• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64198
+
-

شهرداری‌ها ملزم به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی شدند

شهرسازی
شهرداری‌ها ملزم به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی شدند


نخستین اجلاس «مجمع مشورتی روسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کلانشهرها و مراکز استان‌ها» با صدور بیانیه‌ای ۱۲بندی پایان یافت.

به گزارش همشهری، در این اجلاس شهرداری‌های مراکز استان‌ها به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی ملزم شدند. این اقدام پس از بررسی و تصویب طرح «الزام شهرداری‌های مراکز استان‌ها به انتشار عمومی اطلاعات شهرسازی و ایجاد زمینه دسترسی عمومی و نظارت همگانی» رخ خواهد داد. تشکیل نهاد مطالعات، تهیه، راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری در مراکز استان‌ها نیز دیگر طرحی بود که در این اجلاس به تصویب رسید.

اما در بیانیه پایانی حاضران بر توجه به ماموریت‌های شهرسازی و معماری که موجب عدم‌ تاب‌آوری شهر‌ها شده است، تأکید کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است:

«در شهرها و کلانشهرهای ایران، طرح‌های جامع و تفصیلی و دیگر برنامه‌های توسعه شهری یا بلااستفاده مانده‌اند یا تبدیل به مبنایی برای فروش قانون شده‌اند. برنامه‌ریزی در شهرها می‌بایست مبتنی بر نیازهای واقعی شهروندان و با مشارکت آنها صورت گیرد و همچنین نقش نظارتی آنها بر اجرای برنامه‌ها افزایش یابد. عضویت و حضور شوراها و کمیسیون‌های تخصصی شهرسازی و معماری به‌صورت اثرگذار در مراجع تصمیم‌گیری و در فرایند تصویب طرح‌ها ازجمله کمیسیون ماده5، شورای‌عالی شهرسازی و معماری، کمیسیون تقویم املاک، مصداق مشارکت مردم در طرح‌هاست، از این‌رو باید زمینه و بستر قانونی آن احیا و عملیاتی شود.» همچنین در بخشی دیگر از بیانیه به موضوع وقوع بلایای طبیعی طی سال‌های اخیر اشاره شده و اعضا اعلام کردند: «توجه جدی به پیوست‌های مطالعاتی و همچنین بازنگری طرح‌های توسعه شهری براساس رویکرد تاب‌‌آوری شهری و ایمن‌سازی‌ ضروری است تا سازوکارهای لازم برای مدیریت بحران و سوانح فراهم شود.» از سوی دیگر در بند5 بیانیه نوسازی مورد اهمیت قرار گرفته و آمده است: « لازم است تا دولت ملی و مدیریت محلی با تمرکز بر فرایند بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محلات هدف نوسازی و بهسازی شهری(بافت‌های فرسوده و عرصه‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی) و اجرای برنامه‌های هم‌افزا و یکپارچه با سایر نهادهای مدیریت شهری(عمومی، ‌خصوصی، ‌دولتی، ‌مردمی) نسبت به بهبود وضعیت زیستی محدوده‌های هدف بازآفرینی اقدام کند. از دولت درخواست می‌شود شوراها و اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری هر یک از شهرهای مراکز استان در ستاد بازآفرینی استان و شهرستان و همچنین رئیس مجمع روسای کمیسیون شهرسازی و معماری شوراهای مراکز استان‌ها نیز در ستاد بازآفرینی ملی عضویت و حضور داشته باشند.»

 در بند6 بیانیه هم حفظ و صیانت از حریم شهرها مورد توجه قرار گرفته است تا مدیریت‌های شهری با اتخاذ رویکردهای نوین تدوین و عملیاتی شدن سند مجموعه شهری کلانشهرها از حریم شهرها صیانت کنند. این در حالی است که در بند7 بر سرعت یافتن هوشمندسازی کامل در امور شهرسازی و معماری و مجوزهای ساختمانی تأکید شد.

در این بیانیه از نمایندگان  مجلس شورای اسلامی نیز درخواست شده در تصویب لایحه درآمدهای پایدار و لایحه مالیات بر ارزش افزوده درآمدهای تحت عنوان عوارض به سرفصل‌های مالیاتی تبدیل نشوند.


بخشی از بیانیه پایانی اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر کلانشهرها و مراکز استان‌ها:توجه جدی به پیوست‌های مطالعاتی و همچنین بازنگری طرح‌های توسعه شهری براساس رویکرد تاب‌‌آوری شهری و ایمن‌سازی‌ ضروری است تا سازوکارهای لازم برای مدیریت بحران و سوانح فراهم شود

این خبر را به اشتراک بگذارید