• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 11 تیر 1398
کد مطلب : 63031
+
-

مونسون، چشم‌انتظار گردشگران تابستانی

با توجه به موج‌های پرقدرت مونسون در چابهار، فدراسیون بین‌المللی موج‌سواری آسیا، رمین چابهار را در این فصل بهترین مکان موج‌سواری حرفه‌ای در غرب آسیا معرفی کرده است

گزارش
مونسون، چشم‌انتظار گردشگران تابستانی

سیدامیرحسین عظیمی|خبرنگار:

فصل، فصل مونسون است؛ فصل موج‌های خروشان، فصل آب‌فشان‌های پرتوان، فصل آب‌وهوای بهاران... این‌جا در قلب سواحل مکران، دما 28 تا 30 درجه، همراه با بادهای موسمی مونسون حال و هوای دیگری به منطقه داده است.

 برآوردهای سازمان هواشناسی می‌گوید مکران و چابهار هم‌اکنون خنک‌ترین بنادر جنوبی ایران از خرمشهر در غرب تا گواتر در شرق کشور است. 


مونسون چیست؟ 

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان می‌گوید: مونسون واژه‌ای عربی به معنای فصل است که با جریان هوایی در شمال اقیانوس هند تشکیل می‌شود. این جریان هوایی معمولاً از غرب به شرق در تمام سال می‌وزد که تأثیری بر ساحل‌نشینان اقیانوس هند ندارد اما در فصل تابستان و حالا اوایل خرداد تا اواسط شهریور این جریان هوایی تحت تأثیر پدیده‌هایی هواشناسی برعکس می‌شود. 

 «علی ملاشاهی» در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: نتیجه برعکس شدن این جریان هوایی در فصل تابستان، باد، باران و نسیم‌ به سمت ساحل است که شدت‌ آن در کشورهای مختلف فرق می‌‌کند. برای چابهار و سواحل مکران بهترین فصل برای دیدن موج‌فشان و آب‌فشان با نسیم‌های بهاری است و برای برخی ساحل‌نشینان دیگر اقیانوس هند و پاکستان و بنگلادش باران‌های سیل‌آساست. به گفته وی مونسون باعث ایجاد پرباران‌ترین نقطه دنیا در کل سال می‌شود. «چراپونچی» هند در فصل مونسون با 24 هزار میلی‌متر باراش پرباران‌ترین نقطه دنیاست. 


موج‌فشان و آب‌فشان‌

یک کارشناس بوم‌گردی بلوچستان می‌گوید: موج‌های پرقدرت به‌خاطر فصل مونسون از وسط اقیانوس هند به سمت ساحل راه می‌افتد. این موج‌ها به ساحل چابهار می‌رسد از قدرتش کم می‌شود ولی چون سواحل شرق چابهار و به‌ویژه دریابزرگ صخره‌ای‌ است با خوردن موج‌ها به صخره‌ها تا چندمتر موج‌هایی درست می‌شود که آب‌پاشی به یادماندنی برای گردشگران این منطقه 
است. 

 «مسلم بارکزهی» می‌افزاید: این موج‌ها با نفوذ به دهانه‌ و سوراخ‌های کنار صخره از دهانه‌ روی صخره با قدرت خارج می‌شوند و پدیده‌ای دیگر در کنار موج‌فشان رقم می‌زنند که نامش آب‌فشان است. این آب‌فشان همان فواره است، منتها یک فواره طبیعی بلند که طول آن گاه به 4 متر می‌رسد. 


بهترین مکان موج‌سواری غرب آسیا در چابهار

«علیرضا رستمی» رئیس انجمن موج‌سواری ایران که نایب‌رئیس انجمن بین‌الملی موج‌سواری آسیا هم است، در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: 2 ویژگی موج‌های بلند و در عین‌ حال مداوم در 3 ماه از سال، این امکان را فراهم می‌کند تا موج‌سواران حرفه‌ای در چابهار آماده شوند.  

 سال گذشته، انتخابی تیم‌ملی برای حضور در مسابقات بین‌المللی موج‌سواری تاهارا ژاپن را برگزار کردیم و امسال انتخابی برای المپیک را. 

سواحل جنوبی ایران اگرچه به دلیل شرایط آب و هوایی در زمستان پربازدید هستند اما چابهار برخلاف دیگر بنادر در اوج تابستان دیدن دارد، موج‌های خروشان، آب‌فشان‌های پرتوان و آب‌وهوای بهاران در فصول گرم سال هم گردشگران را فرا می‌خواند.

***
در حالی که دمای تهران تا 38 درجه می‌رسد، دمای چابهار در بیشترین حالت 30 درجه است. در فصل تابستان که همه از هوای شرجی بنادر فراری‌اند، بندر چابهار پاتوق نسیم‌های بهاری مونسون می‌شود. 

مونسون علاوه بر نسیم‌های بهاری و آب‌وهوایی تفریحی، پدیده‌هایی شگفت‌انگیز موج‌فشان‌ها و آب‌فشان‌ها را هم به همرا دارد. موج‌فشان‌ها موج‌هایی عظیم و پرقدرت به ‌طول 4 متر است که به صخره‌ها می‌زند و گردشگران را با آب‌پاشی گسترده مبهوت و غافل‌گیر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید