• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63749
+
-

ابهام در فعالیت بازارچه غذای کرج

پرونده ویژه همشهری در باره فعالیت اغذیه فروشان در بازارچه غذای «پارک نرگس» کرج را بخوانید

گزارش
ابهام در فعالیت بازارچه غذای کرج

خدیجه ستارزاده | البرز- خبرنگار


یک بازارچه غذا که متشکل از 15 غرفه ارائه غذا از اواسط ماه رمضان در کنار پارک «گل نرگس» باغستان راه‌اندازی شده بود، با اخطار اتحادیه اغذیه‌فروشان و عدم تایید این اتحادیه پلمب شد. با راه‌اندازی این بازارچه حدود 45 نفر مستقیم و 20 نفر نیز غیرمستقیم مشغول به کار شدند که با تعطیلی این واحدها حداقل 65 نفر بیکار شدند.
پیمانکار این بازارچه با قراردادی که با شهرداری کرج، مجوزی که از اتحادیه اغذیه‌فروشان کشور و کارت بهداشتی که از اداره بهداشت کرج دارد، این بازارچه را راه‌اندازی کرد.

این بازارچه با الگوبرداری از بازارچه غذای خیابانی در خیابان سی‌تیر تهران با هدف راه‌اندازی فضایی متفاوت و شاد در فضای باز و همچنین اشتغال‌زایی برای جوان‌ها راه‌اندازی شد و با توجه به این‌که فعالیت این پیمانکاری زنجیره‌ای و در شهرهای هشتگرد، نظرآباد و همچنین پارک نرگس کرج مورد استقبال مردم قرار گرفته، پیشنهاداتی از جانب دهیاری روستای آتشگاه و همچنین دیگر مناطق شهرداری کرج برای راه‌اندازی بازارچه ارائه شده است.

در حال حاضر  به گفته غرفه داران دستور فک پلمپ اجرا شد و غرفه ها باز شدند اما پیمانکار به اتحادیه تعهد جمع آوری تا ۲ ماه را داده است.
برای اطمینان از این موضوع پس از چندین بار تماس با رئیس اتحادیه اصناف البرز و همچنین پیمانکار بازارچه تماس گرفته شد اما هیچکدام حاضر به پاسخگویی نشدند.


درددل یکی از غرفه‌داران

یکی از افرادی که در این بازارچه غرفه‌ای اجاره کرده و مدتی است شروع به کسب و کار کرده می‌گوید: تازه به آرامش خیال و نظم در زندگی رسیده بودیم.
«بهناز امانی» با بیان این‌که سرمایه چندانی برای راه‌اندازی کسب و کار نداشتیم، می‌گوید: تا پیش از این با همسرم غذا تهیه می‌کردیم و پشت خودرو می‌فروختیم و هر چقدر مسائل بهداشتی و دیگر موارد را رعایت می‌کردیم، اما با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه بودیم.

وی با بیان این‌که نگاه مردم و جامعه به کار ما عذاب‌آور بود و همیشه دوست داشتیم یک مکان داشته باشیم تا با آرامش خاطر کار کنیم می‌افزاید: چند ماه قبل با دیدن یک آگهی برای اجاره غرفه در پارک گل نرگس مواجه شدیم و پس از تماس با پیمانکار و مراحلی که باید می‌گذراندیم نیمه‌های ماه رمضان در این بازارچه شروع به کار کردیم.
وی ادامه می‌دهد: به دلیل محیط و فضای باز و متفاوت از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها از همان ابتدای کار استقبال مردم از این بازارچه خوب بود و خانواده‌ها شب‌ها برای صرف غذا به بازارچه مراجعه می‌کردند و دیدن شور و نشاط آنها انگیزه ما را افزایش می‌داد.
امانی می‌گوید: بیشتر غرفه‌ها توسط افراد یک خانواده اداره می‌شود و همکاری و همدلی و محیط خانوادگی غرفه‌ها باعث شد بیشتر خانواده‌ها به این بازارچه مراجعه کنند و ساعتی را علاوه بر صرف غذا در محیطی شاد بگذرانند.

این بانوی کرجی می‌گوید: با اخطار و اقدام اتحادیه اغذیه‌فروشان غرفه‌های ما پلمب شدند و از کار بیکار شدیم.
امانی می‌افزاید: زندگی ما از درآمد روزانه می‌چرخد و با پلمب شدن غرفه‌ها و تعطیلی کسب و کارمان، چندین خانوار از درآمد و روزی افتاده‌اند.


مجوزهای لازم برای راه‌اندازی بازارچه 

یکی دیگر از غرفه‌داران این بازارچه می‌گوید: ما از اتحادیه اغذیه‌فروشان کشور مجوز داشتیم و در چند نقطه از کرج و همچنین پارک گل نرگس با موافقت و قرارداد شهرداری و همچنین کارت بهداشت از اداره بهداشت کرج شروع به کار کردیم.
«سامان اتابکی» می‌افزاید: ابتدا اداره بهداشت موازینی را در مورد کاشی‌کاری و کف‌شوی غرفه‌ها و همچنین حفر چاه دفع فاضلاب برایمان تعیین کرد که با انجام و رعایت آنها کارت بهداشت از این اداره را نیز دریافت کردیم.
وی با اشاره به این‌که اتحادیه اغذیه‌فروشان کرج از ابتدای کار مانع‌تراشی می‌کرد ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که روبه‌روی پارک تعدادی از واحدهای صنفی اغذیه‌فروشی هستند اتحادیه نظر داد که غرفه‌ها را به 200 متر بالاتر از مکان فعلی منتقل کنیم، اما با توجه به این‌که پیمانکار ما این مکان را از شهرداری اجاره کرده و برای دفع فاضلاب چاه حفر کرده بودیم، این کار امکان‌پذیر نبود.

اتابکی با بیان این‌که همه افرادی که این غرفه‌ها را اجاره کرده‌اند یا پیش از این بیکار و یا با مشکلات زیادی در کار مواجه بودند، می‌افزاید: با دقت بیشتر و بررسی ابعاد مختلف این کار در بحث اشتغالزایی، فرهنگ‌سازی، ایجاد شادابی و نشاط برای مردم می‌توان قدم‌های مثبتی در این راه و حتی توسعه آن در مناطق دیگر برداشت.
وی با بیان این‌که از اتحادیه اغذیه‌فروشان کشور برای فک پلمب غرفه‌ها نامه صادر شده و پیمانکار آن را به اتحادیه اغذیه‌فروشان کرج و همچنین اتاق اصناف استان ارجاع داده است، می‌گوید: باز هم مانع‌تراشی‌ها وجود دارد و با تعلل مسئولان مربوط ما غرفه‌داران متضرر می‌شویم.
اتابکی اظهار می‌کند: از مسئولان درخواست داریم با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و مشکلاتی که این کسبه برای معاش دارند و همچنین مزایای این بازارچه و تاثیر آن در ایجاد شادابی و نشاط جامعه که از اهداف دیگر این واحدهای صنفی است و همچنین با بررسی این‌که ما همه موارد بهداشتی و شئونات را رعایت می‌کنیم ما را حمایت 
کنند.

وی با بیان این‌که قانون مشخصی برای صنف ما وجود ندارد می‌گوید: اتحادیه مطابق قوانینی که برای مغازه‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها تعیین شده رفتار می‌کند و چون تاکنون تعریفی برای غرفه‌ها و کانکس‌های عرضه غذا در قوانین اتحادیه اغذیه‌فروشان وضع نشده این موانع سر راه ما قرار گرفته است و امیدواریم مسئولان امر با بررسی ویژه در این زمینه برای رفع مشکل اقدام کنند تا از بیکاری حدود 60 نفر که از این بازارچه روزی می‌برند جلوگیری شود.


اتحادیه اغذیه فروشان کرج: نمی‌توانیم مجوز بدهیم

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان کرج با بیان این‌که طبق آیین‌نامه داخلی اتحادیه اغذیه‌فروشان نمی‌توان به مکان‌های کمتر از 18 متر مجوز داد می‌گوید: صدور مجوز برای دکه‌های 5 متری بر خلاف قوانین اتحادیه است و نمی‌توانیم به این غرفه‌ها اجازه کار بدهیم.
«ابوالفضل دهقان» می‌افزاید: بر اساس آیین‌نامه اتحادیه‌ها که توسط اعضای هیات‌مدیره تعیین می‌شود و به تصویب اتاق اصناف و در نهایت سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌رسد و برای اجرا به اتحادیه‌ها ابلاغ می‌شود، ما برای 3 دسته از متقاضیان مجوز صادر می‌کنیم؛ برای فلافل‌فروشی‌ها باید حداقل فضا 18 متر، برای ساندویچی‌ها 30 متر، پیتزافروشی‌ها 40 متر و 50 متر به بالا برای ارائه هر نوع محصول و مواد غذایی باشد.

دهقان می‌گوید: هر واحد صنفی قبل از راه‌اندازی باید مجوزهای لازم را بگیرد و بعد از تایید نهایی شروع به کار کند، اما واحدهای صنفی پارک نرگس موافقتی از ما دریافت نکرده‌اند.
وی در پاسخ به این موضوع که این بازارچه از اتحادیه اغذیه‌فروشان کشور مجوز بازارچه زنجیره‌ای دارد و اکنون نامه‌ای مبنی بر فک پلمب برای این غرفه‌ها صادر کرده است می‌گوید: نامه عنوان‌شده در حال بررسی است.

 دهقان در پاسخ به پرسش دیگر همشهری مبنی بر این‌که آیا متراژهای تعریف‌شده برای طبخ و تهیه غذاست و یا طبخ همراه با خدمات و سرویس‌دهی است می‌گوید: برای هر 2 مورد یک تعریف داریم و فرقی نمی‌کند.
رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان کرج کوچک بودن فضای این کانکس‌ها و همچنین نزدیکی آنها به تعدادی از واحدهای صنفی اغذیه‌فروشی را که عوارض و مالیات پرداخت می‌کنند دلیل اصلی مخالفت اتحادیه با ادامه فعالیت آنها اعلام می‌کند و می‌گوید: ما ‌نمی‌توانیم با ادامه کار این بازارچه موافقت کنیم.
 

در ستایش کارآفرینی خلاق



سولماز مجتهدی | البرز - خبرنگار


امروزه که کار و فعالیت شکل تازه‌ای به خود گرفته است و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در‌حرکت است، کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی و اشتغال‌زایی جوامع مختلف ایفا می‌‌کنند. 
تجارب کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی و هند مملو از فعالیت‌های چشمگیر کارآفرینانی بوده است که امروز به توسعه‌یافتگی کشور خود می‌بالند. باید توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نمی‌پردازند، بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ لازم دست به تخریب خلاق می‌زنند تا از دل قوانین و سنت‌های قدیمی و همچنین ابداع‌های مورد پسند مردم راه پیشرفت را باز کنند.

در دنیای درحال تحول امروز، کامیابی متعلق به جوامع و سازمان‌هایی است که بین منابع کمیاب و قابلیت‌های مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معناداری برقرارکنند. به عبارتی دیگر جامعه و سازمانی می‌‌تواند در مسیر توسعه، حرکت روبه جلو و باشتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند.

از طرفی شرایط اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی امروز کشور طوری است که حل مشکلات و تنگناها، الگوها و راه‌حل‌های جدید و متفاوتی را می‌طلبد و این امر مستلزم بازنگری و بررسی قوانینی است که پیش از این تعیین و به اجرا گذاشته می‌شد و ضرورت دارد تا با اعمال استثنائاتی که مغایر با اصول زیربنایی نباشد بتوان از کارآفرینان و راه‌هایی که به ایجاد اشتغال و درآمد منتهی می‌شود حمایت کرد.

ترکیب جمعیتی جوان کشور، ضرورت ایجاد فرصت‌های شغلی و نیز نوسان بهای نفت 3 عامل عمده‌ای هستند که موجب می‌شوند سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان کلان کشور به منبع درآمدهای سهل‌الوصول دیگری به‌جز نفت بیندیشند و بی‌شک آن منبع جز ابتکار، خلاقیت و نوآوری چیز دیگری نیست که در سایه حمایت همه‌جانبه از کننده‌های کار و فراهم کردن بسترهای مناسب برای آنها محققمی‌شود.
همچنین باید در نظر داشت هر کار نو و جدیدی که تا پیش از این تعریف روشنی در قانون نداشته با بررسی و رفع نواقص و نظارت می‌تواند زمینه‌ای برای رقابت مثبت و رو به رشد در هر زمینه‌ای باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید