• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63819
+
-

حمایت از فروش «دست‌ساخته‌های چوبی» نوجوانان

هنر
حمایت از فروش «دست‌ساخته‌های چوبی» نوجوانان

یکی از نیازهای انسان تمایل به خلق کردن است. کارگاه‌های کاردستی شرایطی را به وجود می‌آورد که کودک خلق می‌کند و این موجب تقویت اعتماد به نفس، مسئولیت‌پذیری و احساس رضایت و شادابی کودکان خواهد شد. به گزارش ایرنا، فعالیت کاردستی یکی از فعالیت‌های ۴۴گانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان است که باعث ارتقای سطح یادگیری و پرورش قوه خلاقیت و ابتکار کودکان می‌شود. 

طی سال‌های گذشته مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان نیز با رویکرد کارآفرینی برای اعضای نوجوان، کارگاه‌هایی برای تولید «دست‌ساخته‌های چوبی» ایجاد کرده است. حاصل این دوره‌ها علاوه بر تقویت خلاقیت، فروش کاردستی‌ها بوده است. به طوری که در سال گذشته مربیان کانون با برگزاری بازارچه‌هایی آثار اعضا را به فروش گذاشتند. 

کارشناس مسئول فرهنگی، هنری و ادبی استان گفت: نخستین کارگاه دست‌ساخته‌های چوبی در مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک بندرعباس برگزارشد. ابتدا اعضا با لزوم و اهمیت خوب دیدن و مشاهده دقیق آشنا شدند و با ساده‌ترین مواد و ملزومات دست‌ساخته‌هایی را خلق کردند. 

 «نعیم اسدی» افزود: در کارگاه دست‌ساخته‌های چوبی، اعضا با انواع چوب، ابزار و لوازم کار با چوب، اصول نگهداری و کار با چوب، اصول برشکاری، اتصال‌زنی و مونتاژ، طراحی سازه چوبی، نحوه استفاده از تکه‌چوب‌های دورریختنی و چگونگی راه‌اندازی کارگاه در منزل آشنا می‌شوند و در ادامه از کارگاه‌های نجاری بازدید می‌کنند. 

وی حضور نوجوانان در این کارگاه‌ها را فرصتی برای کشف توانمندی‌های اعضا در خلق و تولید آثار فاخر دانست و ادامه داد: تولید آثار فاخری که قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد باعث افزایش اعتماد به نفس، بروز خلاقیت و کشف استعداد می‌شود. مدرس کارگاه «دست‌ساخته‌های چوبی» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان بیان کرد: کارگاه‌های دست‌ساخته‌ها قرار است به صورت دوره‌ای در مراکز فرهنگی‌هنری کانون بندرعباس و در قالب آموزش‌های دوره‌ای برگزار شود. 

 «مریم اسدی» هدف برگزاری این کارگاه‌ها را در قالب‌های جدید و تولید محصولات فرهنگی، افزایش فعالیت‌های ویژه نوجوانان با تکیه بر فرهنگ کار گروهی، داوطلبانه و ترویج مهارت‌های زندگی عنوان کرد.  وی در ادامه گفت: در این کارگاه‌ها تلاش می‌شود نوجوانان سطح کیفی آثار خود را ارتقا دهند به گونه‌ای که قابلیت عرضه در نمایشگاه‌های مختلف را داشته باشد. اسدی افزود: آموزش نحوه بازاریابی و بسته‌بندی نیز از دیگر مراحل اجرا در این کارگاه تولیدی است که در برنامه‌های آینده انجام خواهد شد. 

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: همه والدین دوست دارند فرزندان خلاق و خوش‌فکری پرورش دهند؛ از این رو یکی از روش‌های پرورش خلاقیت در کودکان، ساخت کاردستی است.  «ناهید سلیمانی‌احمدی» بیان کرد: کاردستی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودک را در مسیر ساختن قرار می‌دهد. به همین دلیل هرچه مربیان کانون به هنر کاردستی بها دهند، رشد و خلاقیت را در کودکان کانون افزایش داده‌اند. 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان دارای ۱۵ مرکز ثابت و ۲ مرکز پستی است که ۵ مرکز فرهنگی هنری در شهر بندرعباس و بقیه در شهرستان‌ها را شامل می‌شود. یک مرکز پستی در شهر بندرعباس و یک مرکز در شهر میناب نیز به ارائه خدمات فرهنگی و ارسال کتاب به کودکان روستایی می‌پردازد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید