• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63950
+
-

40درصد سود در 100روز

همشهری از کارنامه رویایی 100روزه بازار سرمایه گزارش می‌دهد


با وجود رکود در بازارهای طلا و ارز، سهامداران در طول 100روز گذشته به‌طور میانگین 40درصد در بورس سود کسب کرده‌اند که در این مدت ارزش کل بازار سهام با 300هزار میلیارد تومان افزایش از مرز 1100هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

به گزارش همشهری، امسال رویه سرمایه‌گذاری در بازار‌ها تغییر کرده است و بخش زیادی از سرمایه‌گذاران به جای بازارهای طلا و ارز، بازار سهام را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند به‌طوری که داده‌های موجود نشان می‌دهد از اول امسال تاکنون سهامداران به‌طور میانگین روزانه 1000میلیارد تومان سهام خریده‌اند و اگر این رویه تا پایان سال ادامه پیدا کند گردش معاملات بازار سهام امسال برای نخستین بار به مرز 35درصد خواهد رسید و این احتمال وجود دارد که ارزش کل معاملات بازار اوراق بهادار هم برای نخستین بار به مرز 450هزار میلیارد تومان برسد.

این رشد معاملات عمدتا ناشی از تورم 50درصدی است که مردم را ترغیب کرده برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان به سمت بازارهایی ازجمله بازار سهام رو بیاورند. پارسال اما مردم بخش زیادی از دارایی‌هایشان را در بازار‌های طلا و ارز سرمایه‌گذاری کردند و همین موضوع به رشد شدید قیمت طلا و ارز منجر شد، اما از اول امسال به‌دلیل تغییر سیاست‌های ارزی دیگر خرید طلا و ارز به نفع سرمایه‌گذاران نبوده و سپرده‌گذاری بانکی با نرخ 20درصد هم به نفع سرمایه‌گذاران نیست؛ در نتیجه در چنین شرایط بهترین محل برای سرمایه‌گذاری همان بازار سهام است. با این حال پیش‌بینی می‌شود ظرف ماه‌های آینده تحت‌تأثیر افزایش قیمت مسکن بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها هم راهی بازار مسکن شود، اما برآوردها نشان می‌دهد درصورت اعمال برخی تغییرات در مقررات بازار سهام ازجمله افزایش دامنه نوسان و دوطرفه کردن معاملات، سرمایه‌هایی که بخش زیادی از آنها از بهار پارسال وارد بورس شده‌اند، همچنان در بازار سهام حفظ شوند.

بازده 40درصدی سهامداران
آمار‌ها نشان می‌دهد سهامداران از اول امسال به‌طور میانگین در بورس و فرابورس 40درصد سود کرده‌اند که این مقدار بازده بیش از همه بازار‌هاست. امسال بعد از بورس، بازار مسکن با 25درصد رشد قیمت در طول 100روز گذشته در رتبه دوم افزایش قیمت قرار گرفته و بازار‌های طلا و ارز با نوسان‌های 2‌درصدی بعد از این 2 بازار قرار گرفته‌اند.
این اطلاعات نشان می‌دهد سهامداران از اول امسال تاکنون 127هزار  و300میلیارد تومان اوراق بهادار خریداری کرده‌‌اند که از این مقدار 83هزار میلیارد تومان در بورس و 44هزارو300میلیارد تومان در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته و نسبت به سال قبل رشد چشمگیری نشان می‌دهد.

اگر مقدار معاملات انجام شده در بورس کالا را هم به ارقام بالا اضافه کنیم جمع کل ارزش معاملات بازار سرمایه در 100روز نخست امسال به 167هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

رشد 300هزار میلیارد تومانی
تحت‌تأثیر رشد قیمت سهام شرکت‌های بورس در 100روزه سال‌جاری، ارزش بازار سهام هم به شکل پرشتابی رشد کرده و با 300هزارمیلیارد تومان افزایش به محدوده 1100هزار میلیارد تومان رسیده است.

 اطلاعات آماری از وضعیت رشد ارزش شرکت‌ها در 100روز امسال نشان می‌دهد در این مدت 3صنعت محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و صنعت بانکداری با بیشترین رشد ارزش مواجه شده‌اند؛ به‌طوری که در این مدت ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در گروه محصولات شیمیایی که عمدتا شامل تولیدکننده‌های پتروشیمی هستند، 64هزار میلیاردتومان و ارزش سهام شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی 34هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. امسال همچنین صنعت بانکداری هم پس از سال‌ها با اقبال سهامداران مواجه شد و از اول امسال تاکنون سهامداران بخش زیادی از سهام بانک‌ها را خریده‌اند و باعث شده‌اند ارزش سهام این بانک‌ها به‌طور میانگین با 47درصد رشد معادل 27هزار میلیارد تومان افزایش یابد.
از دیگر صنایعی که در 100روز گذشته به صنایع بزرگ‌تری از نظر ارزش سهام تبدیل شده‌اند می‌توان به گروه فرآورده‌های نفتی، خودرو‌سازی‌ و شرکت‌های داروسازی اشاره کرد.

   پربازده‌ترین صنایع
با وجود اینکه رتبه بزرگ‌ترین صنایع بورس از نظر ارزش در اختیارگروه صنایع شیمیایی، فلزات اساسی و صنعت بانکداری است، اما رتبه‌های نخست سودآوری یا رشد قیمت سهام در 100روز گذشته به این صنایع اختصاص نداشته و این رتبه مثل همیشه در اختیار صنایع کوچک بازار است. اطلاعات آماری نشان می‌دهد رتبه پربازده‌ترین صنعت بورس از اول امسال تاکنون در اختیار گروه محصولات کامپیوتری و الکترونیک است و سهامداران شرکت‌های حاضر در این صنعت توانسته‌اند در 100روز گذشته به‌طور میانگین 143درصد سود کنند. پس از این، صنعت سهامداران گروه ماشین‌آلات و تجهیزات، قند و شکر و خرده‌فروش در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و سهامداران این شرکت‌ها در این مدت بین 100 تا 132درصد سود کردند. محاسبات نشان می‌دهد در 100روز گذشته سهامداران 12صنعت بیش از 80درصد و سهامداران 27صنعت بیش از 50درصد سود کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید