• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 64959
+
-

بیت‌کوین و تاراج برق زنجان

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان: با افرادی که اقدام به استخراج بیت‌کوین با انشعاب رایگان یا استفاده از شبکه غیرمجاز می‌کنند برخورد می‌شود

انرژی
بیت‌کوین و تاراج برق زنجان

موضوع بیت‌کوین یا پول دیجیتال چندی است در کشور مطرح شده است. این موضوع در کنار ارز‌آوری مشکلات بسیاری را برای بار شبکه برق ایجاد کرده است. به گزارش فارس، با بازدیدهای شرکت توزیع برق، 15 محل استخراج بیت‌کوین در زنجان کشف شده است. 

علیرضا علیزاده، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان، با توجه به شرایط کنونی و قرار گرفتن در فصل گرم سال و افزایش مصرف برق توسط مشترکان از برخورد با موارد بیت‌کوین در استان خبر می‌دهد. 


مصرف بالای بیت‌کوین

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان زنجان می‌گوید: بحث بیت‌کوین یا همان ارز و پول دیجیتال در استان زنجان و کشور افزایش یافته است و عده‌ای از این طریق به دنبال سرمایه‌گذاری‌اند و ارز مجازی تولید می‌کنند. علیرضا علیزاده بیان می‌کند: هرچند ارز مجازی کمک به اقتصاد کشور محسوب می‌شود، ولی چون مصرف دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین به صورت 24 ساعته و ثابت است، مصرف بالایی دارد به‌ویژه اگر از تعداد زیادی از این دستگاه‌ها استفاده شود. 

وی ادامه می‌دهد: اولویت اولیه افراد فعال در بحث بیت‌کوین استفاده از برق مشترکان رایگان یا تعرفه‌های پایین است. در برخی موارد شنیده می‌شود این افراد در اشتراک‌های رایگان نفوذ کرده و تجهیزاتشان را نصب می‌کنند و از انشعابات صنایع، گاوداری‌ها یا مرغداری‌های راکد استفاده می‌کنند که همچنان انشعاب آب و برق دارند. 


 شناسایی استخراج‌کنندگان بیت‌کوین

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان زنجان با بیان این‌که با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان قطعا استفاده از دستگاه استخراج بیت‌کوین به شبکه فشار وارد می‌کند، می‌گوید: همچنین از سوی دیگر مصرف دستگاه‌های سرمایشی رو به افزایش است و با توجه به این شرایط، مصرف برق از تولید آن بیشتر رشد داشته به همین دلیل به شبکه فشار وارد می‌شود. 

علیزاده می‌افزاید: برای شناسایی استخراج بیت‌کوین در همه استان‌ها از جمله زنجان اقدام شده و نقاطی هم شناسایی شده، ولی مطمئنیم این تعداد بیشتر است و در تلاش برای شناسایی نقاط دیگر هستیم. پس از شناسایی بیت‌کوین در وهله نخست با توجه به تفاوت تعرفه، تعرفه تغییر می‌کند و برحسب مقررات و آیین‌ نامه‌ها اخطار داده می‌شود و هزینه انشعاب این موارد بسیار بالاتر می‌رود. 


اخطار و برخورد 

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان زنجان با بیان این‌که 15 محل استخراج بیت‌کوین در استان زنجان کشف شده است که به آنها اخطار داده شده و قبوض با تعرفه تجاری و مبالغ بالا برای مشترکان صادر شده است، تصریح می‌کند: با افرادی که اقدام به استخراج بیت‌کوین با انشعاب رایگان یا استفاده از شبکه غیرمجاز می‌کنند برخورد می‌شود. 

به گفته وی، در مورد استخراج بیت‌کوین در مساجد و منازل هنوز در استان زنجان موردی کشف نشده، اما شنیده می‌شود در برخی موارد بیت‌کوین در انشعابات رایگان چون مدارس و مساجد نصب شده است. در صورت مشاهده چنین مواردی برخورد می‌شود و حتی لغو انشعاب نیز انجام خواهد شد تا جلو اقدامات این چنینی گرفته شود. 

علیزاده یادآور می‌شود: بیت‌کوین برق با فشار بالا را مصرف می‌کند از این رو لازم است در سطح بالا چه مجلس و چه وزارت نیرو برنامه‌ریزی شود تا استخراج بیت‌کوین با برنامه مشخصی ساماندهی و به شکل و شیوه قانونمندتری در مورد آن اقدام شود تا جلو تحمیل بار بیشتر به شبکه و استفاده از تعرفه‌های مخفف گرفته شود. 


وضعیت مطلوب مصرف برق در زنجان 

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان زنجان می‌گوید: میزان مصرف شبکه برق یک روز در طول 2 هفته اخیر از سهم خود عدول کرده که بیشتر به دلیل استفاده وسایل سرمایشی است. عواملی مانند مصرف برق در بخش‌های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و استفاده از تجهیزات سرمایشی بیش از حد موجب شده است مصرف از حد مجاز عدول کند. امیدواریم در روزهای آتی با همکاری و تعاملات و تفاهم‌نامه‌های منعقده با صنایع و مراکز اداری و جا‌به‌جایی ساعت اداری شاهد کنترل مصرف باشیم. 

علیرضا علیزاده اظهار می‌کند: با اقدامات تشویقی وزارت نیرو در زمینه تعرفه‌ها، مدیریت مصرف برق و همچنین کمک مردم، مصرف برق در استان زنجان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. در استان زنجان با کمک مردم روزانه بیش از 60 مگاوات بار مصرفی پیک روز از ساعت 11 تا 17 کاهش داده شده است. تلاش می‌شود تابستان بدون خاموشی و بدون اعمال محدودیت را داشته باشیم که تاکنون موفق بوده‌ایم. همچنین روزهای گرم تابستان شناسایی شده است تا مدیریت مصرف برق انجام شود. در تیر و مرداد‌ چند روز قرمز خواهیم داشت که امیدواریم با کمترین مشکل و بدون اعمال محدودیت سپری شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید