• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63966
+
-

تأیید طرح حمایت از مرمت بافت‌های تاریخی در شورای نگهبان

طرح «حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی‌- فرهنگی» که 2‌ماه پیش به تصویب نمایندگان مجلس رسیده بود،از سوی شورای نگهبان تأیید شد.
سازمان میراث‌فرهنگی اعلام کرد: این طرح از سال ۱۳۹۳ و در دوره قبلی به مجلس تقدیم شد اما بنابه دلایلی رأی نیاورد و بعد از گذشت 5سال، نمایندگان مجلس با توجه به اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی و صیانت از بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور، به این طرح رأی مثبت دادند. این طرح ۱۹ ماده دارد. در بخشی از این طرح آمده است: به‌منظور حمایت از مرمت و احیای بافت‌های 
تاریخی-فرهنگی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور مکلف است با همکاری وزارتخانه‌های راه، کشور و بنیاد مسکن ظرف مدت حداکثر 2سال پس از تصویب این قانون نسبت به تکمیل، تعیین و ابلاغ محدوده بافت تاریخی- فرهنگی و تهیه چارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی (ازجمله تعیین حرائم) با رویکرد صیانت از ارزش‌های تاریخی - فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان همه شهر‌ها و روستاها اقدام کند. همچنین سازمان میراث‌فرهنگی  مکلف است، ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون، دستورالعمل‌های مورد نیاز برای مدیریت بهره‌برداری، نگهداری و پشتیبانی بناها، اماکن و بافت‌های تاریخی- فرهنگی با اولویت واگذاری فعالیت‌ها به بخش غیردولتی را تهیه و ابلاغ کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید