرعتی متوسط داشته باشد؛ یعنی اینکه قرار نیست یک جلد کتاب را دو هفته‌ای بخوانید یا اینکه برعکس، خواندن همین یک جلد کتاب تا ابد طول بکشد.

 

جمع‌بندی داشته‌باشیم

بهتر است کتابی را که خوانده‌اید در آخر جمع‌بندی کنید. اصلا یکی از مزیت‌های کتابخوانی دسته جمعی همین است. بهترین کار هم دست و پا کردن یک گروه تلگرامی است. شما می‌توانید هم نقد افراد گروه را در مورد کتاب خوانده شده در این گروه بگذارید و هم اینکه قرار بگذارید هر بار خلاصه کتاب توسط یکی از افراد گروه نوشته شود. اگر بتوانید در پایان هر کتاب یک کتابخوان حرفه‌ای را به جلسه دعوت ‌ و در مورد موضوع مورد مطالعه با او گفت‌و‌گو کنید، انگیزه افراد گروه را چندین برابر کرده‌اید.

 

مهم خواندن است

شاید کم اهمیت‌ترین چیزی که در گروه‌های کتابخوانی وجود دارد، همین مکان دور هم جمع شدن است. خودتان را خیلی درگیر جا و مکان برای کتاب خواندن نکنید. حتما نباید دور یک میز جمع شوید یا در یک اتاق بزرگ به تعداد نفرات صندلی بچینید و کتاب بخوانید. اگر دانشجو هستید می‌توانید از محوطه دانشگاه استفاده کنید، اگر هم فضاهای این چنینی در اختیار ندارید می‌توانید هر بار خانه یکی از افراد گروه بروید. از فرهنگسراها و کتابخانه‌ها هم غافل نشوید. هوا هم که کمی گرم‌تر شد جلسات را می‌توانید به دل کوه و روی چمن پارک‌ها و زیر سایه‌سار درختان انتقال دهید.

 

کتابخانه‌ها را جدی بگیرید

برای خواندن کتاب لازم نیست هر بار کتاب انتخاب شده را تهیه کنید. بالا رفتن هزینه خودش یکی از آفات این قبیل گروه‌ها است. اول سری به کتابخانه‌ها بزنید. از دوستان کتابخوان‌تان کتاب قرض بگیرید و قول بدهید بعد از تمام شدن خوانش توسط گروه کتاب را برمی‌گردانید.

 

اگر قرار است دسته جمعی کتابخوانی را شروع کنیم بهتر است با اصول آن آشنا شویم؛ چرا که قرار است در این گروه طوری زمان‌‌مان را تنظیم کنیم که کتابخوانی هم به‌خودمان و هم به افراد گروه بچسبد

این خبر را به اشتراک بگذارید