• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64172
+
-

تجهیز اردبیل به مرکز دیالیز ۴۰۰ تختخوابی

مرکز جامع دیالیز ۴۰۰ تختخوابی با همت خیرین سلامت استان در شهر اردبیل راه‌اندازی می‌شود. به گزارش ایرنا، اکنون ۱۰۲ تخت با ۹۵ دستگاه دیالیز به طور تمام‌وقت و گاهی 3 نوبت در شبانه‌روز برای امور درمانی بیماران کلیوی در استان اردبیل فعالند. ولی به گفته مسئولان حوزه سلامت، نیاز استان فراتر از این تجهیزات درمانی و بیمارستانی است. 

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، نسبت بیماران کلیوی استان به تخت دیالیز 4/5 و نسبت بیمار به دستگاه دیالیز 8/5 و از نُرم کشوری عقب است.

«قدرت اخوان اکبری» اظهار کرد: دستگاه‌های دیالیز موجود در استان کارکرده، مستهلک و از رده خارج هستند و استفاده از آنها مشکلات عمده‌ای را به وجود آورده است به طوری که دستگاه‌های فعال پاسخگوی نیاز بیماران کلیوی استان نیستند.

وی خواستار حمایت مسئولان کشوری و استانی برای تامین دستگاه‌های دیالیز جایگزین در استان شد و با اشاره به آغاز اقدامات اولیه در این زمینه از جمله انجام مقدمات احداث مرکز جامع دیالیز اردبیل، توسعه فضای فیزیکی و تامین تجهیزات و تخت‌های دیالیز را برای درمانی بیماران دیالیزی این استان ضروری خواند.  

این مسئول همچنین از فعال شدن یک مرکز بخش خصوصی مجهز دیالیز با ظرفیت ۳۰ تخت و آغاز فعالیت آن با ۱۳ دستگاه دیالیز بدون دریافت هیچ هزینه‌ای از بیماران بستری خبر داد و اظهار کرد: فعال شدن این مرکز به نوبه خود جنبه حمایتی دارد و گشایش عمده‌ای در ارائه خدمات به بیماران دیالیزی درسطح استان محسوب می‌شود.

اخوان اکبری از رشد ۱۳ درصدی سالانه تعداد بیماران دیالیزی در استان خبر داد و گفت: این مساله موضوع قابل تاملی برای متولیان حوزه سلامت استان است و برنامه‌ریزی‌های علمی، تحقیقاتی و آموزشی در راستای پیشگیری از روند رو به رشد تعداد بیماران دیالیزی در برنامه عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید