• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64078
+
-

آمار طلاق روی سراشیبی

20 هزار پرونده طلاق طی سال96 در زنجان تشکیل شد که این آمار در سال 97 به 16 هزار پرونده رسید

اجتماعی
آمار طلاق روی سراشیبی

طلاق در سال‌های اخیر در کشور و در استان زنجان روند رو به رشدی داشته است. از سال گذشته با تشکیل بنیاد صیانت از خانواده و سامانه کاهش طلاق «تصمیم»، آمار طلاق در استان کاهش پیدا کرده است. 

به گزارش تسنیم، قاسم یارمحمدی رئیس کل دادگاه‌های عمومی زنجان در جمع خبرنگاران بیان کرد: 20 هزار و 28 فقره پرونده طلاق در سال 96 داشته‌ایم که در سال 97 به 16 هزار و 84 فقره رسیده و در نتیجه با کاهش 17 درصدی همراه بوده است. وی در مورد مهریه گفت: مصوبه‌ای تصویب شد که براساس آن افرادی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند نباید زندانی شوند و بدین‌ترتیب محاکم زنجان از بابت پرونده مهریه به صفر رسید. 


 رسیدگی به پرونده‌ها

رئیس کل دادگاه‌های عمومی زنجان به مجموع دادگاه‌های زنجان اشاره کرد و توضیح داد: 10 شعبه حقوقی، 9 شعبه کیفری و 3 دادگاه خانواده داریم که یک شعبه حقوقی هم در سال 98 اضافه شده است تا خدمات در کمترین زمان به مردم ارائه شود و مجموعا 27 قاضی فعالند. 

یارمحمدی افزود: 33 هزار و 977 پرونده در سال 96 وارد محاکم شده است. این میزان در سال گذشته 37 هزار و 171 مورد بوده و نشان‌دهنده رشد 5/8 درصدی است. وی به میانگین رسیدگی به پرونده‌ها اشاره کرد و گفت: در سال 96 میانگین رسیدگی به پرونده‌ها 83 روز بوده که در سال 97 علی‌رغم افزایش 3 هزار پرونده به 79 روز رسیده است. 


 سامانه ثنا 

یارمحمدی به سامانه ثنا یا ابلاغ الکتریکی اشاره کرد و ادامه داد: در سال 96 تعداد ابلاغ الکتریکی 72 هزار و 260 فقره بوده که در سال 97 به 155 هزار و 663 مورد رسیده است. در سال 96 تعداد ابلاغ‌های الکترونیکی 42 درصد بوده و در سال 97 به 74 درصد رسیده است و شاهد رشد دو برابری ابلاغ الکترونیکی بوده‌ایم. 

وی درباره مزیت این سامانه گفت: کسانی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند احکام صادره قوه قضائیه به خود آنها ابلاغ می‌شود و این باعث می‌شود که شخصیت افراد حفظ شود. این طرح همچنین صرفه‌جویی در بودجه، دقیق بودن ابلاغ و سرعت و زمان رسیدگی به پرونده‌ها را به همراه دارد. 

رئیس کل دادگاه‌های عمومی زنجان به قانون چک اشاره کرد و افزود: قانون چک که در مجلس تصویب شده بانک‌ها را موظف کرده است به افرادی که درخواست دسته چک دارند کد رهگیری بدهد و این کد در سامانه ثبت می‌شود. به محض این‌که کد در سامانه درج شد اگر فردی چک برگشتی داشته باشد، برایش حساب افتتاح نمی‌شود و کلیه وجوه وی مسدود می‌شود و ضمانت‌نامه بانکی به وی تعلق نمی‌گیرد. 


برنامه‌های فرهنگی

معاون رئیس کل امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان نیز تصریح کرد: تاکنون به 277 هزار پرونده در استان زنجان با 134 قاضی رسیدگی شده که نشان‌دهنده حجم کاری بسیار بالاست. محمدتقی فتحی توضیح داد: 45 برنامه در سال 97 در این اداره تدوین و ابلاغ شده که 15 برنامه در حوزه فرهنگی اجتماعی بوده است. همچنین کارگاه فرهنگیان و مدارس متناسب با سن دانش‌آموزان، نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان با همکاری آموزش و پرورش، غربالگری دانش‌آموزان آسیب‌پذیر و وجود مشاور در محاکم اطفال جزو این برنامه‌ها بوده است. 

وی به حوزه خانواده اشاره کرد و گفت: در حوزه خانواده نیز کارهایی انجام شده و از سال 97 ستاد صیانت از خانواده و سامانه کاهش طلاق «تصمیم» به ریاست آیت‌الله علی خاتمی امام ‌جمعه زنجان و رئیس کل دادگستری استان تشکیل شده است. پرونده طلاق مستقیم در محاکم پذیرفته نمی‌شود و باید حتما در سامانه «تصمیم» ثبت شود. با فعالیت این سامانه تعداد طلاق‌ها در استان کاهش یافته است. 

معاون رئیس کل امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان یادآور شد: 1120 تقاضای طلاق در سال 97 و 2 ماه سال 98 در این سامانه ثبت شده است که 534 مورد انصراف از طلاق داده‌اند و 402 مورد از 534 مورد یعنی 75 درصد از انصراف‌داده‌ها سازش کرده‌اند. 

فتحی افزود: 586 مورد در مرحله غربالگری هستند، 220 مورد مستقیم برای طلاق اقدام کرده‌اند و 366 مورد به مرکز مشاوره ارجاع داده شده‌اند. 10 درصد از این 366 مورد به سازش قطعی منجر شده و فقط یک مورد به طلاق منجر شده است. این نشان‌دهنده آن است که با مداخله اصولی می‌توان جلو طلاق را گرفت. وی با بیان این‌که براساس آمار، بیشترین علت طلاق در استان خیانت همسران به یکدیگر است که با موضوع اعتیاد برابری می‌کند، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌های موثر و آموزش‌های لازم را برای خانواده‌ها به‌ ویژه زوج‌های جوان در این زمینه ارائه داد. 


 آموزش‌های پیش از ازدواج

معاون رئیس کل امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان به آموزش‌های پیش از ازدواج اشاره کرد و گفت: از 15 دی 97 زوجین موظف به گذراندن این کلاس‌ها هستند. در این طرح 4500 زوج تحت آموزش پیش از ازدواج قرار گرفته‌اند. فتحی درباره مرکز ملاقات اطفال طلاق توضیح داد: این ملاقات‌ها قبلا در کلانتری انجام می‌شد که صورت خوشی برای اطفال نداشت بنابراین مرکز ملاقات اطفال با والدین راه‌اندازی شد. در این مرکز ملاقات‌ها با حضور مشاور انجام می‌گیرد. در سال 97 در پروسه دیدن اطفال 15 زوج مطلقه با هم سازش کردند. 

معاون رئیس کل امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان در ادامه با اشاره به قضازدایی یا حمایت‌های قضایی از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان استان زنجان گفت: 71 کارخانه و کارگاه در سال 97 با مشکلاتی مثل مالیات، مواد اولیه، بیمه و مشکلات بانکی مواجه بودند که قوه قضائیه توانست مشکل 63 مورد را حل کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید