• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64782
+
-

راز و رمزهای یک لیست عجیب

لیست 23نفره‌ای که روز گذشته برای حضور در اردوی بعدی تیم‌ملی فوتبال اعلام شد، برای همه تعجب‌برانگیز بود. اردوی بعدی تیم‌ملی که 22تیرماه آغاز می‌شود در ابتدا قرار بود 11روزه باشد اما ویلموتس برای اینکه بازیکنان را دوباره در آماده‌سازی پیش‌فصل از باشگاه‌شان جدا نکند، زمان این اردو را به 3روز کاهش داده است. لیستی که گفته می‌شود از سوی ویلموتس برای این اردو تهیه شده پر از بازیکنان گمنام و کم‌سابقه در تیم‌ملی است که برای تست 3روزه دعوت شده‌اند تا در غیاب نفرات اصلی و همیشگی تیم‌ملی قابلیت‌های خود را به سرمربی جدید تیم‌ملی نشان دهند. اما سؤال اینجاست که این لیست را چه‌کسی و بر چه اساسی انتخاب کرده است؟
  مینی‌کمپ کی‌روش؛ مینی‌کمپ ویلموتس
انتخاب 23بازیکن که اغلب آنها سابقه‌ای در تیم‌ملی بزرگسالان ندارند و مشخصا برای تست دعوت شده‌اند، اتفاق جدیدی نیست و در زمان کارلوس کی‌روش هم رخ داده بود. کی‌روش در اردوهایی که «مینی‌کمپ» خوانده می‌شد تعداد زیادی از بازیکنان لیگ را برای تست به اردو دعوت می‌کرد تا شاید از میان آنها دو سه‌نفری را به‌عنوان ملی‌پوشان آینده انتخاب کند. اما نکته اینجاست که نخستین مینی‌کمپ کی‌روش دقیقا یک‌سال بعد از ورود او به ایران برگزار شد و می‌شد حدس زد که او طی این یک‌سال شخصا به شناختی از بازیکنان ایرانی رسیده که بتواند نخبه‌های لیگ را دعوت کند. اما مارک ویلموتس زمانی به تیم‌ملی پیوست که فصل فوتبال ایران روزهای پایانی‌اش را سپری می‌کرد. سرمربی بلژیکی فقط توانست هفته آخر لیگ‌برتر و بازی نیمه‌نهایی و فینال جام‌حذفی را ببیند که طبعا برای آشنایی او با فوتبالیست‌های ایرانی اصلا کافی نبود. دستیار ایرانی او یعنی وحید هاشمیان هم سال‌های اخیر را بیشتر در آلمان سپری کرده و به‌نظر نمی‌رسد شناخت کافی از بازیکنان حاضر در لیگ ایران داشته باشد. بنابراین انتخاب این لیست نمی‌تواند کار هیچ‌یک از این 2نفر باشد.
  سازمان انتخاب کرد، ویلموتس مشاوره داد!
روزنامه همشهری روز گذشته بعد از اعلام این لیست در تماسی با مسئولان سازمان تیم‌های ملی چگونگی انتخاب این لیست را جویا شد. یکی از مسئولان این سازمان در این‌باره توضیح داد: «اغلب این بازیکنان سابقه بازی در تیم‌های ملی رده‌های پایه را دارند. تعداد زیادی از بازیکنان سابق تیم‌های ملی جوانان و امید که سن‌وسال آنها زیر 25سال است با تصمیم اعضای سازمان تیم‌های ملی در این لیست گردآوری شده‌اند تا ویلموتس در این اردوی 3روزه آنها را محک بزند. فقط یکی دوبازیمن از این لیست بالای 25سال سن دارند و بقیه زیر 25سال هستند. ضمن اینکه تعدادی از آنها قبلا توسط کی‌روش به تیم‌های ملی دعوت شده بودند و حتی از برخی برای سفرهای تیم‌ملی پاسپورت هم گرفته شده بود اما فرصت همراهی با تیم‌ملی را پیدا نکرده بودند.» این مقام مسئول در توضیحات خود اشاره کرد که فقط دعوت 2مهاجم این لیست با نظر مستقیم ویلموتس بوده است: «ویلموتس تأکید زیادی روی دعوت از آقای گل لیگ‌یک داشت. او از ما خواست آقای گل لیگ‌یک هرکه هست نامش را در لیست قرار دهیم. اما لیگ‌یک هم مثل لیگ‌برتر 2آقای‌گل مشترک داشت که ما هردوی آنها یعنی مغانلو و رنجبری را در لیست قرار دادیم. محمد محبی هم دیگر بازیکن لیگ‌یکی این لیست است که در شاهین بوشهر بیشترین پاس گل را در لیگ‌یک داده بود و حالا هم بازیکن سپاهان است.»
 شجاع‌، ارسلان، فرشید و دیگران
این مینی‌کمپ فقط حکم یک تست چندروزه برای چندین کاندیدای حضور در ترکیب تیم‌ملی را دارد. چهره‌های گمنامی مثل محبی، واسعی، سلیمی و... که شاید دو سه‌نفر از آنها بعدها بازیکن تیم‌ملی باشند. به همین دلیل لیست 23نفره‌ای که اعلام‌شده را بیش از حد نباید جدی گرفت اما دو سه علامت سؤال کوچک هم وجود دارد که مهم‌ترین آنها عدم‌دعوت از چند چهره مشابه و موفق در لیگ است. مثلا می‌توان پرسید اگر قرار به تست شدن بهترین‌های لیگ بوده چرا امین قاسمی‌نژاد، محمدرضا حسینی، شجاع خلیل‌زاده، ارسلان مطهری، فرشید باقری و... جایی در آن ندارند؟ آیا نام‌هایی که برشمردیم لیاقت حضور در این کمپ 3روزه و نشان دادن خود به مارک ویلموتس را نداشتند؟ ضمن اینکه در اوج روزهای نقل‌وانتقالات، حضور هر اسمی در این لیست می‌تواند سرنوشت بهتری را برای آن بازیکن رقم بزند و قیمت او را در بازار تکان بدهد. در واقع اگر بدبینانه به ماجرا نگاه کنیم سلیقه‌ای که این اسامی را انتخاب کرده می‌تواند مسائل دیگری را هم در انتخاب بعضی از این بازیکنان مدنظر قرار داده باشد.
 درخواست استقلال: از ما دعوت نکنید
یک خبر مهم درباره این مینی‌کمپ نیز مخالفت برخی از باشگاه‌ها با حضور بازیکنان خود در این اردو بوده است. تیم‌های باشگاهی شدیدا در حال آماده‌سازی هستند و برخی از آنها قرار است به‌زودی راهی اردوی خارجی شوند. بنابراین ترجیح می‌دهند تیم خود را تمام و کمال در اختیار داشته باشند. ازجمله این تیم‌ها استقلال است که گویا مدیرانش قبل از اعلام لیست از مسئولان تیم‌ملی خواهش کرده‌اند بازیکنی از این تیم دعوت نشود. به همین دلیل سیدحسین حسینی که مدنظر تیم ملی بوده دعوت نشده و از استقلالی‌ها فقط سیاوش یزدانی به این مینی‌کمپ دعوت شده است. البته مدیران استقلال درباره او هم با اطمینان می‌گویند که همراه آبی‌ها به اردوی ترکیه خواهد رفت، نه همراه ویلموتس به اردوی 3روزه تیم‌ملی.

این خبر را به اشتراک بگذارید