• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64166
+
-

پایاب سد خدا‌آفرین ۱۲ هزار شغل ایجاد می‌کند

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک از ایجاد ۱۲ هزار شغل جدید مستقیم در استان اردبیل با بهره‌برداری از شبکه پایاب سد خداآفرین در دشت مغان خبر داد.

به گزارش ایرنا، «علی مراد اکبری» احداث شبکه آبیاری پایاب سد خداآفرین در دشت مغان را مهم‌ترین پروژه در حال اجرای حوزه آب و خاک در کشور عنوان کرد و گفت: در اجرای این طرح، ۶۲۳ کیلومتر جاده بین مزارع و ۱۱ هزار کیلومتر کانال کشی و لوله‌گذاری انجام شده است.

وی پیشرفت این پروژه را بیش از ۹۰ درصد دانست و افزود: در صورت همکاری وزارت نیرو و تامین آب مورد نیاز، این اراضی تا پایان شهریور ماه به زیر کشت می‌رود. با بهره‌برداری کامل از این طرح هم حداقل یک میلیون تن به میزان تولید محصولات کشاورزی استان اردبیل افزوده می‌شود.

این مسئول بیان کرد: ‌اکنون 5500 هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین به زیر کشت رفته و وزارت نیرو آب این بخش را تامین کرده است. اکبری کل اعتبار این پروژه را ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان تاکنون ۱۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با اتمام این پروژه، بیش از ۷۰ درصد از اراضی دیم منطقه مغان به آبی تبدیل می‌شود و در واقع بیش از ۳۷ هزار هکتار شامل طرح توسعه‌ای به صورت آبی خواهد بود. وی با اشاره به استفاده از ۲۳۲ هزار قطعه انواع شیرآلات و بیش از ۱۲ میلیون انواع اتصالات در اجرای شبکه آبیاری مدرن پایاب سد خداآفرین در دشت مغان بیان کرد: در این پروژه مهم ملی بیش از ۱۹ هزار هکتار از اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار سنتر پیوت مجهز شده و با ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه نصب شده، این پروژه بزرگ‌ترین سامانه آبیاری به این روش در جهان به شمار می‌رود.

اکبری منبع تامین آب این شبکه آبیاری را آب خروجی رودخانه ارس از سد مخزنی خداآفرین در مرز ایران و جمهوری آذربایجان عنوان کرد و گفت: با توجه به یکپارچگی اراضی و حاصلخیزی خاک در اراضی تحت پوشش، این طرح به طور یقین موجب افزایش چشمگیری در تولید انواع محصولات کشاورزی در منطقه خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی این پروژه را سومین پروژه آب و خاک مهم و بزرگ در حال اجرا در جهان عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر ۶۶ شرکت تعاونی تولیدی برای کشت و زرع در اراضی پایاب سد خداآفرین در دشت مغان تشکیل شده که از این تعداد ۵۲ شرکت اعضای خود را انتخاب کرده و ۱۴ شرکت تعاونی فعال نیز آب را تحویل تولید‌کنندگان کرده‌اند.

اکبری ایجاد اشتغال پایدار، افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و همچنین افزایش درآمد و بهبود سطح زندگی تولید‌کنندگان و بهره‌برداران را از جمله آثار اجرای این طرح بزرگ ملی در دشت مغان دانست و افزود: باید برنامه‌ریزی استانی به گونه‌ای باشد که از صادرات خام محصولات تولیدی به دیگر استان‌ها و حتی خارج از کشور کاسته شود.

وی خواستار گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی در منطقه مغان شد و تاکید کرد: این موضوع ضمن جلوگیری از ضایعات و فاسد شدن محصولات تولیدی، به ماندگاری و افزایش ارزش افزوده آنها کمک قابل توجهی می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک اظهار کرد: همه مراتع موجود در پایاب سد خداآفرین در دشت مغان، به سیستم نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده و به صورت قانونی با استناد به پروانه بهره‌برداری و چَرا بین عشایر شاهسون تقسیم می‌شود.

فاز نخست طرح ملی پایاب سد خداآفرین در شهرستان‌های بیله‌سوار و پارس‌آباد مغان در مساحت ۳۶ هزار و ۷۰۰ هکتار مراحل نهایی اجرایی را طی می‌کند و قرار است تابستان امسال با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید