• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63847
+
-

بازگشت ماشین‌سازی به صندوق بازنشستگی فولاد

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: ماشین‌سازی با واگذاری به صندوق بازنشستگان فولاد به جایگاه اصلی خود باز می‌گردد

خصوصی ‌سازی
بازگشت ماشین‌سازی به صندوق بازنشستگی فولاد

مالکیت کارخانه صنعتی ماشین‌سازی تبریز پس از ماه‌ها کش‌و‌قوس‌ و انتقاد از واگذاری، از «قربانعلی فرخ‌زاد» پس گرفته شد و به صندوق بازنشستگی فولاد بازگشت.
 به گزارش تسنیم ، از چند سال قبل با هدف اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری صنایع مادر به بخش خصوصی، سازمان خصوصی‌سازی کشور اقدام به واگذاری کارخانه‌ها و واحد‌های تجاری، تولیدی و اقتصادی دولتی به بخش خصوصی کرد.

 بر این اساس کارخانه ماشین‌سازی تبریز که سابقه 60 ساله در عرصه تولید کشور را دارد با اشتباه‌های پیاپی چند بار واگذار شد؛ در آخرین واگذاری، صندوق بازنشستگی فولاد که به جای دیون خود از دولت، این کارخانه را تملک کرده بود، از طریق سازمان خصوصی‌سازی این واحد صنعتی را به مبلغ 680 میلیارد تومان«قربانعلی فرخ‌زاد» فروخت تا حرف و حدیث‌های فراوانی به وجود بیاورد. 

پس از این واگذاری نمایندگان تبریز متفق‌القول با طرح چند ایراد به سازمان خصوصی‌سازی، واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز را غیرقانونی و فاقد اعتبار دانستند. نخستین دلیل نمایندگان برای رد واگذاری این کارخانه عدم اهلیت خریدار و دومین دلیل عدم صلاحیت خریدار در اداره مجموعه ماشین‌سازی تبریز بود.

تلاش نمایندگان آذربایجان شرقی در لغو واگذاری ماشین‌سازی تبریز از سوی سازمان خصوصی‌سازی به نتیجه‌ای نرسید و در نهایت مالک ماشین‌سازی توانست با حمایت سازمان خصوصی‌سازی کشور صاحب این کارخانه شود. 

مصاحبه‌های مالک ماشین‌سازی در ابتدای مسئولیتش نشان از عزم جدی او برای سروسامان دادن به اوضاع کارخانه داشت. او با استخدام بیش از 200 کارگر جدید و اضافه کردن آنها به خط تولید در کنار پرداخت حقوق معوقه کارگران توانست اطمینان آنها را کسب و فصل جدیدی در مدیریت کارخانه ماشین‌سازی تبریز ایجاد کند.


ماشین‌سازی تبریز خصوصی شد

اما این همه ماجرا نبود، نوسانات شدید ارزی و بالا رفتن نرخ دلار و در پی آن برخورد جدی مقامات قضایی با سودجویان این عرصه برای بازگشت ثبات به بازار ارز با خبر داغ دستگیری مالک جدید شرکت ماشین‌سازی تبریز همراه شد؛ خبری که بسیاری از مردم تبریز را شوکه کرد. 

مدت کوتاهی پس از واگذاری بود که فرخ‌زاد در جریان نوسانات ارزی وام کلان 400 میلیون دلاری برای رونق تولید و صادراتش دریافت کرد که آن را بدون کم و کاست در بازار آزاد ارز فروخت و اکنون به عنوان متهم فساد اقتصادی در کشور تحت محاکمه است.

پس از این ماجرا، پیگیری نمایندگان و مطالبه‌گری رسانه‌ها برای رسیدگی به وضعیت این کارخانه همچنان ادامه داشت تا در نهایت در جلسه روز پنجشنبه گذشته وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی بالاخره تعیین تکلیف نهایی صورت گرفت و مقرر شد از فرخ‌زاد سلب مالکیت شود و کارخانه دوباره به صندوق بازنشستگی فولاد بازگردد.


محقق شدن خواسته مردم 

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره اظهار کرد: همواره یکی از مطالبات و دغدغه‌های مردم تبریز، بحث کارخانه ماشین‌سازی این شهر بوده است.

در ایامی که توفیق و سعادت نمایندگی مردم شریف تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی را داشتم نیز این موضوع یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم بود که مرتباً از ما نمایندگان پیگیری می‌کردند. «میرهادی قره سید رومیانی» افزود: همزمان با ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) با پیگیری‌های سازمان خصوصی‌سازی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل صندوق بازنشستگان فولاد، کارخانه ماشین‌سازی تبریز به صندوق بازنشستگان فولاد برگشت. 

وی ادامه داد: مقام عالی وزارت همواره تاکید به حل و پیگیری دغدغه‌های مردم را دارند و مبحث کارخانه ماشین‌سازی تبریز همانگونه که مردم شریف آذربایجان خصوصاً تبریز، پرسنل و بازنشستگان این کارخانه می‌خواستند، محقق شد. رومیانی تاکید کرد: مردم دیگر نگران نباشند و ماشین‌سازی همانند قبل به عنوان یک صنعت مادر به جایگاه اصلی خویش باز می‌گردد.

***

گروه ماشین‌سازی تبریز یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های شهر تبریز واقع در قراملک، تولیدکننده انواع ماشین‌های صنعتی مانند انواع ماشین‌افزار، کمپرسورهای صنعتی، پمپ‌های آب، الکتروموتور، لیف‌تراک، انواع موتورهای دیزلی، ماشین‌آلات نساجی، ماشین‌های تراش، ماشین‌های فرز، ماشین‌های مته، قطعات ریخته و دستگاه‌های CNC است که بیش از یک دهه در پیچ و خم واگذاری مانده است.

اما بر اساس پیگیری‌های سازمان خصوصی‌سازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این واحد صنعتی در نهایت روز پنجشنبه به صندوق بازنشستگی فولاد بازگشت و امیدواریم این صندوق کارخانه مادر تخصصی ماشین‌سازی را احیا کرده و به مرحله شکوفایی برساند تا دیگر شاهد نگرانی‌ها از روند فعالیت و آینده این شرکت مهم در آذربایجان شرقی نباشیم.


ماشین‌سازی و 15 سال پیچ‌ و خم واگذاری 

موضوع فروش گروه ماشین‌سازی تبریز در حدود ۱۵ سال پیش جرقه خورد و در این سال‌ها این کارخانه بارها بین سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی دست به دست شده و در مواقعی در اثر سوء مدیریتِ برخی از این سازمان‌ها شاهد اخلال در تولید و حتی اعتصاب کارکنان نیز بوده‌ایم. 

در نهایت سازمان خصوصی‌سازی اردیبهشت 97، این کارخانه را به بخش خصوصی واگذار کرد تا این‌که ناگهان رسانه‌ها از دستگیری مالک جدید این واحد، به اتهام فروش ارز دولتی در بازار، خبر دادند. اکنون تازه‌ترین خبر از بازگشت این واحد صنعتی به صندوق بازنشستگی فولاد است.  

 صندوق بازنشستگی فولاد ایران، شرکت‌های مختلفی را با درصد سهام‌های متفاوتی مدیریت می‌کند که تعدادی از معادن استان کرمان، فولاد خراسان، آلومینیوم ایران، بانک سامان، ذوب آهن اصفهان و سایپا از جمله مهم‌ترین آنهاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید