• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63145
+
-

صادرات یک میلیون دلاری پسته وحشی مراوه‌تپه

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: برداشت پسته وحشی در روستای قازانقایه مراوه‌تپه منجر به درآمد یک میلیون دلاری برای روستاییان شد.

به گزارش ایرنا «ابوالقاسم یوسفی» اظهار کرد: برای توسعه فعالیت‌های این بخش، یک تعاونی با عضویت همه روستاییان در عرصه‌ای به وسعت ۵ هزار هکتار ایجاد شد.

 کاشت درختان پسته به عنوان فعالیتی با چشم‌انداز بلندمدت در دستور کار این تعاونی قرار گرفت.

وی بیان کرد: این تعاونی پارسال بیش از ۲۰۰ هکتار نهال‌کاری در منطقه انجام داد، ۵۰ تن پسته از مردم خریداری و زمینه صادرات یک میلیون دلاری آن را فراهم کرد.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: تعاونی‌های گلستان سال گذشته حدود ۳۶ میلیون دلار از طریق فروش و صادرات محصولاتی مانند صنایع‌دستی، گوشت مرغ، فرش و پسته درآمد کسب کردند.

یوسفی افزود: طرح روستا تعاون که از سال گذشته آغاز شده، در راستای برنامه ششم برای هدفمند‌سازی روستاها و توسعه و ایجاد اشتغال در آنها اجرا می‌شود.

  در قالب این طرح تاکنون ۸۰ تعاونی در گلستان به ثبت رسیده است. براساس گزارش مدیر جهاد کشاورزی مراوه‌تپه، وسعت ذخیره‌گاه ژنتیکی پسته مراوه‌تپه در ۶۰ سال گذشته ۵۰ هزار هکتار بود که به علت برداشت زودهنگام این محصول، چرای بی‌رویه دام و قطع درختان به 7 هزار هکتار کاهش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید