• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64585
+
-

قرمز پررنگ؛ آبی کمرنگ

قرمز پررنگ؛ آبی کمرنگ

ورق برگشت! تا 2هفته پیش گمان می‌رفت شرایط پرسپولیس کاملا بحرانی است و استقلالی‌ها شرایط کاملا بهتری نسبت به رقیب دارند. قرمزها برانکو را از دست داده بودند و از دست‌دادن سرمربی قهرمان 3فصل اخیر، تبعاتش فقط در حد خالی‌ماندن نیمکت نبود. رفتن او هم نیمکت را خالی کرده بود، هم بازیکنان را بلاتکلیف گذاشته بود و هم هواداران را روبه‌روی مدیران باشگاه قرار داده بود چون از دست‌دادن برانکو را نشانه بی‌کفایتی این مدیران می‌دانستند. در روزهایی که هواداران پرسپولیس مقابل ساختمان باشگاه تجمع کرده بودند و به چیزی کمتر از استعفای دسته‌جمعی مدیران رضایت نمی‌دادند، استقلال با سرمربی خوش‌تیپ و ایتالیایی‌ و با خریدهای جدیدش تمرینات خود را در تهرانسر آغاز کرده بود. بنابراین طبیعی بود که همه استقلال را در فصل آماده‌سازی خیلی جلوتر از پرسپولیس می‌دانستند؛ اوضاعی که حالا بعد از 2هفته کاملا متفاوت شده است.
  پرسپولیس؛ وضعیت گل و بلبل
پرسپولیس بعد از مذاکراتی طولانی با گزینه‌های خارجی‌اش بالاخره گابریل کالدرون را انتخاب کرد. کالدرون با کاراکتر برونگرا و پرانرژی‌اش خیلی زود با بازیکنان و دستیار و آنالیزور ایرانی‌اش جوش خورد. همبازی سابق مارادونا در همان نخستین مصاحبه‌هایش هم دائما درباره قهرمانی چهارم حرف زد و تأکید کرد با وجود سخت‌تر‌شدن قهرمانی، هرگز در این رقابت کوتاه نمی‌آید. مردی که سابقه قهرمانی با تیم‌های بزرگ عربستان را دارد، اصلا سراغ جمله کلیشه‌ای «نمی‌توان قول قهرمانی داد» نرفت و با این ترفند انرژی مثبت را به هواداران ناامید شده پرسپولیس برگرداند. این البته کوچک‌ترین اتفاق مثبتی بود که در پرسپولیس رخ داد. ماندن تمام ستاره‌های تیم ازجمله بیرانوند، علیپور، ترابی و نادری  که خبر جدایی‌شان پیچیده بود، باعث شد اسکلت اصلی تیم قهرمان تمام‌وکمال حفظ شود. تمرینات با حضور این ستاره‌ها و کالدرون شکل‌وشمایلی جدی به‌خود گرفت. روز شنبه هم وقتی برای نخستین‌بار درهای ورزشگاه به روی تماشاگران باز شد، همه‌‌چیز در وضعیت گل‌وبلبل بود و هیچ نقطه تاریکی به چشم نمی‌خورد. هواداران به‌خوبی از تیم و کادر جدیدش استقبال کردند، بازیکنان به سمت هواداران گل پرتاب کردند و دیگر خبری از شعار علیه مدیران باشگاه هم نبود. حتی فرشاد احمدزاده که هواداران با او قهر کرده بودند، با وساطت کاپیتان و سرمربی با طرفداران آشتی کرد و تشویق شد. حالا تیم در بهترین شرایط روحی و روانی ‌پیگیر‌ تمرینات آماده‌سازی است؛ تمریناتی که اگرچه دیرتر از سایر رقبا آغاز شده، اما خیلی زود سروشکل پیدا کرده و روند خوبی دارد.
  استقلال؛ مثل فیلم‌های سیاه‌وسفید ایتالیایی
در نقطه مقابل اتفاقات مثبتی که در پرسپولیس رخ داده، به شرایط استقلال دقت کنید. سرمربی ایتالیایی آبی‌ها تقریبا یک هفته زودتر از همتای پرسپولیسی‌اش به ایران آمده اما هنوز ارتباطی که کالدرون با هواداران و رسانه‌ها دارد را ایجاد نکرده است. تمرینات آبی‌ها یک روز برای هواداران باز شد اما به‌خاطر بی‌نظمی‌ها و آشفتگی‌هایی که رخ داد، درهای ورزشگاه دوباره بسته شد و معلوم نیست چه زمانی باز شود. از بیرون باشگاه هم دائما فشارها و حاشیه‌هایی برای تیم ایجاد می‌شود. پژمان منتظری از تیم خداحافظی کرده اما هنوز مصاحبه می‌کند و صحبت‌هایش علیه فردی که در کارهای تیم دخالت می‌کرد، کلی خبرساز شد. از آن طرف محمود بابایی در مقام پاسخگویی به حاشیه‌ها برآمد و حرف‌هایش یکی‌دو روزی همه اتفاقات تیم را تحت‌الشعاع خود قرار داد. رحمتی رفته اما هر روز شایعه بازگشت او تن مخالفانش در باشگاه را می‌لرزاند. 3بازیکن تیم بعد از نخستین بازی دوستانه اخراج شدند و تلاش بزرگ‌ترها برای بازگرداندن یکی از آنها ادامه دارد. سرمربی جوان تیم هیچ قولی برای موفقیت نمی‌دهد و هیچ شور و هیجانی در تیم و هواداران ایجاد نکرده است. در زمینه نقل‌وانتقالاتی هم مسئولان باشگاه بیشتر از لحاظ کمّی موفق بوده‌اند تا کیفی. استقلال خریدهای زیادی کرده اما کدام‌یک از آنها بازیکن شاخصی است که بتواند از چهره‌های سرنوشت‌ساز لیگ باشد؟
  ستاره استقلال کیست؟
استقلالی‌ها سیاوش یزدانی، علی دشتی، محمد بلبلی، مسعود ریگی و میلاد باقری را خریده‌اند. به هیچ‌یک از این اسامی نمی‌آید که ستاره تیم قهرمان لیگ در فصل آتی باشد. از آن طرف آبی‌ها دقیقا مؤثرترین ستاره‌های خود را یا از دست داده‌اند و یا در مرز ازدست‌دادن آنها هستند. مهدی رحمتی رفته، علی کریمی و پاتوسی هم بلاتکلیف هستند. حتی خوش‌بین‌ترین هواداران استقلال هم قبول دارند که بدون این چهره‌ها استقلال یک تیم معمولی و کم‌ستاره است که مدعی قهرمانی نیست و در بهترین حالت مقام سال گذشته‌اش را تکرار خواهد کرد. در عوض پرسپولیس ستون‌های اصلی‌اش را حفظ کرده و حتی صحبت از جذب وحید امیری و کنعانی‌زادگان هم هست که هواداران بدون اینها هم راضی‌اند. پرسپولیس حالا فقط یک مهاجم شش‌دانگ می‌خواهد که رد‌شدن مهاجم ازبک توسط کالدرون نشان می‌دهد او قرار است این پست را با وسواس زیادی پر کند. به همه اینها اضافه کنید ارتباط 2 تیم با پیشکسوتان باشگاه را که همیشه فشارها و انتقادات‌شان خطری بالقوه برای کادر فنی و مدیران محسوب می‌شود. مدیران پرسپولیس در اقدامی هوشمندانه کالدرون را نزد علی پروین بردند و علی‌الحساب رابطه خوب و مطمئنی بین پیشکسوتان و کادر آرژانتینی ایجاد کردند. اما در استقلال همه‌‌چیز متزلزل است و استراماچونی هنوز پشتگرمی خاصی از پیشکسوتان همیشه‌منتقد این باشگاه دریافت نکرده است. همه این اخبار و اتفاقات نشان می‌دهد پرسپولیس که تا 2هفته پیش به‌درستی ناآماده‌ترین تیم در جمع مدعیان قهرمانی خوانده می‌شد، حالا لااقل از رقیب سنتی‌اش سبقت گرفته و شرایط بهتری پیدا کرده است. البته در فوتبالی که به این سرعت شرایط بالا و پایین می‌شود و وضعیت تیم‌ها تغییر می‌کند، شاید یک هفته بعد اوضاع کاملا متفاوتی را شاهد باشیم. اما آنچه امروز می‌بینیم دقیقا برتری سرخ‌ها را اثبات می‌کند، حالا تا هفته‌های بعد و زمان آغاز لیگ باید منتظر اتفاقات بعدی و چرخش سیبی بود که هنوز از درخت نیفتاده، هزار چرخ خورده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید