• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63228
+
-

اردوغان: ترامپ ترکیه را برای خرید S-400 تحریم نخواهد‌کرد

اردوغان: ترامپ ترکیه را برای خرید S-400 تحریم نخواهد‌کرد


رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که طی یک هفته گذشته و بعد از اعلام نتایج انتخابات استانبول از رسانه‌ها فاصله داشته، سرانجام در بامداد روز دوشنبه و بعد از بازگشت از نشست گروه20 در ژاپن، مصاحبه‌ای را با شبکه تی‌آرتی عربی انجام داد. رئیس‌جمهور ترکیه در این مصاحبه که نخستین گفت‌وگوی مستقیم وی با یک رسانه بعد از انتخابات استانبول به‌شمار می‌رود، به بسیاری از پرونده‌های داخلی و خارجی ترکیه، از ماجرای جنجالی S-400 گرفته تا شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری استانبول اشاره کرد؛ پرونده‌های متعددی که نشان از میزان پیچیدگی‌های موقعیت کنونی ترکیه در سطح منطقه خاورمیانه و جهان دارد.

شما در حاشیه نشست20 با رئیس‌جمهور آمریکا مذاکرات مستقیم داشتید؛ آیا در جریان این مذاکرات به موضوع خرید سامانه موشکی S-400 پرداخته شد و در این صورت آیا تغییری در روند ورود این سامانه به ترکیه رخ می‌دهد؟
اکنون می‌توانم به شما بگویم S-400 ظرف 10روز آینده وارد ترکیه می‌شود؛ بنابراین هیچ‌گونه تغییری در برنامه خرید این سامانه ایجاد نشده و نخواهد شد. من در جریان این مذاکرات بار دیگر حق ترکیه برای خرید این سامانه دفاعی را به آقای ترامپ توضیح دادم و او نیز در مقابل تأکید کرد دولتش، ترکیه را به‌دلیل خرید S-400 تحریم نخواهد کرد. فکر می‌کنم ترکیه بدون ایجاد مشکل اساسی با آمریکا این مسئله را پشت‌ سر خواهد گذاشت.
آیا تحول جدیدی در پرونده ترور جمال خاشقجی در جریان نشست گروه20 رخ داد؟ شما بار دیگر در حاشیه این نشست بر ضرورت کشف عاملان و آمران این واقعه تأکید کردید.
باید بدانید کسانی هستند که مبالغ هنگفتی را برای فراموش کردن ترور وحشیانه جمال خاشقجی پرداخت می‌کنند. نمی‌خواهم به اسامی آنها اشاره کنم اما ترکیه هرگز فراموشی ترور خاشقجی را نخواهد پذیرفت. باز هم می‌گویم، تمام کسانی که در این پرونده دست داشته‌اند، از رأس هرم تا انتهای آن باید معرفی و محاکمه شوند.
برخلاف روند اولیه مذاکرات آستانه، به‌نظر می‌رسد این سازوکار طی ماه‌های اخیر کارایی ویژه خود برای باز کردن گره‌های بحران سوریه را از دست داده است.
به‌رغم اختلافاتی که در برخی پرونده‌ها میان 3کشور وجود دارد اما آستانه با مشارکت ایران و روسیه تاکنون بهترین سازوکار برای جلوگیری از وقوع درگیری‌های نظامی بیشتر و طبیعتا آسیب بیشتر به غیرنظامیان در سوریه بوده است. براساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته، قرار است در ‌ماه آینده نشستی دیگر میان 3کشور به میزبانی ترکیه برای بررسی آخرین تحولات سوریه، ازجمله بررسی قانون اساسی جدید این کشور برگزار شود. در این مدت، ترکیه مواضع نیروهای خود در شمال سوریه را تقویت کرده و با روسیه برای مقابله با گروه‌های افراطی همکاری خواهد کرد.
آیا مذاکراتی با رئیس‌جمهور آمریکا یا سایر رهبران جهان درباره طرح موسوم به معامله قرن داشته‌اید؟
خارج از اقدامات ترکیه در سازمان همکاری‌های اسلامی رایزنی‌های دیگری در این زمینه صورت نگرفته اما موضع ترکیه همانطور که من و سایر مقامات دولت بارها اعلام کرده‎‌ایم روشن است؛ با هرگونه طرحی که حقوق مشروع مردم فلسطین را نادیده بگیرد مخالفیم و بر این اساس موضع ما در قبال معامله قرن موضع مثبتی نیست.
بسیاری نتایج انتخابات اخیر شهرداری‌های ترکیه، به‌ویژه استانبول را نقطه عطفی در تحولات سیاسی این کشور به‌شمار می‌آورند. موضع شما در قبال شکست حزب عدالت و توسعه در این انتخابات چیست؟
مطالعه نتایج عمومی انتخابات شهرداری‌های ترکیه در سرتاسر کشور نشان می‌دهد حزب عدالت و توسعه با فاصله زیادی از سایر احزاب پیشتاز است؛ همانگونه که از سال2002 تا به امروز در تمامی انتخابات‌ها پیشتاز بوده است. درباره نتایج تفکیکی نیز، ما در برخی مناطق موفق به جلب حمایت و نظر مردم بوده‌ایم و طبیعتا در برخی مناطق دیگر شکست خورده‌ایم؛ بر این اساس، مسیر راه آینده حزب عدالت و توسعه را در سایه این موفقیت‌ها و شکست‌ها تعیین خواهیم کرد. نتایج انتخابات در مجموع به‌معنای پیروزی مردم و دمکراسی در ترکیه و همچنین شکست کسانی بود که از طریق ایجاد تزلزل در وحدت مردم خواهان به زانو درآوردن ترکیه هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید