• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63126
+
-

صنعت چوب اصفهان؛ درگیر رکود

در استان
صنعت چوب اصفهان؛ درگیر رکود

 رئیس اتحادیه صنعت چوب اصفهان با بیان این‌که دولت با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی برای تولیدکنندگان می‌تواند مشکلات و موانع صنعت چوب را برطرف کند، گفت: با بالا بردن تعداد کارگران در واحدهای تولیدی دولت باید به آن واحد تخفیف و تسهیلات با نرخ پایین و وام بدون بهره ارائه دهد، اما در کشور ما این گونه نیست و هر تولیدکننده‌ای کارگر بیشتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند، از این رو با مشکلات بیشتری هم مواجه می‌شود.

به گزارش ایرنا، «محمد شادمند» تصریح کرد: چون قوانین در اصفهان به صورت آزمایشی اجرا می‌شود این استان آسیب می‌بیند زیرا تا زمانی که قوانین در کشور جاری شود، صنعتگران شهرهای دیگر به کار خود سرعت می‌دهند و اصفهان همچنان عقب می‌ماند. وی با اشاره به وضعیت واردات و صادرات صنعت چوب بیان کرد: متأسفانه در زمان حال تخصیص ارز و انتقال پول با مشکل مواجه است و زمانی که وارد عرصه می‌شویم برای جذب پول و انتقال با مشکل روبه‌رو هستیم، همچنین زمانی که صادرات انجام می‌دهیم دولت می‌گوید پول صادراتی را برگردانید.
شادمند با بیان این‌که ما هزینه‌ها را بر مبنای دلار آزاد پرداخت می‌کنیم، ادامه داد: این در حالی است که وقتی قصد صادرات داشته باشیم هزینه آن را با دلار ۹۰ هزار ریال برمی‌گردانیم. در این زمینه شاهد تعادل نیستیم و تولیدکننده نمی‌تواند جوابگوی صادرات باشد. به گفته وی اگر در استان اصفهان صادراتی شکل می‌گیرد باید پول صادرات به خود شهر تخصیص داده شود. وی با اشاره به این‌که‌ام‌دی‌اف در اصفهان تولید نمی‌شود، گفت: روکش در اصفهان تولید می‌شود و ۶ کارخانه‌ای که در استان وجود دارد سالانه حدود ۱۰ میلیون مصنوعات چوبی، ورق و لمینت تولید می‌کنند. رئیس اتحادیه صنعت چوب اصفهان اظهار کرد: حدود ۲۰ واحد فعال صنعتی داریم که شاخص کشور هستند ولی بالای ۵۰۰ واحد صنفی شهر اصفهان در زمینه تولید محصول نهایی داریم.

وی با اشاره به وضعیت بازار کار صنعت چوب بیان کرد: متأسفانه در اصفهان صنف چوب وابسته به ساختمان است و در شرایط فعلی در همه صنوف به‌ویژه صنف چوب رکود حاکم است.  شادمند افزود: متأسفانه نسبت به صنعت چوب که هزاران سال قدمت دارد توجهی نمی‌شود، ولی اصفهان در صنعت چوب می‌تواند جایگاه بهتری در کشور داشته باشد. رئیس اتحادیه صنعت چوب اصفهان با اشاره به این‌که امروز شاهد جنگ اقتصادی هستیم، خاطرنشان کرد: باید انرژی و تلاش بیشتری در صنعت چوب صرف شود تا نگاه شهر، استان و کشور به این صنعت تغییر کند.


تأسیس دانشگاه علمی کاربردی تخصصی رشته چوب

رئیس انجمن علمی صنعت چوب استان نیز در این باره گفت: بزرگ‌ترین مشکل فاصله بین صنعت و دانشگاه بود که با تلاش‌های صورت گرفته روز به روز این فاصله کمتر می‌شود. برخی از افراد ایده‌های خوبی دارند اما سواد دانشگاهی ندارند که ما این ایده‌ها را به افراد متخصص و علمی منتقل می‌کنیم. وی ادامه داد: انجمن علمی صنعت چوب، با تأسیس دانشگاه علمی کاربردی تخصصی رشته چوب در مقطع کاردانی و کارشناسی و پذیرش دانشجو و تدوین کتاب‌های متعدد اقدامات مهمی در راستای تخصصی کردن این صنعت انجام داده است.


استان اصفهان در صنعت چوب سرآمد کشور است

یکی از تولیدکنندگان داخلی صنعت چوب بیان کرد: از ابتدای سال گذشته بخش‌نامه‌های بانک مرکزی همه صنایع را با مشکلات جدی مواجه کرد. «محسن احمدی» با اشاره به این‌که در تأمین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه هستیم، ادامه داد: از ابتدای سال ۹۷ ثبت سفارش در سازمان صنعت، معدن و تجارت ما را با مشکلاتی مواجه کرده است. این تولیدکننده صنعت چوب با بیان این‌که مردم از تولیدات داخلی رضایت ندارند و آنها را نامرغوب می‌دانند، تصریح کرد: این در حالی است که استان اصفهان در صنعت چوب کشور نسبت به دیگر شهرهای کشور سرآمد است. وی از شهرداری اصفهان درخواست کرد، زمینی برای تجمع کارخانه‌های چوب و این صنف در نظر گرفته شود زیرا این صنعت موجب ورود سرمایه و رشد اقتصادی استان اصفهان و دیگر استان‌های هم‌جوار می‌شود. این تولیدکننده صنعت چوب بیان کرد: تولیدکنندگان باید کیفیت محصولات تولیدی را در نظر بگیرند تا شاهد رونق روزافزون صنعت چوب در استان باشیم.

براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت سالانه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب ‌ام‌دی‌اف در کشور تولید می‌شود و این وزارتخانه تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب ‌ام‌دی‌اف را در کشور هدفگذاری کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید