• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64196
+
-

دستفروشی قابل حذف نیست

خبر
دستفروشی قابل حذف نیست


جمعی از فعالان اجتماعی، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و صاحب‌نظران شهری با ارسال نامه‌ای به شهرداری و شورای شهر خواستار تعامل و پذیرش شغل دستفروشی و پرهیز از برخورد با دستفروشان شدند. به گزارش همشهری، در این نامه بر «فهم ضرورت پذیرش دستفروشان به‌عنوان بخشی از واقعیت شهر و لزوم رسمیت‌بخشی به آن» و همینطور «توجه به نقش دستفروشی در زیست شبانه و ایجاد نشاط اجتماعی و زیبایی شهر» تأکید شده است.

امضا‌کنندگان این نامه از قانونی شدن برخورد با دستفروشان از سوی شرکت شهربان و حریم‌بان انتقاد کرده‌اند. تا پیش از سال1395 اساسنامه و آیین‌نامه این شرکت مجوز لازم برای مقابله با این نوع فعالیت را نداشت اما پس از اصلاح این آیین‌نامه‌ها، امکان حقوقی لازم برای برخورد با دستفروشان به‌عنوان سدمعبر صنفی و شبه متکدی پدید آمده است.

در این نامه همچنین به مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون و تدوین دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی اشاره شده است تا ساماندهی عادلانه و توافقی دستفروشی با لحاظ مقتضیات اجتماعی و اقتصادی و زیست شهری انجام شود.

در بخش دیگری از این نامه که به امضای 303فرد و تشکل رسیده است، دستفروشی و نوازندگان خیابانی جزئی از زندگی شهری به‌شمار آمده که موجب نشاط، امنیت و رونق شهر می‌شود و با خلاقیت‌های هنری و نوآوری به شادابی فرهنگ عامیانه می‌افزاید. امضا‌کنندگان براین توافق دارند که ساماندهی دستفروشان به معنی حذف آنها نیست و باید با حضور نهاد‌های تصمیم‌گیر و مؤثر در این حوزه، دستفروشی را به تناسب مقتضیات هر قسمت از شهر ساماندهی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید