• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64501
+
-

پایان کار جمنا

گزارش
پایان کار جمنا


محسن تولایی/ خبرنگار
ائتلاف در ائتلاف و شورا در شورا؛ اصولگرایان برای انتخابات دوم اسفندماه امسال هم ظاهرا چاره‌ای جز عبور از ماشین تشکیلاتی 2 سال قبل خود، جمنا نیافته‌اند. این جریان سیاسی با حضور 10عضو هیأت مؤسس در دی‌ماه سال95رونمایی شد ولی با شکست انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای96 مأموریت انتخاباتی‌اش پایان یافته است. 2سال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها، محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری رسما اعلام کرد مکانیسم انتخاباتی اصولگرایان دیگر بر پاشنه جمنا نمی‌چرخد و شورای راهبردی وحدت اصولگرایان آن را هدایت می‌کند. این خبر به‌معنای فعالیت جبهه مردمی نیروهای انقلاب، جبهه پایداری و جبهه پیروان در زیرمجموعه شورای جدید اصولگرایان با عنوان شورای راهبردی وحدت اصولگرایان بود. چند چهره مسن‌تر و قدیمی‌تر این جریان این بار هم قرار است قطار وحدت این جریان را برای انتخابات پیش رو یدک بکشند و هر شعبه و شاخه این جریان را برای انتخابات دوم اسفندماه امسال مجلس با خود همراه کنند. در عین حال این سازوکار انتخاباتی با اختلاف‌نظر برخی گروه‌های اصولگرا در همین ابتدای راه مواجه بوده است؛ ازجمله پایگاه خبری «رجانیوز» رسانه نزدیک به جریان پایداری که اخیرا تلاش‌های مجموعه اصولگرایان برای رسیدن به سازوکار اجماع انتخاباتی را تکراری و شکست خورده ارزیابی کرده است. این سایت در گزارشی با عنوان «ایده‌های تکراری اصولگرایان تمامی ندارد» تشکیل جبهه متحد نیروهای انقلاب یا همان جمنا در جریان اصولگرایی را یکی از شگفتی‌های سیاسی جمهوری اسلامی خوانده و نوشته: «حالا ظاهراً گواهی فوت جمنا صادر شده و وقت آن است که یک تشکل جدید شب انتخابات رونمایی شود؛ آن هم با دعوت از کسانی مانند علی لاریجانی!» عمر ائتلاف‌های سیاسی اصولگرایان به بیش از یک دوره انتخاباتی نمی‌انجامد و حداقل طی 5دوره انتخاباتی گذشته اسامی مختلفی همچون شورای هماهنگی نیروهای انقلاب، جبهه متحد اصولگرایان، جبهه پایداری، ائتلاف بزرگ اصولگرایان و جبهه مردمی نیروهای انقلاب موسوم به جمنا را تجربه کرده است. به گزارش تسنیم، باهنر درباره شورای ائتلاف اصولگرایان گفت: چنین شورایی دوره‌های قبل هم بوده، الان هم هست و بعداً هم خواهد بود. این شورا و سازوکار، یک دوره به‌نام جمنا تشکیل می‌شود، یک دوره جبهه متحد و در زمانی دورتر، شورای هماهنگی. این دوره هم تشکیل شده و هدف هم ائتلاف صددرصدی بین نیروهای انقلابی است. حالا اینکه ما چه مقدار در این کار موفق شویم بستگی به عوامل محیطی و گفت‌و‌گوها دارد.

سازوکاری به نام جمنا نخواهد بود
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با تأکید بر اینکه جمنا در ائتلاف نیروهای اصولگرا حتماً حضور دارد، تصریح کرد: البته سازوکار انتخاباتی دیگر به اسم جمنا نخواهد بود و تشکیلات جمنا دیگر به آن صورت، مطرح نمی‌شود، اما اینطور نیست که جمنا کنار زده باشد یا انشعابی شکل گرفته باشد؛ نه اینطور نیست.

با نظر آیت‌الله مصباح موافق نیستیم
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه آیت‌الله مصباح یزدی اخیراً گفته است که به اصلح رأی دهید حتی اگر آن فرد اصلاح‌طلب باشد، اظهار داشت: البته آیت‌الله مصباح یزدی قبلاً هم گفته بودند از اصلح حمایت کنید حتی اگر آن فرد رأی نیاورد که ما با این نظریه موافق نیستیم و معتقدیم باید از کسی در انتخابات حمایت کنیم که صلاحیت لازم و امکان رأی‌آوری داشته باشد چرا که انتخابات و فعالیت سیاسی منوط به نتیجه است و ما صالح مقبول را به اصلح غیرمقبول در انتخابات ترجیح می‌دهیم و از کسی حمایت می‌کنیم که امکان رأی‌آوری داشته باشد. باهنر در پاسخ به این سؤال که تا چه حد رویکرد شورای نگهبان در ردصلاحیت کاندیدای انتخابات منجر به ضعف مجلس دهم شده است؟ تصریح کرد: قطعاً اعلام می‌کنم از 6هزار نفری که در دوره قبلی انتخابات مجلس رد صلاحیت شدند به 200تا 300نفر آنها ظلم شده و شورای نگهبان فرصت و مدارک کافی برای رسیدن به صلاحیت آنها را نداشته اما برعکس این ماجرا هم وجود دارد و کسانی تأیید شده‌اند که تأیید آنان ظلم به مردم است و می‌بینیم که برخی از افراد مشکلاتی دارند که این ساختار باید اصلاح شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :