• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63414
+
-

سدهای پرآب و شالیزارهای تشنه شرق مازندران

در حالی که بخش زیادی از شالیزارهای مازندران از مرحله سرسبزی گذشته و همین روزهاست که به خوشه بنشینند، برخی کشاورزان در شرق استان با کمبود آب مواجهند و هنوز مرحله آب تخت کردن مزارع را برای کشت اول برنج انجام نداده‌اند.

به گزارش ایرنا، شبانه شالیکاران شرق مازندران در مسیر آب آزاد شده از سد به انتظار می‌نشینند تا شاید بتوانند کام اراضی را اندکی‌تر کنند.

 این شالیکاران که سال پیش به علت خشکسالی و همکاری با امور آب و جهاد کشاورزی برنج کشت نکرده بودند، اکنون هم با وجود فراوانی آب پشت سدها در تنگنا قرار گرفته‌اند و مجبورند بخشی از آبگیری اراضی را شب انجام دهند که شالیکاران مناطق بالادست خوابیده‌اند تا شاید آب آزاد شده سد به آنها هم برسد.

«محمد علی احسانی‌راد» یکی از شالیکاران روستای برگه از بخش گوهرباران میاندورود که خود را نماینده آب کشاورزی ۱۰۰ هکتاری مردم این روستا معرفی کرد، گفت: در سال زراعی گذشته کشاورزان این منطقه با تاکید مسئولان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای مبنی بر این‌که کمتر از نیمی از سد شهید رجایی ذخیره آب دارد و آب به پایین‌دست نمی‌رسد زمین خود را زیر کشت گندم و کلزا بردند.

وی ادامه داد: به رغم این‌که درآمد کشاورزان با کشت گندم و کلزا به نسبت شالی نصف می‌شود، اما کشاورزان بر اساس سیاست‌های دولت اقدام به کشت محصول جایگزین برنج کردند. 
آنها در سال زراعی جاری نیز به گمان این‌که امسال نیز با کمبود آب مواجه خواهیم شد، گندم کشت کردند.این شالیکار توضیح داد: با توجه به بارندگی‌های سیل‌آسا و این‌که سد شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین منبع تامین آب منطقه حتی سرریز شده است، توقع داریم آب مورد نیاز این اراضی که زیر کشت گندم رفته، تامین تا برنجکاری نیز انجام شود.


شالیکاران بالادست خودسرانه آب برداشت نکنند

احسانی‌راد گفت: به دلیل کمبود بارش در خرداد و تشنگی بیش از حد زمین، برای نشاکاری این اراضی تا ۲ برابر بیشتر از زمان معمولی نیاز به آب داریم.

وی ادامه داد: به هر حال شالیکار نیاز به درآمد دارد و با توجه به هزینه بالای زندگی، انتظار داریم شرکت آب منطقه‌ای آب مورد نیاز شالیکاران پایین‌دست را تامین کند.

این شالیکار تصریح کرد: اگر نوبت‌بندی آب طی ۷۲ ساعت برای شالیزارهای پایین‌دست به درستی رعایت شود و دبی آب نیز کم نشود، اراضی منطقه سیرآب و مشکل برطرف می‌شود.

 از شالیکاران بالادست انتظار داریم تا در نوبت رها شدن آب برای اراضی پایین‌دست، خودسرانه اقدام به برداشت آب نکنند.


 جدی بودن خطر از بین رفتن نشا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود نیز با تایید مشکلات کم‌آبی شالیکاران پایین‌دست گفت: اگرچه امسال بارندگی مناسب و افزایش دبی آب رودخانه‌ها و آب‌بندان‌ها سطح کشت برنج در شرق مازندران را نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داده است، اما شالیکاران پایین‌دست که اراضی آنان نشاکاری شده است یا تعداد اندکی از آنها به دلیل تاخیر در برداشت گندم در مرحله آب تخت کردن و نشاکاری قرار دارند، به شدت با خطر از بین رفتن نشا مواجهند.

 سرپرست جهاد کشاورزی میاندورود هم کم‌آبی ناشی از نظارت ضعیف بر توزیع و نوبت‌بندی مناسب آب برای شالیکاران پایین‌دست را مورد اشاره قرار داد و افزود: در شرایطی که آب کافی در رودخانه‌ها و کانال‌های منطقه وجود دارد، اما این شالیکاران با خطر خشکی و از بین رفتن نشا در شالیزارها مواجهند.

«سید اسماعیل علوی» بیان کرد: سال گذشته شالیکاران شرق مازندران ۱۰ هزار هکتار و شالیکاران میاندورود حدود ۳ هزار هکتار از اراضی خود را زیر کشت برنج که درآمد اصلی آنان محسوب می‌شود، نبردند.

وی ادامه داد: آنها به دلیل این‌که امسال گندم در این اراضی کاشتند، با تاخیر و فاصله بیشتری به کشت برنج رسیدند که صد البته نیاز آبی آنان دوچندان شده است.


بی‌توجهی شالیکاران بالادست به رعایت نوبت‌بندی‌

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز گفت: به رغم نیاز آبی ۲ برابری اراضی پایین‌دست شرق استان، اما شرکت با نوبت‌بندی و نظارت درصدد آب‌رسانی به کشاورزان است.

«امرالله براری» افزود: اگرچه آب به اندازه کافی پشت سدها و آب‌بندان‌ها وجود دارد، اما این‌که شالیکاران با تاخیر زیاد اقدام به کشت برنج کنند و نشا در گرمای بیش از حد خرداد و تیر انجام شود، توجیه منطقی ندارد.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای مازندران درصدد است تا آب مورد نیاز شالیکاران منطقه را تامین کند تا مشکلی در کشت اصلی آنان به وجود نیاید.

براری ادامه داد: با توجه به بدون بارش بودن خرداد و تشنگی بیش از حد زمین، آب برای کشت برنج در پایین‌دست شرق مازندران در حال تامین است و نیاز به همکاری شالیکاران بالادست هم داریم.

مدیر روابط عمومی آب شرکت منطقه‌ای استان به برنامه نوبت‌بندی توزیع ۷۲ ساعت آب به شالیکاران پایین‌دست و ۴۸ ساعت به شالیکاران بالادست در شرق استان اشاره کرد و گفت: یکی از نگرانی‌های بحق شالیکاران پایین‌دست بی‌توجهی شالیکاران بالادست به رعایت نوبت‌بندی‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید