• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 تیر 1398
کد مطلب : 63743
+
-

چراغ خاموش صنعت در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج: حداکثر 30 درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند

صنعت
چراغ خاموش صنعت در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد به تبع سایر بخش‌های اقتصادی حال و روز خوبی ندارد.
به گزارش ایسنا، «جبار کیانی‌پور» افزود: امروز حداکثر 30 درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند و در خارج از شهرک‌های صنعتی مثل بلوک‌زنی و کارگاه‌های سیمانی و صنایع بزرگ‌تر شرایط بهتر است.

وی اظهار کرد: آنچه در بخش صنعت و معدن مشکل‌ساز شده ثابت نبودن نرخ ارز و ثابت نبودن قیمت‌ها برای مواد اولیه است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج خاطرنشان کرد: ورود به بازارهای بین‌المللی به علت تحریم مساله‌ای پیچیده است و به دلیل گرانی و تورم سرسام‌آور، قدرت خرید مردم کاهش یافته و در نتیجه، تقاضا برای محصول روز به روز در حال کاهش است.


بانک‌ها عرصه را بر واحدهای تولیدی تنگ کرده‌اند

کیانی‌پور تصریح کرد: بانک‌ها هم حکایتی دارند؛ حکایتی که از سال‌ها مانده و هم‌اکنون عرصه را بر واحدهای تولیدی تنگ کرده‌ است و سرمایه در گردش بسیار سخت تزریق می‌شود. همچنین برای تامین منابع مالی و سرمایه در گردش وثیقه‌های سهل‌البیع از صنعتگران مطالبه می‌کنند که صنعتگران چنین وثیقه‌هایی ندارند.
وی ادامه داد: دولت در پرداخت بدهی‌های خود به بخش خصوصی ناتوان است و به جای تزریق نقدینگی، اسناد خزانه تزریق می‌کند. این اسناد برای 2 سال آینده است که ناچارند با30 تا 40 درصد کاهش قیمت آنها را بفروشند و این باعث آسیب دیدن صنعتگران می‌شود.


مدیریت‌های ناپایدار در حوزه صنعت و معدن

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در خصوص شرایط حاکم بر حوزه صنعت و معدن استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: حوزه صنعتی و معدنی استان به دلیل تردید مدیران این حوزه در بقای مسئولیتشان شرایط نامطلوبی را سپری می‌کند. کیانی‌پور بیان کرد: مدیران صنعت استان اطمینان از ادامه کار حوزه خود را ندارند و به همین خاطر به نظر می‌رسد که جو نامطمئنی در این حوزه حاکم است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با بیان این‌که در حوزه معدن شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد نامناسب‌تر از حوزه صنعت و تجارت است افزود: معادن این استان عمدتا به دلیل تامین نبودن ماشین‌آلات و تزریق نکردن نقدینگی فعال نیستند و از طرفی، چون بازار ساخت‌و‌ساز و پروژه‌های عمرانی کم شده و دچار رکود است، نیاز به مصالح معدنی نیز کم است.

کیانی‌پور گفت: طبیعی است که باید بخشی از واحدهای صنعتی که سال‌ها است زمین‌گیر شده‌اند و بخش عمده‌ای از منابع ملی و سرمایه مردم، کشور و بانک‌ها را در دست دارند راه بیفتند و شروع به تولید کنند.
وی اظهار کرد: اگر قرار است اتفاقی در حوزه صنعت و معدن استان بیفتد، باید این بخش با کمک استاندار، معاون اقتصادی استانداری، دستگاه‌های تامین منابع مالی از جمله بانک‌ها، و دستگاه‌های صدور مجوزها و خدمات‌رسان همکاری و تعامل خوبی داشته باشند.


گذشتن از هفت‌خان برای گرفتن مجوز 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج تصریح کرد: اخذ مجوزها امروز خیلی سخت شده و همه را زمین‌گیر کرده است و برای گرفتن یک مجوز واحد صنعتی باید از هفت‌خان بگذریم. برای گرفتن جواز تاسیس، موافقت اصولی و پروانه بهره‌برداری حداقل 40 و حداکثر 80 استعلام اخذ شود تا بتوانیم موفق شویم. عملا بوروکراسی پیچیده و همراهی و همکاری نکردن، متقاضیان سرمایه‌گذاری را دلسرد می‌کند.
کیانی‌پور ادامه داد: این مسائل به موانعی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند و سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند که پول‌های خود را در دلالی، سفته‌بازی و خرید و فروش املاک هزینه کنند. در واقع، خودتحریمی‌های داخلی و موانع تولید به مراتب سخت‌تر از موانع خارجی است.


اتحاد جبهه داخلی در مقابل جنگ اقتصادی دشمن

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج گفت: در شرایطی که کشور دچار جنگ اقتصادی است و دشمن ناجوانمرد با تمام توان به جنگ اقتصادی ما آمده قاعدتا باید جبهه داخلی متحد باشند و با ارائه برنامه‌های دقیق، کارشناسی و کمک‌های بی‌شائبه تهدید‌های دشمن را به فرصت تبدیل کنند. در صورتی که همه دست به دست هم دهند و در کنار هم باشیم، بر مشکلات فائق خواهیم آمد.
«جبار کیانی‌پور»  بیان کرد: در ادامه، می‌توانیم واحدهای صنعتی زمین‌گیرشده را که می‌توانند به چرخه تولید برگردند برگردانیم، با کمک به واحدهای صنعتی با پیشرفت 60- 70 درصد به رونق آنها کمک و آنها را وارد چرخه تولید کنیم، با کمک به طرح‌های اشتغال روستایی این واحدها را راه‌اندازی کنیم و ضمن رونق بخشیدن به تولید، در بازارهای اطراف کشور نقش‌آفرین باشیم.

کیانی‌پور اضافه کرد: باید با عزم جزم، شرایط را درک کنیم و تهدیدها را جدی بگیریم و صادقانه تولید را سرپا نگه داریم و جنگ و تهدید‌های اقتصادی را به فرصت تبدیل کنیم. نباید در مقابل تهدیدها و تحریم‌ها عقب‌نشینی کنیم و ناامید شویم، بلکه باید صبر کنیم و امید را بر جامعه حاکم کنیم، چراکه زمان این تهدیدها ناچیز است و با اتحاد، از این گردنه نیز همچون گذشته می‌توانیم عبور کنیم. 
وی در خصوص مطالبات بخش خصوصی استان از دولت تاکید کرد: بخش زیادی از طلب بخش خصوصی از دولت سال 97 تهاتر شده است. حدود 400 میلیارد تومان طلب بخش خصوصی از دولت است که امسال نیز این تبصره قانونی بودجه وجود دارد و امیدواریم حجم بالایی از طلب بخش خصوصی از دولت در مقابل بدهی بخش خصوصی به بانک‌ها تهاتر شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در مورد رشد صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: این استان در انتهای جدول کشور قرار دارد. استانی صنعتی نیستیم و ظرفیت‌های صنعتی استان با وجود توانی که داریم بسیار پایین است. جزو پایین‌ترین رده‌های کشور و شاید آخرین استان هستیم و در این زمینه حرفی برای گفتن نداریم.
کیانی‌پور اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه کمک‌های بازسازی و نوسازی صنایع ایران ایدرو یا امیدرو عددی نداشته‌ است، اما اگر هم باشد، خیلی ناچیز است.

این خبر را به اشتراک بگذارید