• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63919
+
-

امید به صندوق رأی


فرزانه آیینی/ خبرنگار
هرچند هنوز اصلاح‌طلبان رسما مانیفست‌شان را برای حضور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس اعلام نکرده‌اند، اما  ازموضع‌گیری‌های پراکنده ژنرال‌های این جریان هویداست که اصلاح‌طلبان همچنان به صندوق رأی امیدوارند و تنها آدرس عبور و گذر از شرایط فعلی را با همه انتقادهایی که بدان دارند، حضور در انتخابات و مشارکت در رقابت‌های سیاسی می‌دانند. برهمین اساس هم هست که «بازسازی امید به صندوق‌های رأی» را در دستور کار خود قرار داده‌اند، پیرامونش موضع می‌گیرند و از باید‌ها و شایدهای اعتماد دوباره به صندوق‌های رأی می‌گویند. با این حال و به قول علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت اسلامی-فعال‌ترین حزب اصلاحات در سال‌های اخیر- مردم دستشان را روی گوششان گذاشته‌اند و پیام‌های جریان‌های سیاسی را نمی‌شنوند. اصلاح‌طلبان بعد از پیروزی‌های تمام‌عیاری که از سال92تا 96 به نام خود زدند، ابتدا با گرفتن دولت از رقیب اصولگرا و حمایت از حسن روحانی در سال92 و بعد از آن با تصاحب اکثریت کرسی‌های سبزرنگ بهارستان – مجلس دهم– در انتخابات اسفند94 و سپس با استمرار حضور روحانی در دولت یازدهم و تصاحب اکثریت کرسی‌های شورا‌های شهر در سراسر کشور در اردیبهشت 96در عرصه سیاست یکه‌تازی کردند. به هزار و یک دلیلی که از مشکلات سیاست خارجی گرفته تا زمین سوخته‌ای که از رقبایشان در داخل به ارث گرفتند و حالا هم غول سیاست‌های متزلزل ترامپ، نتوانستند آنطور که باید و شاید وعده‌هایشان را به مردم پیش ببرند؛ مردمی که به امید ثبات اقتصادی و گشایش‌های معیشتی در زندگی روزمره‌شان پای صندوق‌های رأی رفته و ثمره آن را در دوره اول ریاست‌جمهوری دیده بودند، اما در دوره دوم ریاست‌جمهوری تحریم‌های ترامپ و خروج او از برجام چنان اوضاع اقتصادی کشور را نابسامان کرد که به‌نظر می‌رسد  پایگاه رأی اصلاح طلبان امیدشان را به این جریان سیاسی از دست داده‌اند و مرزی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در بهبود شرایط قائل نیستند. همسنگی جریان‌های سیاسی در نگاه عامه مردم و بی‌تفاوتی نگاهشان به انتخابات پیش رو حالا به مهم‌ترین چالش اصلاح‌طلبان بدل شده است؛ چالشی که درصورت قهر پشتوانه اجتماعی‌شان با صندوق‌های رأی به زیان صددرصدی آنها بدل خواهد شد؛ چرا که رقیب، در آوردن رأی سازماندهی شده است ودغدغه چندانی ندارد و قهر اصلاحات، موید پیروزی آنها خواهد بود. این شرایط اصلاح‌طلبان را بر آن داشته که شرایط موجود را برای مردمی که در 3 انتخابات گذشته به آنها دل بسته بودند واکاوی کنند تا شاید همراهی و همدلی آنها را به‌دست آورند؛ درهمین راستا برگزاری سلسله نشست‌های راه‌های برون‌رفت از وضعیت موجود را در دستور کار خود قرار داده‌اند. نشستی که نخستین دوره آن با حضور بهزاد نبوی و علی شکوری‌راد 2چهره مقبول این جریان کلید خورد و خروجی‌اش لزوم بازسازی امید به صندوق‌های رأی بود.

بهزاد نبوی: اصلاح‌طلبان آیه یأس نخوانند
در ابتدای این نشست بهزاد نبوی، نایب‌رئیس مجلس ششم با تأکید بر اینکه کماکان تنها راه اصلاح‌طلبان حضور در صحنه است و من راهی به‌جز انتخابات بلد نیستم، گفت: به جای مأیوس کردن مردم باید با تمام قوا تلاش کنیم در کشور انتخابات پرشور برگزار شود.

بهزاد نبوی با بیان اینکه تنها حرکت اصلاحی از صندوق رأی می‌گذرد، تأکید کرد: تا وقتی امکان برگزاری و حضور در انتخابات وجود دارد اصلاح‌طلبی به بن‌بست نمی‌رود؛ بنابراین کماکان تنها راه اصلاح‌طلبان حضور در صحنه است. او افزود: مخالفان اصلاحات پس از خرداد۷۶ دو پاتک علیه اصلاح‌طلبی زدند؛ یکی اینکه سعی کردند تا آنجایی که می‌توانند نهادهای انتخابی را تضعیف کنند و دیگر اینکه مردم را نسبت به صندوق رأی مأیوس کنند. وی با بیان اینکه 3 دسته مخالف انتخابات پرشور هستند، ضدانقلاب را یکی از آنها دانست و اظهار داشت: این گروه دنبال کم‌رونقی انتخابات و در نتیجه کمتر شدن مشروعیت نظام هستند تا با رخ دادن حوادثی مشابه دی‌ماه۹۶ به نظام آسیب بزنند. این فعال اصلاح‌طلب خطاب به گروه‌هایی که از تحریم و حضور مشروط در انتخابات سخن می‌گویند، گفت: این شرط برای ماست یا حاکمیت؟ اگر برای خودمان است که نیاز به اعلام و بیانیه نداریم. عضو کابینه شهید رجایی عنوان کرد: منافع حاکمیت و مردم در برگزاری انتخابات پرشور است. به اصلاح‌طلبان می‌گویم آیه یأس نخوانند و برای پرشور کردن انتخابات دنبال راهکار باشند. وی خطاب به حاضران در نشست گفت: از طریق برهان خلف مطالبتان را اثبات کنید و بگویید چه راه دیگری وجود دارد؟ جایی مجبوریم میان بد و بدتر دست به انتخاب بزنیم. در انتخابات مجلس دهم خیلی نامزد گردن‌کلفت داشتید؟ اگر داشتید چرا از طریق اینترنت آگهی دادید که هر کس اصلاح‌طلب است ثبت‌نام کند. ۲۰۰ نفر ثبت‌نام کردند و از میان آنها ۱۰ تا ۱۵ نفر ناشناس انتخاب شدند چرا آن موقع [این حرف‌ها را] نگفتید؟ آن موقع فکر می‌کردید [در انتخابات] رأی می‌آورید و در هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کردید. الان می‌ترسید رأی نیاورید و انتقاد می‌کنید.

شکوری‌راد: مردم دستشان بر گوششان است
به‌دنبال صحبت‌های بی‌تعارف نبوی علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: پارسال همین موقع در نشست خانه احزاب در ایوان شمس گفتم «چه می‌شود؟»؛ این پرسش واکنشی به سرخوردگی حوادث دی‌ماه۹۶ بود که شوک بزرگی به جامعه و اصلاح‌طلبان وارد کرد، اما امروز از لاک انفعال بیرون آمده‌ایم و دنبال «چه باید کرد» هستیم. وی با بیان اینکه «چه باید کرد» را زمانی مطرح می‌کنیم که وضعیت موجود را مطلوب نمی‌دانیم، افزود: تغییر شامل ۳حالت تغییر ساختاری، فروپاشی و اصلاح می‌شود و اصلاح‌طلبی در 3 حوزه ساختار، رویکرد و عملکردها قابل تبیین است. او ادامه داد: چالش اصلاح‌طلبان این است که دنبال فربه‌کردن پوسته و جناح مقابل در پی فربه‌کردن هسته هستند. انتخابات آینده ما را در معرض این قرار داده است که پوسته کنار بگذاریم تا آن هسته عریان شود؛ اگر چه در 3 دوره قبلی انتخابات میان این دو، توازن ایجاد کردیم. شکوری‌راد ادامه داد: مشکل ما اصلاح‌طلبان این است که مردم به‌عنوان پشتوانه و سرمایه اجتماعی ما دچار سرخوردگی و انفعال هستند. آنها دستشان بر گوششان است و پیام‌های ما را نمی‌شنوند .دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: باید پیامی متفاوت و نه تکراری و بی‌حاصل به مردم بدهیم و برای جلب اعتماد مردم و تمکین طرف مقابل به مطالبات مردم باید رویکرد تهاجمی داشته باشیم . شکوری‌راد با تاکید براینکه اوضاع اصولگرایان بهتر از اصلاح طلبان نیست گفت: اصلاح طلبان صحنه را خالی کنند اصولگرایان به جان هم می‌افتند.

  

این خبر را به اشتراک بگذارید