• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63273
+
-

2روایت درباره روزهای خاص سرگروهی سینما آستارا و سایز نشدن بافته همیشگی به قامت تماشاگران سینما

مسعود میر/روزنامه‌نگار

سرمایه‌گذار سرگروه




سرخ‌پوست از آستارا می‌رود و سرکوب جای آن را خواهدگرفت اما در این آمد و رفت‌ها یک نام بی‌تغییر باقی خواهد ماند. سرمایه‌گذار فیلم نیما جاویدی، سرمایه‌گذار فیلم رضا گوران هم هست و این یعنی نمایش قدرت برای مردی که در یکی، دو سال گذشته حکمران مطلق امپراطوری سرمایه در سینمای کشور بوده‌ است. اصل خبر این است که قرارداد اکران فیلم سینمایی سرکوب به سرگروهی سینما آستارا بسته‌شده و این فیلم بعد از سرخ‌پوست به نمایش درخواهد ‌آمد. سرخ‌پوست فیلم محبوب این روزهای اکران است و سرکوب نخستین اثر سینمایی یک کارگردان تئاتر که سال گذشته به جشنواره فیلم فجر نرسید و حالا در نوبت اکران است. در سرکوب سارا بهرامی، الهام کردا و باران کوثری ایفای نقش کرده‌اند و سازندگانش برای روزهای گرم تابستان به فروش خوب امیدهای بسیاری دارند. نکته اما حضور محمدصادق رنجکشان به‌عنوان سرمایه‌گذار اصلی فیلم است؛ مردی که در این سال‌ها برای ساخته‌شدن فیلم‌های بسیاری دست به جیب شده‌است. او سرمایه‌گذار سرخ‌پوست بوده و سرمایه فیلم در نوبت اکران سرکوب را هم تامین کرده‌است. جالب اینکه سرمایه فیلم اکران نوروز متری شیش‌و‌نیم به سرگروهی همین سینما آستارا هم از سوی آقای رنجکشان تهیه شده‌بود. سینما حالا به نام او خو گرفته چون در هر فصل اکران فیلمی پیدا می‌شود که به این نام گره خورده‌ باشد. او چند فیلم ساخته شده دیگر هم در نوبت ارائه به مارکت سینمای ایران دارد و البته برای ساخت فیلم‌های دیگری هم اقدام کرده‌است. مردی که در تنها مصاحبه رسمی‌اش گفته بود «انگیزه‌ام برای ورود به سینما پول پیدا‌کردن نیست»، حالا نبض تولید در بخش غیردولتی سینمای کشور را در دست دارد.


استقبال اسمال از ایکس‌لارج


ظاهرا سلیقه تماشاگران اندک‌اندک در حال تغییر است و مصداقش را باید در عدم‌اقبال به کمدی‌های آبکی شبکه نمایش خانگی یافت و موضوع را ادامه داد تا شکست افتتاحیه آخرین فیلم مجموعه همواره موفق در ساخت فیلم‌های طنز. چهارشنبه گذشته بود که آخرین ساخته پویافیلم به کارگردانی محسن توکلی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش اکران شد. ایکس‌لارج با همان فرمول همیشگی فرحبخش و علیخانی- 2شریک و رفیق قدیمی - ساخته شد اما برخلاف تصور رایج، لااقل تا‌کنون روزهای بدی در گیشه داشته‌است. ساخته‌های این 2 تهیه‌کننده هرچند همواره با برچسب فیلم‌های به‌اصطلاح عامه‌پسند و براساس نمونه‌های موفق فیلمفارسی ارائه شدند اما همواره گیشه قابل‌قبولی داشتند و این نخستین‌باری است که بوی شکست از سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم این گروه فعال سینمایی به مشام می‌رسد. ایکس‌لارج مثل دیگر محصولات مشابه، سحر قریشی دارد و علی صادقی و جالب اینکه این‌بار اکبرعبدی و محمدرضا شریفی‌نیا هم بعد از سال‌ها دلخوری از هم، در این فیلم همکار شده‌اند. 
خبرها از فروش بسیار پایین فیلم حکایت دارد اما محمدحسین فرحبخش در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که هنوز اطلاع دقیقی از فروش 5روز ابتدایی فیلم ندارد. او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا فکر نمی‌کنید دوره ساخت چنین فیلم‌هایی به پایان رسیده، می‌گوید: «هر دوره‌ای کار خاص خودش را می‌طلبد، ولی من گمان نمی‌کنم استدلال شما درست باشد.» استقبال سرد مخاطبان از ایکس‌لارج به‌رغم داشتن سرگروهی سینما ایران اما خود بیانگر تغییرات اندک ولی قابل اعتنا در سلیقه تماشاگران است.

این خبر را به اشتراک بگذارید