• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63806
+
-

روابط کرمان و عراق گسترش می‌یابد

استاندار: کارگروه مشترکی از استان کرمان و کشور عراق برای بررسی زمینه‌های مشترک همکاری تشکیل می‌شود

استاندار کرمان گفت: کارگروه مشترکی از استان کرمان و عراق برای بررسی زمینه‌های مشترک همکاری تشکیل و در این کارگروه همکاری‌های دوجانبه بررسی می‌شود و طرح‌هایی در این راستا به مرحله اجرا می‌رسد. به گزارش ایرنا «محمدجواد فدائی» در دیدار با سفیر عراق در استانداری کرمان افزود: کارگروه روابط ۲ کشور با حضور نماینده‌ای از استان کرمان و کشور عراق تشکیل می‌شود و باید زمان بیشتری برای بررسی راهکارها و زمینه توسعه روابط ۲ کشور اختصاص یابد. 

وی ضمن معرفی ظرفیت‌های استان کرمان برای همکاری با کشور عراق گفت: ویژگی‌های مسلمانی و برادری اسلامی کشور عراق به خوبی نشان داد این کشور علاقه‌‌مند به افزایش تعاملات با ایران است و فردی برای بهبود روابط کرمان و عراق و بررسی توسعه روابط ۲ کشور به سفارت عراق معرفی می‌شود. استاندار کرمان افزود: ۲ کشور از نظر ارتباطات در شرایط مطلوبی قرار دارند و مردم کشور ایران و استان کرمان بسیار علاقه‌‌مند به سفر زیارتی به عراق هستند. 


مشکلات تجاری ایران و عراق رفع شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این دیدار با بیان این‌که تعاملات تجاری کرمان و عراق به خوبی روابط مذهبی ۲ کشور شکل نگرفته است، گفت: مشکلاتی در تعاملات تجاری، تعرفه‌ها و گمرک‌ها وجود دارد که باید رفع شود. 

 «سیدمهدی طبیب‌زاده» گفت: در نشستی با حضور سفیر عراق و تجار کرمانی موانع موجود همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور بررسی و مشکلات رفع شود. وی اضافه کرد: کنسولگری عراق در کرمان برای بهبود روابط اقتصادی ۲ کشور و با اختیار صدور ویزای تجاری راه‌اندازی شود. 


روابط اقتصادی ایران و عراق گسترش یابد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار گفت: با توجه به ارتباط مستحکم ایران و عراق، باید روابط اقتصادی ۲ کشور هم گسترش یابد. محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران ادامه داد: در فضای بسته اقتصادی کنونی به نگاه ویژه سفیر عراق نیازمندیم. وی گفت: استان کرمان ظرفیت خوبی در معادن، تجارت و گردشگری دارد که با اهتمام سفیر عراق تبدیل به نقطه عطفی در روابط ۲ کشور می‌شود. 


افزایش تعاملات 

سفیر کشور عراق نیز در این دیدار با اشاره به شرایط تحریم ظالمانه کنونی علیه نظام و ملت ایران گفت: دولت و ملت عراق در کنار ملت ایران ایستاده و به دنبال راهکار اقتصادی و گشایش برای ملت و نظام ایران است.  «سعدجواد قندیل» افزود: کشور عراق تا حد ممکن و توان خود، نظام و دولت ایران را از تنگناهای اقتصادی کنونی خارج خواهد کرد. 

وی گفت: سفارت عراق وظیفه دارد تعاملات و هماهنگی ۲ ملت و کشور را افزایش دهد و با سفر رئیس جمهوری ایران به عراق و نخست‌وزیر عراق به تهران پروتکل‌هایی اجرا شد که مقدمه‌ای برای افزایش میزان تعاملات مالی ۲ کشور تا ۲۰ میلیارد دلار در سال است. 

سفیر کشور عراق در تهران گفت: به عنوان سفیر عراق اعلام می‌کنم آمادگی هرگونه تعامل و همکاری مختلف در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را با دولت و استاندار کرمان داریم. وی ادامه داد: سفارت عراق در ایران امکان آماده و فراهم کردن شرایط برای سفر ایرانیان به عراق و زیارت عتبات عالیات را دارد و این کشور به خصوص با استان کرمان همکاری مناسبی دارد که می‌تواند موجب برقراری و توسعه ارتباطات شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید