• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63897
+
-

بیمارستان‌های پلاسکویی

مسئولان وزارت بهداشت از فرسوده بودن 60درصد بیمارستان‌های اصلی کشور و 75درصد بیمارستان‌های دولتی تهران خبر می‌دهند

سلامت
بیمارستان‌های پلاسکویی


معصومه حیدری پارسا ـ خبرنگار

هوا به سختی رد و بدل می‌شود و بوی بد شامه هر بیمار و همراه تازه واردی را آزار می‌دهد. در و دیوارها رنگ به رخساره ندارند و نورمهتابی‌های کوچک و چراغ‌های قدیمی راهروهای کوچک و باریک بیمارستان را دلگیرتر از همیشه کرده است. فرسودگی تنها شامل در و دیوار بیمارستان نیست؛ به هر گوشه که نگاه می‌کنید از تخت‌های بیمارستانی تا تجهیزات پزشکی همه و همه قدمتی چندین و چندساله و حتی بیش از نیم قرن دارند. البته تعمیرات و بازسازی دائم در این بیمارستان‌ها همیشه درحال انجام بوده است و بسیاری از کارمندان بیمارستان و بیماران نیز روزهای بسیاری را با خاک و مصالح و صدای ساخت‌وساز سپری کرده و می‌کنند. یکی از اهداف اصلی طرح تحول سلامت که بیش از 5سال پیش کلید خورد و دولت به‌عنوان مهم‌ترین طرح اجتماعی خود از آن پرده‌برداری کرد، همین موضوع نوسازی بیمارستان‌های قدیمی برای ارائه خدمات مناسب‌تر به بیماران بود.
آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهند که نیمی از بیمارستان‌های دولتی تهران بافتی فرسوده دارند و محمدحاجی آقاجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در فیلمی که روابط عمومی وزارت بهداشت در اختیار روزنامه همشهری قرار داده است، می‌گوید: «بیش از60درصد از بیمارستان‌ها در برخی شهرهای بزرگ کشور فرسوده‌اند و نیاز به جایگزینی به‌طور کامل دارند. از طرفی بازسازی اکثر بیمارستان‌های فرسوده مقرون به صرفه نیست؛ زیرا بازسازی آنها بیش از هزینه ساخت یک تخت جدید خرج برمی‌دارد. البته با اجرای برنامه طرح تحول نظام سلامت، مقرر شد تجهیزات اورژانس و بیمارستان‌ها ارتقا یافته، زیرساخت‌ها در بیمارستان‌ها بهسازی و استاندارد‌سازی‌ شده و خدمات با کیفیت بیشتری ارائه شود و البته پیشرفت‌هایی نیز در این زمینه رخ داده است اما نمی‌توان منکر شد که شرایط تحریم‌ها ساخت بیمارستان‌های جدید و تامین و تجهیز بیمارستان‌های فرسوده در کشور را با دردسرهای خاص همراه کرده است.»
مجید احمری، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیزات پزشکی کشور با تأیید این موضوع به همشهری می‌گوید: «با وجود تلاش‌ها اما تحریم‌ها روند کار ساخت‌وساز و تجهیزات را بسیار سخت کرده است به این علت که از تجهیزاتی چون موتورآسانسور گرفته که از کشورهای حوزه آسیایی و اروپایی وارد می‌شود تا تهیه مصالح خاص برای ساخت فضاهای بیمارستان همچون اتاق عمل و... با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌ایم. همچنین هزینه‌های ساخت‌وساز هم افزایش عجیبی داشته مثلا قیمت انواع مصالح چند برابر شده است. البته تلاش وزارت بهداشت و مجموعه‌های تابعه آن همواره این است که با تحریم‌ها مقابله کنند اما در بخش تجهیزات و تاسیسات کار واقعا سخت شده است و نمی‌توان منکر این واقعیت شد، ضمن اینکه با تزریق منابع قطره چکانی هم روبه‌رو هستیم پس باید منابع مان را مدیریت کنیم و همه این موضوعات سبب می‌شود که کار بازسازی و ساخت وساز بیمارستان‌ها با کندی همراه شود.»
او در ادامه می‌گوید: «از سال گذشته ساخت 42بیمارستان در دستور کار قرار گرفته است و در 5-4 سال اخیر نیز حدود 30هزار تخت چه در قالب پروژه‌های جدید بیمارستانی و چه توسعه تخت‌های بیمارستانی که تکلیف شده بود وارد چرخه خدمت‌رسانی شده‌اند که با وجود تحریم‌ها این اتفاق بسیار خوبی است. همچنین یک سری بیمارستان‌ها مانند بیمارستان اسلام‌آباد غرب که در سنوات گذشته و در زلزله با مشکلاتی همراه بود نیز تحویل داده شده تا براساس اصول استانداردهای بیمارستان‌سازی‌ تکمیل و بهسازی شوند.»
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کمبود بیمارستان‌ها می‌گوید: «به‌دلیل افزایش جمعیت حاشیه‌نشین و توجه به مردم در این بخش‌ها، ساخت پروژه‌هایی مانند بیمارستان ملارد، آذرشهر، تنکابن، قائم‌شهر، نجف‌آباد و شهر قدس با سرعت بسیار و با حدود 70درصد پیشرفت در حال تکمیل هستند.»
به اعتقاد کارشناسان بخش مهمی از بیمارستان‌های کشور که در دهه‌های گذشته به‌خصوص پیش از انقلاب و یا در سال‌های ابتدایی انقلاب ساخته شده‌اند، به پایان رسیده است و آنچنان فرسوده‌اند که علاوه بر خطر تخریب حتی برای بازسازی و تعمیرات هم دیگر مقرون به صرف نیستند و تنها چاره آنها تخریب کامل و ساخت بیمارستان‌های جدید است.
به گزارش وبدا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در این‌باره گفته است: «مقاوم‌سازی یک ساختمان قدیمی بیمارستان، معادل ساخت یک بنای جدید هزینه دارد. این درحالی است که 75درصد تخت‌های بیمارستان‌های دولتی تهران فرسوده است و این وضعیت نامناسب نشان می‌دهد اغلب بیمارستان‌های این شهر، پلاسکویی هستند.»








مکث
در تأمین تجهیزات پزشکی مشکل داریم


حیدر‌علی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه مرمت بیمارستان‌های فرسوده و یا از نو ساختن بیمارستان‌ها در کشور باید جزو اولویت‌های وزارت بهداشت باشد، به همشهری می‌گوید: «تجهیز و نوسازی اورژانس‌های پیش بیمارستانی و بیمارستانی از خدمات برنامه طرح تحول سلامت است و با توجه به بودجه‌ای که در اختیار این مجموعه است به‌نظر می‌رسد نباید با چالشی روبه‌رو باشند. در واقع حفاظــت مالــی شــهروندان در برابــر هزینــه‌های ســلامت بــا محوریــت اقشــار آســیب‌پذیر، از طریــق ســاماندهی تأمیــن خدمــات بیمارســتانی و کاهــش پرداخــت ســهم بیمــاران در بیمارستان‌های وابسـته بـه وزارت بهداشـت از وظایف این وزارتخانه است. البته در موضوع تامین تجهیزات پزشکی از دستگاه ‌ام آر‌ای گرفته تا تجهیزات اتاق عمل و... با مشکل روبه‌رو هستیم. البته درخواست ما از وزارت بهداشت این است که در این زمینه اقدامات جدی‌تری داشته باشد تا مردم به‌خصوص در شهرستان‌ها به‌دلیل مشکلاتی چون نبود امکانات درمانی به پایتخت و شهرهای بزرگ دیگر مراجعه نکنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید