• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 18 بهمن 1396
کد مطلب : 6427
+
-

برگزاری جلسه با مسئولان متروی تهران درباره تأمین اعتبار خرید واگن

واکنش لاریجانی به نامه اعضای شورای شهر تهران درباره کاهش بودجه مترو

علی لاریجانی،  رئیس قوه مقننه از کمیسیون تلفیق مجلس خواست تا از مسئولان شهرداری برای حضور در نشست‌های این کمیسیون به‌منظور یافتن راهکار افزایش اعتبار بودجه متروی تهران دعوت کند. این پاسخی است به نامه شورای شهر تهران که برای کاهش تأمین منابع مالی نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کمیسیون تلفیق به رئیس قوه مقننه ارسال شده بود. به گزارش همشهری، لاریجانی در نشست علنی مجلس در تشریح مصوبات مهم گزارش کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی بودجه97،  اظهار کرد: شهرداری می‌گوید برای متروی تهران 2500واگن کم دارند،  باید با آنها جلسه‌ای بگذاریم تا ببینیم آیا مشکلشان با درنظر گرفتن فاینانس حل می‌شود یا خیر؟

در بحث کمبود منابع متروی تهران باید ببینیم چه کمکی مجلس می‌تواند به آنها بکند و چه اختیاراتی به آنها بدهیم تا مشکل آلودگی هوا را برطرف کنند. آلودگی‌های شهرهای بزرگ ازجمله تهران و تعطیلی مدارس مشکل امروز شهرهای بزرگ است. این سؤال مطرح است که چه دورنمایی برای رفع آلودگی هوا ارائه می‌شود،  تصویری که در تبصره 18گزارش کمیسیون تلفیق بودجه از لایحه بودجه سال‌97ارائه شده است حل مشکل آلودگی هوا نیست،  این تبصره مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند.

با دوگانه سوز کردن 15هزار تاکسی و برقی‌کردن 50هزار موتورسیکلت مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود. در تهران 2.5میلیون موتورسیکلت وجود دارد،  هر موتورسیکلت بین 4تا 6برابر ماشین آلودگی هوا ایجاد می‌کند. اگر شما می‌خواهید مشکل آلودگی هوا را حل کنید باید بگویید چه کار کنیم تا مردم به سمت خرید موتورسیکلت برقی بروند و چه اقدامی داشته باشیم تا تجهیزات کارخانه‌ای تولید موتورسیکلت برقی به کشور وارد شود. زمانی که هزینه تمام‌شده موتورسیکلت برقی 7میلیون تومان می‌شود نه کارخانه‌دار آن را تولید می‌کند،  نه کسی به فکر تعویض موتورسیکلتش می‌افتد بنابراین ما باید تشویقی درنظر بگیریم تا این مشکل برطرف شود.

اگر نتوانیم مشکل موتورسیکلت‌ها را حل کنیم و خودروهای فرسوده را از سطح شهرها جمع نکنیم آلودگی هوا در آینده ادامه پیدا خواهد کرد. اگر برنامه 5ساله توسعه را دنبال کنیم 50درصد آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند. باید رئیس کمیسیون تلفیق از شهرداری‌ها،  وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست دعوت به عمل آورد تا با حضور در جلسات کمیسیون تلفیق به ارائه تئوری‌ها و اهدافی که درخصوص رفع این معضل دارند، بپردازند و مشخص شود که هر سال چه میزان از این مشکل برطرف شده است تا در این مورد برای مردم شفاف‌سازی شود. گفتنی است بعدازظهر دیروز مرتضی الویری، رئیس‌شورای عالی استان‌ها هم با لاریجانی دیدار داشت. در این دیدار مسائلی پیرامون شوراهای شهر و مشکلات آنها مطرح شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید