• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 12 تیر 1398
کد مطلب : 63383
+
-

بانویی که با بهشت به سرزمین من آمد

یک کارشناس مذهبی: هر کسی که محبت حضرت فاطمه معصومهس را داشته باشد و بامعرفت به زیارتش برود، به بهشت و شفاعت آن حضرت نائل می‌شود

گزارش
بانویی که با بهشت به سرزمین من آمد

سمیرا روشنایی
قم- خبرنگار


 اینجا همه به هر زبانی دست به دامن پرکرامتش می‌شوند و در روز میلادش ابراز عشق می‌کنند. زائرانش دل را به سرای کرامتش دخیل می‌بندند و در روز مقدس تولدش با دست‌های پاکش تطهیر می‌شوند. امروز سالروز ولادت دختری از نسل نبوت و شاخه‌ای از درخت امامت است که دارای طهارت روح و کمالات معنوی بالایی بود، به گونه‌ای که به زائرانش وعده بهشت داده شده است. در تقویم کشورمان روز اول ماه ذی القعده را که همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) است به دلیل مجرد بودن آن حضرت، روز دختر نامگذاری کرده‌اند. دختری که در پاکدامنی، عبادت، علم، تقوا و ولایتمداری نمونه بود.

نامه برادرش و شوق دیدنش شروع سفری شد که شهر قم در میانه راه، میزبان قدم‌های نورانی‌اش بشود و بارگاهش چشم و چراغ زائران و مجاوران.


منزلت کریمه از نظر 4 معصوم(ع)

مهم‌ترین ویژگی کریمه اهل بیت(ع) را می‌شود در کلامی از جنس نور جست‌وجو کرد. 4 امام شیعه(امام صادق، امام کاظم، امام رضا و امام جواد علیهم السلام) در شأن و منزلت حضرت معصومه(س) روایت‌هایی نقل کرده‌اند که در کتاب‌های تاریخی معتبر وجود دارد.

«خداوند حرمى دارد که مکه است، پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على(ع) حرمى دارد و آن کوفه است. قم کوفه کوچک است که از 8 در بهشت 3 در آن به قم باز مى‌شود. زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى‌رود که اسمش فاطمه دختر موسى(ع) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى‌شوند». «کسى که آن حضرت را زیارت کند در حالى که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد به بهشت مى‌رود.» این 2 روایت امام صادق(ع) از مشهورترین روایاتی است که در مقام و منزلت بانوی آب و آیینه بیان می‌شود. اهمیت این روایات، زمان نقل آن است. امام صادق(ع) زمانی این 2 روایت را فرمودند که امام موسی کاظم(ع) و حضرت معصومه(س) به دنیا نیامده بودند.

حجت‌الاسلام «حسین یوسفی» یکی از کارشناسان مذهبی با اشاره به روایتی مشابه از امام رضا(ع) می‌گوید: شرط واجب شدن بهشت برای زائر حضرت معصومه(س) این‌ است که با معرفت به‌حق ایشان به زیارتش برویم.
وی می‌افزاید: حضرت معصومه(س) چه حقی به گردن ما دارند که ما باید با معرفت به آن حق ایشان را زیارت کنیم؟ ایشان که پیغمبر و امام نیستند. پس ایشان چه نقشی دارند که اگر به زیارت این بانو برویم بهشت بر ما واجب می‌شود؟

حجت‌الاسلام یوسفی با ذکر مثالی می‌گوید: عالمی زحمت کشیده، درس‌خوانده و مراتب تقوا را رعایت کرده و علم به حلال و حرام دارد و وقتی مردم از او سئوال می‌کنند، مشکلات علمی و مذهبی آنها را حل می‌کند. رفتن پیش این عالم و نگاه کردن به چهره ایشان از هزار تشییع جنازه، هزار عیادت مریض، هزار جنگ در راه خدا و هزار صدقه در راه خدا با ارزش‌تر است. مردم از طریق این عالم به این فیوضات می‌رسند، پس این عالم به گردن مردم حق دارد. اگر مردم با معرفت خدمت این عالم بروند این ثواب را پیدا می‌کنند. بنابراین وقتی به زیارت حرم حضرت معصومه(س) می‌رویم از طریق زیارت این بانوی بزرگوار که در بین سایر امامزادگان، امتیازهایی دارد بهشت نصیب ما می‌شود. این حقی است که حضرت معصومه(س) بر گردن ما دارد.

او می‌افزاید: حق دیگر که در روایات مطرح شده، شفاعت آن حضرت است. در روایت امام صادق(ع) اشاره شده که فردای قیامت همه شیعیان با شفاعت این بانوی بزرگوار وارد بهشت می‌شوند، یعنی هر کسی که محبت حضرت فاطمه معصومه(س) را داشته باشد و بامعرفت به زیارتش برود، به بهشت و شفاعت حضرت معصومه(س) نائل می‌شود.


چرا حضرت معصومه(س) ازدواج نکردند؟

یکی از شبهه‌هایی که در مورد حضرت معصومه(س) مطرح می‌شود این است که چرا ایشان هرگز ازدواج نکرده‌اند؟ حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا محمدی» یکی از کارشناسان مذهبی معتقد است که از میان دختران حضرت موسی ابن جعفر(ع) فقط حضرت معصومه(س) نبودند که ازدواج نکردند، بلکه تعدادی از دختران دیگر آن امام هم ازدواج نکرده بودند. وی در بیان دلیل این مسأله می‌گوید: در زمان حکومت هارون‌الرشید چنان رعب و وحشت و خفقانی بر خاندان اهل بیت(ع) حاکم بود که اگر کسی حتی برای پرسیدن سوال در خانه امام موسی ابن جعفر(ع) را می‌زد احتمال زندانی شدن و اعدام کردن او بود، چه رسد به این‌که کسی می‌خواست با دختران اهل بیت(ع) ازدواج کند. 

حجت‌الاسلام محمدی نبود کفو را یکی دیگر از دلایل ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) ذکر می‌کند و می‌گوید: ممکن است یک خانم کفو و برابر یک آقا نباشد. به عنوان مثال یک عالم با یک خانم بیسواد هم ازدواج می‌کند اما برعکس آن نمی‌شود و حتما کفویت باید باشد. برای حضرت معصومه(س) و برخی خواهرانش کفو پیدا نمی‌شد. به گفته وی، این 2 دلیل باعث شده امام(ع) اموالی را وقف کردند که مخارج زندگی آنها تأمین شود.


تجلی نور 14 معصوم در حضرت معصومه(س)

یکی دیگر از ویژگی‌های حضرت معصومه(س)، ورود زیارت‌نامه‌ای از سوی معصومان(ع) درباره ایشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا(س)، ایشان تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور از سوی امام معصوم(ع) دارد. آیت‌الله «محمد مهدی میرباقری» عضو خبرگان رهبری در این مورد می‌گوید: نسبتی که در این زیارت‌نامه از آن گفت‌وگو می‌کنیم و به آن حضرت سلام می‌دهیم به اعتبار نسبتی که ایشان با نبی اکرم(ص) و حضرت زهرا(س) و معصومان(ع) دارد یک نسبت ویژه است که موجب تقرب خاص به معصوم و انتقال حقایق می‌شود. به نظر می‌آید وجود ایشان حامل حقایقی است که در نزد همه معصومان است. به تعبیر دیگر انوار معصومان در ایشان تجلی کرده است. بر اساس همین سبب خود ایشان بیت‌النور ائمه علیهم‌السلام می‌شود. نور الهی که همه عالم به آن هدایت می‌شوند و در آیه نور از آن بحث شده در معصومان تجلی کرده است.


مقام شفاعت کریمه اهل بیت(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین «ناصر رفیعی» استاد حوزه و دانشگاه نیز در مورد شفاعت آن حضرت می‌گوید: شفاعت مقامی است که قرآن کریم آن را برای ائمه اطهار علیهم‌السلام و اولیا و انبیای الهی و صالحان قائل شده است. خداوند می‌فرماید شفاعت جایز نیست مگر کسانی که خدا به آنها اذن داده است. وی بیان می‌کند: شفاعت یک نوع دستگیری، خیررسانی در عالم محشر و کمک به کسانی است که تلاششان را کرده‌اند و آن تلاش به نقطه عالی نرسیده است. حجت‌الاسلام رفیعی می‌گوید: در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) شفاعت را فقط به زنان یا بخش خاصی از جامعه اختصاص نمی‌دهیم، بلکه برای همه می‌گوییم و هر کسی می‌تواند این تقاضا را از این بانوی بزرگوار داشته باشد. 

وی با بیان این‌که مقام شفاعت متعلق به رسول خدا(ص) است بیان می‌کند: قرآن کریم به پیامبر(ص) فرمود به شما مقام محمود می‌دهیم. بزرگان دین، مقام محمود را به مقام شفاعت معنا کرده‌اند. حجت‌الاسلام رفیعی در مورد دلیل وجود روایات متعدد در فضائل حضرت معصومه(س) می‌گوید: کریمه اهل بیت(ع) بعد از امام رضا(ع) در میان فرزندان امام موسی کاظم(ع) جایگاه علمی و معنوی بالاتری داشته‌اند. 

به همین دلیل در مورد سایر فرزندان امام کاظم(ع) این همه روایت وجود ندارد. در کرامت حضرت معصومه(س) همین بس که مراجع بزرگ و شخصیت‌های تأثیرگذار مثل مرحوم آیت‌الله حائری موسس حوزه علمیه قم، آیت‌الله بروجردی، امام خمینی(ره) و صدها مرجع تقلید در کنار حرم ایشان رشد کرده و تعالی یافته‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید