• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 18 تیر 1398
کد مطلب : 64765
+
-

افزایش تولید زنبور ملکه در استان

هدف از تکثیر زنبور ملکه، ارتقای کیفیت و کمیت تولید عسل اردبیل است

کشاورزی
افزایش تولید زنبور ملکه در استان

 تولید ژله رویال و تکثیر ملکه زنبور عسل در استان اردبیل در حال توسعه است و زنبورداران این استان به تولید محصولات جانبی و اقتصادی‌تر در حوزه زنبورداری روی آورده‌اند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: طی سال‌های گذشته امکانات و زیر‌ساخت‌های لازم برای خروج زنبورداران استان از شرایط تک‌محصولی فراهم شده و علاوه بر این، آموزش‌های تخصصی و خدمات فنی به زنبورداران استان برای تولید محصولات جانبی زنبورداری ارائه شده است.

«خلیل نیکشاد» افزود: تولید ژله رویال، زهر زنبور عسل، بره موم، موم و گرده گل از جمله محصولات جانبی زنبورداری هستند که ارزش افزوده بیشتری نسبت به عسل دارند و تولید این محصولات با استقبال زنبورداران منطقه مواجه شده است. 
وی گفت: اردبیل ۳۶۶ هزار کندوی زنبور عسل دارد و سالانه حدود ۶ هزار تن محصول عسل در این استان تولید می‌شود.

نیکشاد میانگین عسل تولیدی در هر کلنی زنبورستان‌های استان اردبیل را حدود ۱۹ کیلوگرم اعلام و اظهار کرد: عسل تولید شده در این استان، به علت کوچ زنبورداران به مناطق و ییلاقات پرگل کشور و نیز تهیه عسل در مراتع غنی کوهستان‌ها، از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

وی از صدور سالانه حدود ۱۰۰ تن عسل از استان اردبیل به مقصد عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس، مالزی و نیز استان‌های دیگر کشور خبر داد و گفت: حدود هزار تن از محصول عسل تولید شده در استان اردبیل نیز در خود استان فروش می‌رود یا مصرف می‌شود.


افزایش میزان باروری و زادآوری 

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم از برگزاری دوره‌های آموزش پیشرفته و ارائه تسهیلات به زنبورداران استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۵ نفر از زنبورداران استان در زمینه تولید ژله رویال فعال هستند.
«دهقان باقری» اظهار کرد: در کنار تولید ژله رویال، تکثیر و تولید زنبور ملکه نیز در استان رواج دارد و اغلب زنبورداران حرفه‌ای استان ملکه زنبورستان‌هایشان را خود تکثیر و تامین می‌کنند. عده‌ای از زنبورداران هم به صورت تخصصی در امر تکثیر و تولید ملکه زنبور عسل فعالیت دارند.

وی با اشاره به وجود یک ملکه بارور در هر کلنی و کندوی زنبور عسل، زاییدن زنبورهای کارگر را به عنوان عوامل تولید عسل از جمله وظایف ملکه ذکر کرد و گفت: هدف از تکثیر و تولید زنبور ملکه، تکثیر نژاد و تولید زنبور عسل کیفی با هدف ارتقای کیفیت و کمیت تولید محصول عسل است.

باقری ادامه داد: عمر اقتصادی هر ملکه زنبور عسل ۲ سال است و زنبورداران برای افزایش میزان باروری و زادآوری آنها هر ۲ سال یک بار ملکه کلنی‌ها و کندوهای خود را جایگزین می‌کنند و با این کار به‌گزینی و تولید محصول کیفی و بیشتر محقق می‌شود.

کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تحویل 1300 تن شکر به زنبورداران استان و ارائه تسهیلات حمایتی و ترویجی به بیش از ۲۰۰ زنبوردار استان در سال جاری خبر داد و گفت: هم‌اکنون 4 تعاونی و یک اتحادیه زنبورداری در استان اردبیل فعالند. انجمن ملی زنبورداران و تولیدکنندگان زنبور عسل ایران نیز برای حمایت از فعالان این عرصه در استان اردبیل مستقر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید