• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6476
+
-

هشدار اردوغان به آمریکا برای خروج از منبج

اردوغان
هشدار اردوغان به آمریکا برای خروج از منبج

روز گذشته رجب طیب اردوغان باری دیگر سخنانی تند و تهدیدآمیز را نسبت به آمریکا و مواضع این کشور در سوریه بیان کرد. به گزارش الجزیره، او که در جمع اعضای پارلمانی حزب عدالت و توسعه سخنرانی می‌کرد با تشریح آخرین وضعیت میدانی و سیاسی بحران سوریه گفت: خواست ترکیه بازگرداندن منبج به صاحبان اصلی آن است و آمریکا باید این منطقه را ترک کند. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین تأکید کرد: ما حرف آمریکایی‎ها را که می‎گویند به قصد مبارزه با داعش در حال اعزام 5هزار دستگاه کامیون و 2هزار محموله تسلیحاتی (به شمال سوریه) هستند، باور نمی‎کنیم چرا که این کشور فقط کمک‌های نظامی خود را به مناطقی ارسال می‌کند که تحت کنترل نیروهای کرد سوری است، این به آن معناست که آمریکایی‎ها محاسباتی علیه ترکیه، ایران و حتی شاید روسیه دارند.

عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه به سوی عفرین نه‌تنها زمینه ایجاد تنش میان این کشور و آمریکا به‌عنوان اصلی‌ترین حامی کردها را فراهم کرده، بلکه راه را بر بحران جدیدی در پرونده سوریه نیز گشوده است. این در حالی است که طی هفته گذشته نیروهای ارتش ترکیه دست‌کم دو بار برای پیشروی به سوی ارتفاعات العیس در حاشیه جنوبی ادلب نیز حرکت کرده‌اند. منطقه‌ای که مشرف به موضع نیروهای مقاومت در شمال سوریه بوده و به نوعی خط قرمز برای ارتش این کشور به شمار می‌آید.

از سوی دیگر نتایج نشست سوچی بر روابط ترکیه و روسیه تا حد زیادی سایه انداخته است. روزنامه رای‌الیوم در این زمینه نوشته است: عدم‌مشارکت معارضین وابسته به ترکیه در نشست سوچی و همچنین سقوط جنگنده سوخوی روسی توسط نیروهای نظامی نزدیک به ترکیه در ادلب، بدون شک با پاسخ جدی از سوی روس‌ها مواجه خواهد شد، پاسخی که می‌توان انتظار داشت از ناکامی عملیات شاخه زیتون در عفرین آغاز شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید