• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 تیر 1398
کد مطلب : 64396
+
-

تصویب قانون جامع دهیاری‌ها؛ پیش‌شرط توسعه روستاها

معاون استاندار: رشد و توسعه روستاها جزو اولویت‌های دولت است

روستا
تصویب قانون جامع دهیاری‌ها؛ پیش‌شرط توسعه روستاها

دهیاری‌ها به عنوان نهادی رسمی و قانونی با هدف توسعه پایدار از اوایل دهه ۸۰ شکل گرفتند و هم‌اکنون گسترش خدمات و تقویت جایگاه آنها به تصویب قانون جامع دهیاری‌ها نیاز دارد. 

به گزارش ایرنا، با شروع فعالیت رسمی دهیاری‌های کشور از سال ۸۲ که به دنبال تأسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان ناظران و تصمیم‌گیرندگان حوزه روستایی صورت گرفت در حوزه خدمات‌رسانی به روستاها تغییرات و تحولات گسترده‌ای ایجاد شد. 

دهیاران با توجه به نیمه‌دولتی بودن سازمان دهیاری‌ها، عملکردهای متفاوتی‌ دارند و همانند شهرداری‌ها، وظیفه رسیدگی به امور مختلف روستاها را برعهده‌ دارند و درواقع بازوی اجرایی شوراهای اسلامی محسوب می‌شوند. 


دهیاری‌ها نماینده عالی دولت در روستاها هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین دهیاری‌ها را نمایندگان عالی دولت در روستاها دانست و گفت: بدون تردید بخش زیادی از اعتبارات و طرح‌های عمرانی استان از قبیل راهسازی، آب و فاضلاب، برق، امور مخابراتی، آموزش و پرورش، جمع‌آوری زباله، طرح‌های هادی و... در روستاها اجرا می‌شود. دهیاران به عنوان منتخبان شوراها برحسب میزان جمعیت مناطق مختلف به صورت تمام‌وقت یا نیمه‌وقت با کمترین حقوق و مزایا برای پیگیری مسائل روستاها تلاش می‌کنند. 

علی فرخزاد با بیان این‌که خدمات و اقدامات خوبی پس از انقلاب در روستاها به وقوع پیوسته است، افزود: انجام اقدامات روبنایی و زیربنایی و توسعه تأسیسات و امکاناتی چون برق، گاز، آب و تلفن و راه‌های آسفالته با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان صورت گرفت. هم‌اکنون باید با برنامه‌های جامع و فراگیر برای حفظ و نگهداری از این دستاوردها تلاش کرد. 

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های حفظ و نگهداری از تأسیسات یادشده دهیاران هستند که با تأسیس نهاد دهیاری‌ها در اوایل دهه ۸۰ انجام این مهم تا حدودی عملیاتی شد، اما برای ادامه کار به تدوین قانون جامع دهیاران از سوی مجلس شورای اسلامی نیاز است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین تخصیص ۳۰ درصد از عوارض ارزش افزوده را به روستاها برای پیشبرد طرح‌های عمرانی مفید دانست و ادامه داد: رشد و توسعه روستاها جزو اهداف اولویت‌دار دولت است. در این زمینه از سال گذشته اعتبارات روستایی از محل عوارض ارزش افزوده به روستاهای فاقد دهیاری نیز تخصیص یافت که این مساله باعث رونق این نوع روستاها نیز می‌شود. 


تصویب نهاد دهیاری‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین در این باره گفت: در سال ۷۷ ماده واحده‌ای به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که براساس آن دهیاری به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی خودکفا در روستاها تأسیس شود. به دنبال آن دهیاری‌ها در سال ۸۲ در روستاهای سراسر کشور برای ارائه خدمت‌رسانی راه‌اندازی شدند. 

اکرم نجفی اظهار کرد: با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۸۷، منابع درآمدی از این محل به دهیاری‌ها اختصاص یافت و دهیاری‌ها به عنوان آخرین حلقه از مدیریت اجرایی کشور در کنار بخش دولتی منشأ خدمات عمرانی و آبادانی در روستاها شدند. 

به گفته وی، طی سال‌های گذشته عمده فعالیت دهیاری‌ها در بخش عمرانی و در زمینه توسعه فیزیکی و کالبدی روستاها بوده است، اما امروز با تغییر رویکردها و توجه به توسعه همه‌جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دامنه عملکردی آنها بسیار وسیع و گسترده‌تر از گذشته شده است. 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین به وجود بیش از ۳۷ هزار دهیاری در کشور و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آنها با استفاده از منابع اعتباری دولتی و خودیاری مردمی اشاره کرد و افزود: در واقع دهیاری‌ها به مهم‌ترین بازوی اجرایی دولت در مناطق روستایی تبدیل شده‌اند. نجفی توضیح داد: امروزه ۶۳۰ دهیاری در روستاهای قزوین و در تمامی روستاهای با جمعیت بیش از ۳۰ خانوار استان تأسیس شده است و 5/97 درصد از جمعیت روستایی استان تحت پوشش این نهاد قرار دارند. 

به گفته وی، اعتبارات سال ۹۷ نسبت به سال ۹۵ دهیاری‌های استان قزوین با ۴۸ درصد افزایش روبه‌رو بوده است. مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین یادآور شد: حذف ردیف‌های اعتباری یادشده باعث شد اعتبار ۸۷۰ میلیارد ریالی سال ۹۶ دهیاری‌های استان به ۷۶۰ میلیارد ریال در سال ۹۷ کاهش یابد. 

نجفی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت‌گرفته و نظر مساعد نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اصلاحات قانونی برای احیای ردیف‌های اعتباری حذف‌شده صورت گرفته است و در سال جاری اعتباراتی از محل‌های یادشده به مناطق روستایی تخصیص خواهد یافت. 


بازگشت رونق به روستا رنگ تازه‌ای به زندگی می‌بخشد

سرپرست بخشداری مرکزی قزوین در این خصوص گفت: روستا از دیرباز نماد زندگی بوده و به عنوان یکی از هسته‌های شکل‌گیری جوامع انسانی در حرکت آدمی به سوی تکامل سهم عمده‌ای داشته است. امیر جعفرزادگان تصریح کرد: در سال‌های اخیر، نقش روستا به دلایل مختلف در مناسبات بشری کاهش یافته و بی‌تردید بخشی از مشکلات امروز ما به دلیل فراموشی روستاهاست. 

وی ادامه داد: بی‌شک زندگی با بازگشت رونق به روستا رنگ تازه‌ای می‌یابد و این مهم بدون مشارکت مردم اتفاق نمی‌افتد. مشارکت مردمی در سایه نهادمندی رخ می‌دهد و تاسیس نهاد دهیاری‌ها یکی از مهم‌ترین اقدامات در این مسیر بوده است. 

سرپرست بخشداری مرکزی قزوین افزود: مدیریت فضای کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روستاها موضوعات مهمی است که وظیفه خطیر اجرای آن برعهده دهیاران است. درواقع جلب مشارکت مردمی در مسیر توسعه جز در سایه اقدامات دهیاران عزیز میسر نیست. 
جعفرزادگان گفت: دهیاران کسانی هستند که با حداقل امکانات بیشترین زحمات را بر دوش می‌کشند و در گمنامی آنها روستا نام و نشانی می‌یابد و باید از زحمات آنها تقدیر و تشکر کرد. 


نقش سازنده دهیاری‌ها در توسعه و آبادانی روستاها

سرپرست بخشداری الموت شرقی نیز در این خصوص اظهار کرد: شهرداری و دهیاری به‌ عنوان نهادهای مردمی در فرهنگ عمومی و توسعه و آبادانی شهرها و روستاها نقش سازنده‌ای ایفا می‌کنند. مردم از این ۲ نهاد اجتماعی بیش از سایر ارگان‌ها و نهادها در ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی انتظار دارند.

احمد محمدی توضیح داد: شهرداری و دهیاری براساس قانون و سیاست‌های کلان کشور و برنامه‌های دولت تدبیر و امید همواره باید در مسیر تحقق خواسته‌های مردم عمل کنند تا با ارائه خدمات مطلوب و بی‌منت به عموم مردم به‌ویژه اقشار ضعیف و محروم جامعه در مسیر برقراری عدالت و رشد و پیشرفت شهرها و روستاها گام‌های مثبتی برداشته شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید