• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64784
+
-

سفر به آمریکا؛ بدون انگشت‌نگاری اما با 4ساعت معطلی

سفر به آمریکا؛ بدون انگشت‌نگاری اما با 4ساعت معطلی

افشین داوری، سرپرست فدراسیون والیبال، شایعه بی‌احترامی به اعضای تیم ملی ایران در بدو ورود به خاک آمریکا را رد می‌کند، در عین حال می‌گوید در اعتراض به رفتار آمریکایی‌ها، خودش قید سفر به این کشور را می‌زند.
تیم ملی والیبال ایران یکی از 6تیم مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال است. بازی‌های این مرحله از 20تا 24تیر در شیکاگو برگزار می‌شود. ایران قبل از نیمه‌نهایی باید با لهستان و برزیل بازی کند.
داوری در گفت‌وگو با سایت فدراسیون والیبال، مدعی شد که برای سفر به آمریکا او و همکارانش همه کارها را به‌موقع انجام داده‌اند: «قبل از سفر، مکاتبات جهت اخذ روادید با فدراسیون جهانی، IOC و فدراسیون آمریکا انجام شد. با توجه به هماهنگی‌های انجام‌گرفته و برخلاف سال گذشته، تمامی اعضای تیم ملی روادید حضور در کشور آمریکا را دریافت کردند و از کاروان ایران انگشت‌نگاری صورت نگرفت.»
دیروز برخی منابع خبری مدعی شدند که از بازیکنان تیم ایران در فرودگاه شیکاگو بازجویی شده است. داوری با رد این شایعه، گفت: « اعتراض ما به تأخیر تیم ملی در ورود به کشور آمریکا‌ست زیرا کاروان‌های اعزامی ایران هر‌کدام بیش از 4ساعت در فرودگاه معطل شدند. این موضوع در شرایطی اتفاق افتاد که ما پیش از این در نامه‌نگاری‌ها نحوه میزبانی خود و تکریم از مهمانان ایران در هفته‌های گذشته را به مسئولان گوشزد کرده بودیم. در نهایت این میزبانی باعث شد تا ما سریعا نامه اعتراضی خود را به فدراسیون جهانی و فدراسیون والیبال آمریکا ارسال کنیم و روز یکشنبه بعد از ورود تیم ملی و استقبال دور از انتظار کشور میزبان، اعتراض رسمی ما به‌دست مسئولان رسید. در این نامه اعتراضی، اعلام کردیم که نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهیم داد. همانگونه که در نامه ارسالی روز یکشنبه به فدراسیون آمریکا و اشاره به نحوه استقبال، تردید خود را برای حضور در شیکاگو اعلام کردیم، متعاقبا امروز نیز در نامه‌ای جداگانه به‌دلیل آنکه می‌بایست کرامت نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ شود، صراحتا انصراف خود را با وجود در اختیار داشتن بلیت و روادید از حضور در شیکاگو اعلام کردم.»
امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی والیبال ایران هم در گفت‌وگو با فارس، شایعه بازجویی را نادرست خواند اما او هم تأیید کرد که معطلی در فرودگاه بیش از اندازه بوده است: «تیم ایران با 3 پرواز به آمریکا رسید. پس از ورود هر گروه از بازیکنان و مربیان ایرانی چند نفر از آنها را فقط برای انجام مصاحبه انتخاب کردند و این پروسه حدود 4ساعت طول کشید؛ البته این نکته را هم باید بگویم که اگر کاروان ایران می‌توانست با یک پرواز به آمریکا برود، شاید بیشتر از 2ساعت معطل نمی‌شدیم، چون ما می‌خواستیم کل تیم با یک اتوبوس به محل اسکان برود، تیم را نگه داشتیم تا مصاحبه و بررسی‌های مسئولان فرودگاه تمام شود. حرف ما این است که شرایط برای یک تیم ورزشی که به فینال لیگ ملت‌های والیبال رسیده، باید بهتر از این باشد. ما توقع برخورد بهتری از آمریکایی‌ها داشتیم، چون زمانی که آمریکایی‌ها به ایران آمدند، ما بهترین شرایط را برای آنها فراهم کردیم. به هر حال، فدراسیون جهانی و فدراسیون آمریکا هم از اتفاقاتی که رخ داد، شگفت‌زده شد.»
به گفته خوش‌خبر، برخلاف معطلی طولانی در فرودگاه، فدراسیون والیبال آمریکا برنامه‌ریزی مناسبی برای اسکان، تغذیه و تمرین تیم ایران انجام داده است.
علی فتاحی، دبیر فدراسیون والیبال هم در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شد که فدراسیون جهانی والیبال، شفاهی از ایران عذرخواهی کرده است: «یکی از نمایندگان FIVB به تمرین تیم ملی رفته و از آقای خوش‌خبر دلجویی و به نوعی عذرخواهی کرده است. پیگیری می‌کنیم تا در این زمینه به نامه مکتوب هم برسیم.»
اولین‌بار نیست که تیم‌های ورزشی ایران برای سفر به آمریکا دچار مشکل می‌شوند. اعضای تیم ملی والیبال ایران، سال‌2015 مجبور شدند برای ورود به خاک این کشور، به قانون انگشت‌نگاری تن دهند.
پیش از والیبال، کشتی‌گیران تیم ملی ایران هم بارها پیش از سفر به خاک آمریکا انگشت‌نگاری شده بودند. سال‌2003 پیش از سفر تیم ملی کشتی آزاد ایران به آمریکا، عکس‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد قهرمانان ایران ساعت‌ها پشت در کنسولگری آمریکا در آنکارا منتظر مانده‌اند. تعدادی از آنها حتی روی زمین دراز کشیده و خوابشان برده بود!

این خبر را به اشتراک بگذارید