• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63432
+
-

قزوین مقصد محبوب مسافران تابستانی

معاون استاندار: تبدیل قزوین از معبر به مقصد گردشگری را در کارگروه‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر دنبال می‌کنیم

گردشگری
قزوین مقصد محبوب مسافران تابستانی

 بسیاری از مردم در گرمای آزاردهنده تابستان هوس می‌کنند به مناطق ییلاقی و خوش آب‌وهوا سفر کنند. در استان قزوین مناطقی از این دست از جمله آوج، کوهین و بخش‌هایی از الموت وجود دارد که می‌تواند مامنی برای گردشگران فراری از گرما باشد. 

به گزارش ایرنا، در استان قزوین نقاط ییلاقی زیاد و دارای آب و هوای خنک و معتدل به‌ویژه در بخش کوهین شهرستان قزوین و در شهرستان آوج و بخش‌هایی از الموت وجود دارد که برای هموطنان و حتی خود شهروندان این استان ناشناخته باقی مانده است.

 آبگرم یله‌گنبد در کوهین، آبگرم شهر آبگرم در آوج، امامزاده منصور (ع) و آبشار منصور در روستای منصور آوج، آبشار شاهدره و پل معلق آوج، روستای تاکند تاکستان، نیارک و ونگین طارم سفلی، تله‌سی‌یژ مجموعه گردشگری کامان و زرشک، روستای پلکانی آتان و مناظر طبیعی (کوه و جنگل و چشمه‌سار) روستای گرمارود و قلعه حسن صباح در روستای گازرخان در الموت شرقی، گردنه برفی پیچ بن، باغ‌های گیلاس روستای خشکچال الموت غربی و برج‌های دوگانه خرقان در روستای خرقان آبگرم از مناطقی‌اند که گردشگران در تابستان می‌توانند بدون نگرانی از گرمازدگی به آنجا بروند و اوقات خوشی را سپری کنند. 

البته گردشگرانی که قصد سفر به برخی از این نقاط را دارند باید بدانند این مناطق در بحث زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی محدودیت و کمبود دارند و نباید انتظار داشته باشند همه امکانات در آنجا وجود داشته باشد. این امر در گردشگری تا حدی طبیعی است، اما این انتظار می‌رود که زیرساخت‌های اولیه و در حد معمول مانند راه دسترسی مناسب، سرویس بهداشتی، اقامتگاه و... در چنین مکان‌هایی وجود داشته باشد. 


 گردشگری آخر هفته

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری قزوین گفت: قزوین نقاط خوش آب‌وهوای زیادی در فصل تابستان دارد که می‌تواند مقصد گردشگری برای هم‌استانی‌ها و دیگر هموطنان به‌ویژه استان‌های همسایه و تهران باشد.  

علیرضا زمانی با بیان این‌که گردشگری آخر هفته در دنیا رواج پیدا کرده است به این ترتیب که مردم در شهرهای بزرگ برای استراحت و آسایش خاطر پس از پایان هفته کاری برای یک یا ۲ روز به یکی از مقاصد نزدیک شهر خود سفر می‌کنند، افزود: با توجه به نزدیکی قزوین به استان‌هایی چون البرز، تهران، قم و... شهروندان این استان‌ها می‌توانند آخر هفته خود را در نقاط خوش آب‌وهوای قزوین از جمله آوج، کوهین و الموت و... بگذرانند و حسی متفاوت را از سفر در تابستان تجربه کنند. 


هوای خنک

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری قزوین بیان کرد: مناطقی از الموت، آوج، آبگرم یا کوهین با فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری از قزوین تا ۲۰ درجه تفاوت دما دارند و خنکا و لطافت هوا در اوج گرمای تابستان در این مناطق کاملاً احساس می‌شود.  

وی درباره آخرین وضعیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان قزوین توضیح داد: در حال حاضر 7 اقامتگاه بوم‌گردی در این استان فعال بوده و ۱۳ اقامتگاه نیز در دست ساخت است. در همه روستاهای هدف گردشگری قزوین متقاضی برای راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی وجود دارد و تلاش می‌کنیم با جذب سرمایه‌گذار زیرساخت‌های رفاهی مانند اقامتگاه و... را برای مسافران در مناطق خوش آب‌وهوا فراهم کنیم. 

زمانی گفت: علاوه بر زیرساخت‌ها و امکانات سخت‌افزاری باید در زمینه نرم‌افزاری نیز برای جذب گردشگری و پذیرایی از مسافران در مناطق روستایی و مناظر طبیعی خوش‌ آب‌وهوا برنامه‌‌ریزی کنیم و در واقع فرهنگ پذیرش گردشگر را در این نقاط جا بیندازیم و نهادینه کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک مسئولان استانی، مشارکت جوامع محلی و حمایت رسانه‌ها برای معرفی جاذبه‌های گردشگری قزوین بتوانیم در همه فصول از جمله تابستان و در همه نقاط مستعد و پرظرفیت پذیرای گردشگران باشیم. تحقق این موضوع اقتصاد و اشتغال روستاهای این استان را متحول می‌کند. 


اولویت ایجاد زیرساخت‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز گفت: آب‌وهوای مختلف و وجود چند اقلیم متفاوت را باید از جذابیت‌های گردشگری در استان کوچک قزوین دانست.  علی فرخزاد ادامه داد: نقاطی از استان قزوین مانند آوج، کوهین و بخش‌هایی از شهرستان قزوین (الموت) در فصل گرما دارای آب‌وهوایی خنک و معتدل است و می‌تواند مقصد ایده‌الی برای گردشگران باشد.  وی با اشاره به نیاز این مناطق به ایجاد زیرساخت‌های رفاهی برای گردشگران و تقویت امکانات افزود: این مهم با جدیت و به عنوان یک اولویت در استان قزوین پیگیری می‌شود. 


 جذب سرمایه‌گذار برای آبگرم کوهین

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به این‌که برای جذب سرمایه‌گذار مناسب در آبگرم یله‌گنبد کوهین تلاش می‌کنیم، اظهار کرد: با ارائه مجوز به افراد صلاحیت‌دار و سرمایه‌گذاران درصدد افزایش قابل توجه اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای مسافران هستیم. 

فرخزاد با بیان این‌که جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی قزوین کمتر به مردم کشور معرفی شده است و بسیاری از هموطنان فقط از جاده‌های این استان عبور می‌کنند و از تعداد انبوه جاذبه‌های گردشگری آن مطلع نیستند، گفت: تبدیل قزوین از معبر به مقصد گردشگری با جدیت در کارگروه‌های گردشگری و ستاد هماهنگی خدمات سفر قزوین دنبال می‌شود. 


مناطق جذاب قزوین در تابستان

رؤیا خلیلی کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی قزوین گفت: چندین منطقه از استان قزوین در فصل گرما آب‌وهوایی خنک و دلپذیر دارد که می‌تواند مقاصدی برای مسافران به‌ویژه از شهرهای اطراف مانند تهران، قم، کرج، اراک و... باشد. مناطقی از جاده قزوین ـ الموت غربی مانند کامان و زرشک، روستاهای گرمارود بالا، اندج، خشکچال، آتان و کلایه و همچنین بیشتر نقاط شهرستان آوج از جمله شهرهای آوج و آبگرم و روستای کلنجین، منصور و کوهین مقاصد مناسبی برای طبیعت‌دوستان و گردشگران است.

وی ادامه داد: امکانات و زیرساخت‌های مکان‌های یادشده متفاوت است مثلاً در روستاهای زرشک و کامان با تأسیس مجموعه گردشگری، تفریحی و ورزشی تأسیسات رفاهی نسبتاً مناسبی برای گردشگران از جمله راه دسترسی مناسب، تله‌سی‌یژ، رستوران و اقامتگاه، سرویس بهداشتی و... فراهم است.

در شهر آبگرم نیز گردشگران می‌توانند از مجموعه آب‌درمانی این شهر استفاده کرده و در صورت تمایل در مهمانپذیر و مجموعه اقامتی آن اسکان پیدا کنند. خلیلی با بیان این‌که آبگرم یله‌گنبد و مناظر طبیعی روستاهای آوج مانند آبشار و امامزاده روستای منصور، روستای کلنجین و دیگر نقاط ییلاقی شهرستان آوج مکان‌هایی جذاب با آب‌وهوای مطبوع در تابستان برای گردشگران به شمار می‌رود، افزود: در سایر نقاط یادشده با وجود چشم‌اندازهای طبیعی فراوان و آب‌وهوای خنک برای اقامت چندروزه مسافران به تأسیسات و زیرساخت‌های گردشگری نیاز است.

این مهم از طریق شناسایی سرمایه‌گذاران با جدیت از سوی اداره کل میراث فرهنگی قزوین دنبال می‌شود. این کارشناس میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری قزوین با بیان این‌که در برخی از این نقاط تفاوت دمایی ۱۰ تا ۱۵ درجه را با قزوین شاهد هستیم، تصریح کرد: وجود گردنه‌های برفی و دیواره‌های چند متری برف در بعضی نقاط روستایی الموت از جمله گردنه پیچ بن یا مسیرهای روستایی آوج در دل تابستان هر بیننده و گردشگری را به وجد می‌آورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید