• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64151
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/p0Zr
+
-

کلاهبردار اینترنتی به دام افتاد

کلاهبردار اینترنتی که از طریق کانال تلگرامی و تبلیغات برای افزایش دنبال‌کننده‌ها، طعمه‌های خود را برای خرید شارژ رایگان ترغیب و از طریق بدافزارهای خاص اقدام به برداشت یک میلیارد ریال از حساب کاربران کرده بود، دستگیر شد.
رئیس پلیس فتای البرز درباره جزئیات این کلاهبرداری به ایرنا گفت: در پی مراجعه فردی به پلیس فتای استان البرز و اعلام شکایت مبنی بر دسترسی غیرمجاز به شبکه تلگرامی وی و فرزندش و برداشت غیرمجاز اطلاعات حساب آنها بلافاصله موضوع در دست بررسی قرار گرفت.

سرهنگ «محمد اقبالی» افزود: پلیس با اقدامات ویژه بر روی گوشی شکات موفق شد بدافزار مخربی را شناسایی کند که هنگامی که کاربران قصد خرید شارژ رایگان را داشته، بدافزار از طریق نرم‌افزار خرید شارژ رایگان وارد گوشی تلفن همراه آنها شده و به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا می‌کرده است.

کارشناسان پلیس فتا با بهره‌گیری از اقدامات تخصصی شماره تلفنی را که اطلاعات گوشی شاکی و فرزندش به آن ارسال می‌شد شناسایی کردند و مشخص شد شماره متعلق به خانمی در یکی از استان‌های غربی کشور است و بر اساس آخرین بررسی‌ها در حال حاضر در اختیار پسرش قرار دارد. در ادامه رسیدگی به پرونده، متهم به پلیس فتا دعوت و در تحقیق از وی ابتدا منکر هرگونه جرمی شد، اما پس از مواجه شدن با مدارک و مستندات موجود لب به اعتراف گشوده و به دسترسی غیرمجاز و برداشت از حساب ۳۰ نفر از شهروندان در سراسر کشور به میزان یک میلیارد ریال و تبدیل آن به ارز دیجیتال اعتراف کرد.

رئیس پلیس فتای استان البرز در تشریح جزئیات بیشتر این موضوع بیان کرد: متهم ابتدا از طریق کانال‌های تلگرامی اقدام به تبلیغ برای افزایش دنبال‌کننده در شبکه اجتماعی اینستاگرام کرد و پس از متقاعد کردن کاربران به نصب بدافزار از طریق درگاه بانکی به اطلاعات حساب (cvv و رمز دوم) آنها دسترسی یافته و اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب آنها می‌کرد.
به گفته اقبالی، تاکنون بیش از ۱۵ نفر از مالباختگان در سراسر کشور شناسایی شده‌اند و تلاش برای شناسایی سایر مالباختگان ادامه دارد.

رئیس پلیس فتای استان البرز اعلام کرد: چنانچه افراد با این شیوه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند برای پیگیری شکایت خود به پلیس فتای استان البرز در میدان طالقانی کرج مراجعه کنند. او همچنین متذکر شد که با توجه به فعالیت گسترده کلاهبرداران در فضای مجازی، کاربران از دانلود و نصب برنامه‌های کاربردی از منابع ناشناس و ارائه اطلاعات حساب از درگاه‌های ناشناس و غیرمجاز خودداری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید