• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63458
+
-

23 میلیارد تومان برای حفظ منابع طبیعی زنجان

این اعتبار برای اجرای طرح‌های کنترل سیلاب، تغذیه آب‌های زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و احیای مراتع استفاده می‌شود

زیست بوم
23 میلیارد تومان برای حفظ منابع طبیعی زنجان

آبخیزداری یکی از مؤثرترین راهکارها و اقدامات برای حفاظت از منابع آب و خاک است و می‌تواند به عنوان زیربنای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در برنامه‌های توسعه کشور مورد توجه قرار بگیرد. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، آبخیزداری یکی از روش‌های مناسب برای مدیریت صحیح منابع آب و خاک است. با گذشت قریب به 70 سال از نخستین اقدامات صورت‌گرفته در حوزه آبخیزداری در کشور، هنوز ابعاد مختلف اهمیت و ضرورت آن به خوبی روشن نشده است و با وجود اعتبارات تخصیص‌یافته و اقدامات صورت‌گرفته طی سال‌های اخیر همچنان شاهد تخریب منابع آب و خاک هستیم. 

خوشبختانه امسال 150 میلیون یورو اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای حوزه منابع طبیعی کشور مصوب شده که سهم زنجان از این اعتبار 23 میلیارد تومان است. این اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استفاده می‌شود. 


صندوق توسعه ملی 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان اظهار کرد: اقدام عملیاتی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای حفظ منابع طبیعی بار سنگینی بر دوش مسئولان گذاشته است. برای حفظ و حراست از این منابع عظیم الهی همه دست به کار شده‌اند تا ناجی منابع طبیعی باشند. 

جعفر بیات ادامه داد: در سال‌ جاری 150 میلیون یورو اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای حوزه منابع طبیعی کشور مصوب شده است که برای اجرای طرح‌ها در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد. برای استان زنجان نیز از این مقدار اعتبار بیش از 23 میلیارد تومان مصوب شده است. 


 حوزه‌های اجرای آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان این‌که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده امسال در 16 حوزه طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود، گفت: حوزه‌های آبخیز چهرآباد در زنجان، هزاررود در طارم، والایش سلطانیه، میراخور و مراش یک در ماهنشان، چرگر ابهر، قره‌چریان زنجان، آبخیزی شهری آب‌بر در طارم، کینه‌ورس در ابهر، دهنه طارم، اردجین خرمدره، دوتپه قیدار و کبود گنبد سلطانیه از جمله حوزه‌های شناسایی‌شده در استان زنجان است. 

بیات استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی را در حوزه منابع طبیعی نقطه عطفی در مدیریت مراتع استان اعلام کرد و افزود: جذب اعتبار از محل این صندوق در استان بیشتر برای اجرای طرح‌های کنترل سیلاب، تغذیه آب‌های زیرزمینی، مدیریت سیلاب، ممانعت از فرسایش خاک، اصلاح و احیای مراتع ضعیف است تا آسیب‌های حوادث طبیعی و نگرانی ساکنان منطقه از بیابان‌زایی و بروز خسارت ناشی از آن رفع شود. 


 توسعه پایدار

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بیان کرد: با توجه به منابع محدود آب، فرسایش خاک و همچنین نتایج و فوایدی که آبخیزداری در توسعه و آبادانی شهرها و روستاها می‌تواند داشته باشد لازم است از ظرفیت‌های این حوزه در مدیریت منابع آب و خاک و دستیابی به توسعه پایدار استفاده شود. 

مهدی نوربخش توضیح داد: در مناطقی که بیش از پیش با مشکلات کم‌آبی و حتی بحران آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر با بیکاری و پیامدهای آن نیز درگیرند، اجرای طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال، رونق و آبادانی منطقه و پیشگیری از تشدید عوارض ناشی از بحران آب است. وی یادآور شد: آبخیزداری با بهره‌برداری از نزولات آسمانی با هدف مدیریت منابع آب و حفاظت از خاک مناطق بحرانی، بهبود و رونق وضعیت تولیدات دامی و کشاورزی و همچنین شرایط زندگی ساکنان آن مناطق را فراهم می‌کند. 


کاهش هدررفت آب

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: آمارها حاکی از آن است که بیش از ۷۰ درصد بارش‌های سالانه در کشور به علت تبخیر از دسترس خارج می‌شود. از دست دادن حجم وسیعی از نزولات آسمانی محققان و کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری را بر آن داشت تا با ارائه راهکاری مناسب و پویا این مقدار آب را ذخیره کنند و مورد استفاده قرار دهند. نوربخش خاطرنشان کرد: با عملی کردن طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری در سراسر کشور و حتی در گوشه‌گوشه استان زنجان برای جلوگیری از هدررفت این حجم از آب گامی بلند برداشته شد. 

وی با بیان این‌که زنجان از استان‌های پیشرو در فعالیت‌های آبخیزداری است، افزود: خراسانلو، رضاآباد و... از جمله روستاهای استان زنجان هستند که این طرح در آنها به‌خوبی با تخصیص اعتبارات از سوی صندوق توسعه ملی اجرا شده است به طوری که با اجرایی شدن آن علاوه بر مهاجرت معکوس، باعث افزایش اشتغال جوامع محلی و همچنین افزایش مشارکت آنان شده است. 


کاهش خسارت سیل

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری، دبی اوج سیلاب که مهم‌ترین عامل ایجاد خسارت و تلفات است کاهش می‌یابد. 

مهدی نوربخش بیان کرد: کاهش سیل‌خیزی و بهره‌وری بهینه از نزولات آسمانی، جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل هرزآب‌ها، حفاظت از منابع طبیعی و پوشش گیاهی برای تأمین معیشت عمومی، تأمین منابع آب شیرین از طریق سفره‌های زیرزمینی برای جوامع محلی، حفاظت از تنوع زیستی و احیای آن، تنظیم جریان منابع آبی و ایجاد محیطی امن به عنوان آبشخور حیوانات جنگلی از جمله اهداف اجرای طرح‌های آبخیزداری بوده که منفعت آن مستقیما متوجه مردم و منابع طبیعی کشور است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید