• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 16 تیر 1398
کد مطلب : 64023
+
-

بودجه طرح‌های آبخیزداری کشور امسال ۲ برابر شد

آبخیزداری
بودجه طرح‌های آبخیزداری کشور امسال ۲ برابر شد

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان‌ها ۴۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که ۲ برابر سال گذشته است.

به گزارش ایرنا «عباسعلی نوبخت» در جلسه شورای اداری مازندران در ساری با بیان این‌که طرح‌های آبخیزداری نقش مهمی در ذخیره منابع آبی دارد، افزود: بارندگی امسال ملاک نیست. 

ما در کشور خشک و نیمه‌خشک قرار داریم و مهاجرت اکولوژیک از فلات مرکزی ایران به سمت شمال و جنوب البرز و شمال شرق و شمال غرب زاگرس آغاز شده است.

وی با بیان این‌که نیمی از جمعیت ایران در قسمت شمالی و جنوبی البرز زندگی می‌کنند، افزود: به همین دلیل با وجود مشکلات اقلیمی فعلی و شرایط بحرانی آب، بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور مفهومی ندارد.


اهمیت طرح تنفس

معاون امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، طرح تنفس جنگل‌های شمال را بسیار مهم دانست و گفت: پوشش گیاهی جنگل و مرتعی دارای 2 کارکرد تجاری و غیرتجاری است که در تقسیم‌بندی، ۸۰ درصد غیرتجاری و ۲۰ درصد تجاری محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که عملکرد سالانه ذخیره آب جنگل‌های پراکنده ۳۰۰ مترمکعب و جنگل‌های متراکم و کیفی 2500 مترمکعب است، اظهارکرد: اگر متوسط ذخایر آب جنگل‌ها را 1500 مترمکعب محاسبه کنیم، نشان می‌دهد که جنگل‌های شمال کشور قادرند سالانه 3 میلیارد و ۶ میلیون مترمکعب آب ذخیره کنند.

این مسئول با اشاره به این‌که امنیت منابع طبیعی و زیستی پیش‌زمینه امنیت ملی کشور است، گفت: از ۱۳ اقلیم دنیا ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد که به معنای این است که همه نیازهای مورد نیاز کشور در داخل قابل تامین است و کمبودی نخواهیم داشت.


۵۵۰ هزار مترمکعب برداشت چوب 

نوبخت ارزش زیست‌محیطی غیر قابل محاسبه (۸۰ درصد غیر تجاری بودن جنگل‌های شمال) را برای هر هکتار ۱۲ هزار میلیارد تومان فقط در حوزه تولید اکسیژن در سال دانست و گفت: میزان ذخیره آب در جنگل‌های شمال برابر با بزرگ‌ترین سد کشور سالانه با بیش از 3 میلیارد مترمکعب قابل سنجش است.

وی افزود: در سال ۹۵ نزدیک به ۵۵۰ هزار مترمکعب در جنگل‌های شمال کشور برداشت چوب داشتیم؛ در حالی میزان مصرف مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی و چوبی ما حدود ۶ میلیون مترمکعب در سال است.

نوبخت بیان کرد: اکنون ۲۲۰ هزار هکتار زراعت چوب در کشور داریم که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه ۷۵ هزار هکتار دیگر باید به آن اضافه شود و از این بخش می‌توان نیاز مصرف داخلی را تامین کرد.


تداوم طرح تنفس جنگل‌ها 

این مسئول گفت: در طرح تنفس جنگل‌ها قرار بود درختان شکسته و افتاده از جنگل خارج شوند که البته این مهم به تشخیص کارشناسان سازمان جنگل‌ها برمی‌گردد، به شکلی که اگر درختان شکسته به صورت تجمعی در عرصه جنگل باشند، از این محل خارج شوند و این موضوع ارتباطی به درختان افتاده و شکسته به طور پراکنده در جنگل ندارد.

نوبخت با تاکید بر این‌که طرح تنفس تا زمان بهبود وضعیت جنگل‌ها ادامه خواهد داشت، افزود: این طرح طبق قانون برنامه ششم توسعه به مدت 5 سال عملیاتی می‌شود و در صورت نیاز در برنامه هفتم توسعه نیز تمدید خواهد شد.

این مسئول افزود: هدف این است هم‌سویی بین دستگاه‌های مختلف مرتبط و جوامع محلی در طرح تنفس جنگل به وجود بیاید چراکه منابع طبیعی برای مردم است و حقشان است که با حداقل خسارت حداکثر انتفاع را ببرند.


۲۵ هکتار از عرصه جنگلی کشور جنگلکاری شد

معاون جنگلداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تاکنون ۲۵ هکتار از عرصه جنگلی کشور را جنگلکاری کرده ایم.

«عباسعلی نوبخت» در شورای اداری استان اظهار کرد: با توجه به میزان جنگلکاری در عرصه کشور ۲۰ درصد کارکرد منابع طبیعی قابل ارزیابی است.

وی با اشاره به این‌که امنیت زیستی برای ما مهم است، تصریح کرد: ایران از ۱۳ اقلیم جهان، ۱۱اقلیم را در اختیار دارد، به همین علت از لحاظ منابع طبیعی بسیار غنی هستیم.

این مسئول مساحت جنگل‌های شمال کشور را ۲۰ میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: جنگلکاری در کشور ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیون مترمکعب اکسیژن تولید می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید