• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63283
+
-

بنرهای یکبار مصرف بازیافت نمی‌شود

هزاران بنر تبلیغاتی که در نشست‌های خبری و جلسات مختلف یا در سطح شهر و با نیت فرهنگسازی به‌کار می‌رود، قابل‌بازیافت یا حتی سوزاندن نیست و اکنون انبارهای بزرگی در کشور را اشغال کرده‌اند.
به گزارش مهر، بنرهای تبلیغاتی که هر روز در ده‌ها جلسه از نشست‌های خبری گرفته تا برنامه‌های تودیع و معارفه به‌کار می‌رود، به معضلی برای نهاهای مختلف بدل شده است؛ چرا که اغلب این بنرها تنها به‌مدت یک یا 2ساعت کاربرد دارد و از آنجا که عنوان و تاریخ همان جلسه خاص بر آن نوشته شده، هیچ‌گونه امکان استفاده مجدد از آن ممکن نیست.
اگرچه برخی سازمان‌ها با حذف تاریخ و تنها نوشتن عنوان برنامه‌هایی که تکرار می‌شوند توانسته‌اند به میزانی ناچیز از این مشکل بکاهند اما تنها یک واحد تولید بنر در یکی از شهرستان‌ها روزانه ۳۰ هزار مترمربع بنر تولید می‌کند و تعداد برنامه‌ها و بنرهای به‌کار رفته عملاً آن‌قدر زیاد است که برخی سازمان‌ها اکنون بیش از یک سوله به انبار کردن این بنرها اختصاص داده‌اند. اما از هزینه‌های احتمالی انبارداری و اشغال فضای قابل‌استفاده برای کاربردهای مفیدتر هم اگر بگذریم، از خطرات مربوط به آتش‌سوزی و دیگر مسائل ایمنی مربوط به انبار کردن این بنرها نمی‌توان گذشت.
محمد درویش، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در این‌باره می‌گوید: با توجه به پیشرفت تکنولوژی، ایران یکی از کشورهای برخوردار از تکنولوژی تلفن همراه و اینترنت است و سطح نفوذ اینترنت بسیار قابل‌توجه است. به‌نظر می‌رسد که باید از روش‌های قدیمی فاصله بگیریم و برای تبلیغات خودمان، ارتقای مسائل فرهنگی و آموزش‌های میدانی، سراغ گوشی‌های همراه برویم.
درویش با اشاره به حجم انبوهی از این بنرها که تا‌کنون انبار شده و امکان سوزاندن آن هم نیست تأکید می‌کند:  این محصولات باید بازیافت شوند و سعی شود که تولید  آنها کاهش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید