• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 63026
+
-

طرحی نو برای استعدادیابی کودکان‌

نخستین «سرای علم و خلاقیت کودک و نوجوان» شهر کرمانشاه برای کشف استعدادهای کودکان این دیار ۲۵ اردیبهشت در مراسمی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد

کودک
طرحی نو برای استعدادیابی کودکان‌

استعدادیابی فرایندی است برای کشف و توانایی‌های بالقوه‌ای که در هر فرد به شکل ذاتی وجود دارد، اگر استعداد افراد به‌خوبی شناسایی و پرورش داده شود، می‌تواند به شکوفایی و بالفعل کردن هرچه بیشتر توانایی‌ها و مهارت‌های آنها منجر شود که حاصل آن پیشرفت و توسعه جامعه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، نخستین «سرای علم و خلاقیت کودک و نوجوان» شهر کرمانشاه برای کشف استعدادهای کودکان این دیار ۱۲ اردیبهشت ۹۸ از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری کرمانشاه مجوز فعالیت یک‌ساله گرفت و ۲۵ اردیبهشت نیز در مراسمی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
یکی از بانوان کارآفرین و خلاق کرمانشاهی اقدام به راه‌اندازی این سرا کرده و در ۳۳ روز فعالیت خود توانسته به مکانی مطمئن و تخصصی برای آموزش، تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان این شهر تبدیل شود.

 تلاش برای استعدادیابی و رشد و نمو کودکان و نوجوانان و فراهم کردن زمینه تفریح و سرگرمی آنها مهم‌ترین هدفی است که بانیان راه‌اندازی این سرا به دنبال آن هستند. در این سرا متخصصانی در حوزه‌های مختلف از جمله روان‌شناسی، ورزش، موسیقی و سایر رشته‌ها کار آموزش و تربیت جامعه هدف را بر عهده دارند. با توجه به جذابیت فعالیت این سرا و این‌که اولین مورد آن در استان کرمانشاه است، از مدیر و کارشناسان این سرا برای تشریح نحوه فعالیت و برنامه‌های آن دعوت کردیم تا مردم را بیشتر با این مکان فرهنگی و آموزشی آشنا کنند. 


پرورش استعدادها؛ مهم‌ترین هدف سرا

مدیر سرای علم و خلاقیت کرمانشاه اظهار کرد: ایجاد مکانی برای آموزش، استعدادیابی و شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان و در کنار آن تفریح و سرگرمی آنها یکی از دغدغه‌هایم بود که با پیگیری فراوان موفق به راه‌اندازی این سرا شدیم. 
«فاطمه مرادی» گفت: به ادارات و سازمان‌های مختلفی سر زدم و هدفم را تشریح کردم تا مجوزی برای فعالیتی که مدنظرم بود، بگیرم تا این‌که سر از سازمان فرهنگی، هنری شهرداری کرمانشاه درآوردم و موفق شدم مجوز اولین سرای شهر را دریافت کنم.

وی اضافه کرد: ۳۳ روز از فعالیت سرا می‌گذرد و فعالیت ما برای بخش زیادی از جامعه ناشناخته مانده، چون تبلیغات و اطلاع‌رسانی نداریم اما در همین مدت اندک شاهد استقبال خوب والدین و فرزندانشان هستیم و امیدواریم این روند ادامهیابد.
مرادی با بیان این‌که با راه‌اندازی این سرا برای ۱۰ نفر تاکنون ایجاد شغل شده است، افزود: با گسترش و توسعه فعالیت‌ها تعداد افراد شاغل هم بیشتر می‌شوند.

مدیر سرای علم و خلاقیت تصریح کرد: با توجه به نیازی که بچه‌ها برای داشتن محیطی شاد و جذاب همراه با فراگرفتن مهارت و خلاقیت دارند، به نظر می‌رسد این سرا بتواند بخشی از دغدغه‌های والدین برای سپری کردن اوقات فراغت فرزندانشان را برطرف کند.وی اظهار کرد که در این مرکز آموزش از طریق روان‌شناسان و متخصصان هر رشته بر اساس متدهای روز ارائه می‌شود و محیط آموزشی با طراحی ویژه و منطبق با شرایط سنی کودکان و نوجوانان جذاب شده است.


فقر حرکتی؛ تهدیدی برای کودکان و نوجوانان 

مدیر سرای علم و خلاقیت کرمانشاه در ادامه تحرک نداشتن کودکان و نوجوانان به دلیل سبک زندگی آپارتمان‌نشینی را یکی از تهدیدهای این نسل دانست و گفت: بچه‌ها به دلیل اقتضای سنی شأن به تحرک و بازی نیاز دارند و چون در برخی از خانواده‌ها مکانی برای این فعالیت وجود ندارد، ما در سرا این امکان را فراهم کرده‌ایم که در کنار بازی و سرگرمی، استعدادیابی شوند و با راه‌های کارآفرینی نیز آشنا می‌شوند.

مرادی با بیان این‌که کودکان و نوجوانانی که وارد سرا می‌شوند ابتدا به صورت رایگان استعدادیابی می‌شوند، افزود: اکنون ۱۰ رشته شامل نقاشی، موسیقی، رباتیک، چرتکه، سازه‌های ماکارونی، خوشنویسی، مهندسی خلاقیت و آزمایشگاه در این سرا آموزش داده می‌شود و در نظر داریم رشته‌های نجوم و هوا فضا را هم اضافه کنیم.

او اضافه کرد: کودکان و نوجوانان را در این سرا استعدادیابی می‌کنیم و بر اساس استعداد، هوش و علایقشان آنها را به سمت رشته‌ای سوق می‌دهیم.  مرادی گفت: تلاش می‌کنیم در محیطی ایمن و با آرامش و با استفاده از کادری مجرب و متخصص کودکان و نوجوانان را آموزش می‌دهیم و برای شادی بچه‌ها بازی‌های هدفمند و اصولی را طراحی کردیم و در این زمینه از اساتید مجرب و شاخصی استفاده می‌کنیم. به گفته او، کودکان و نوجوانان در این سرا می‌توانند بازی‌های مهارتی و هدفمند، خلاقانه و ریتمیک و تعادلی و تمرکزی انجام دهند.

 این کارآفرین، هدف سرا را افزایش سواد حرکتی، افزایش خلاقیت و حل مساله، تقویت کار گروهی و توان افزایی و تقویت اعتماد به نفس و روحیه همکاری در بچه‌ها اعلام کرد و گفت: اکنون به دلایل مختلفی روحیه کار تیمی و جمعی در کودکان و نوجوانان کم شده و بیشتر منزوی هستند و دوست دارند تنهایی بازی کنند یا در فضای مجازی به سر ببرند. وی همچنین توضیح داد در کنار آموزش کودکان و فراهم کردن زمینه بازی و سرگرمی آنها، برای والدین نیز کارگاه‌های آموزشی در زمینه‌های فرزندپروری نیز برگزار می‌کنیم که تاکنون با استقبال والدین روبه‌رو شده است. 


نیازمند همکاری دستگاه‌های فرهنگی هستیم

مدیر سرای علم و خلاقیت کودک و نوجوان کرمانشاه در ادامه ارتباط و هم‌افزایی با دستگاه‌های فرهنگی را یکی از نیازهای این سرا دانست و گفت: یکی از برنامه‌های سرا برگزاری برنامه‌های ترکیبی و همکاری با دستگاه‌های فرهنگی است. این همکاری می‌تواند به افزایش فعالیت‌های فرهنگی در شهر کرمانشاه کمک کند. 

مرادی افزود: در نظر داریم همایش‌ها و سمینارهایی در شهر کرمانشاه برگزار کنیم که با توجه به استقبال خوب مردم به فعالیت در فضای باز یا فضای بزرگ مسقف نیاز داریم، از این رو از مسئولان دستگاه‌های فرهنگی انتظار داریم در این زمینه ما را یاری دهند. وی همچنین گفت: آمادگی داریم در مناطق حاشیه شهر کرمانشاه نیز برنامه‌های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان برگزار کنیم و در این زمینه به همکاری دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی نیازمندیم.  

مدیر سرای علم و خلاقیت کودک و نوجوان کرمانشاه با بیان این‌که سرای علم و خلاقیت را با هزینه‌های شخصی راه‌اندازی کرده‌ام و تاکنون تسهیلاتی دریافت نکرده‌ام، گفت: برای توسعه فعالیت‌ها و خریداری امکانات و تجهیزات مورد نیاز به طور قطع نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط در قالب تسهیلات ارزان قیمت هستیم.


ارائه آموزش‌های علمی و تخصصی

«مهوش معاذی‌نژاد» مشاور و روان‌شناس نیز که با سرا، علم و خلاقیت کودک و نوجوان همکاری می‌کند با بیان این‌که چنین مجموعه‌ای تاکنون در شهر کرمانشاه به صورت رسمی و مجوزدار فعالیت نداشته است، گفت: سرای علم و خلاقیت مجموعه هدفمندی است که از متخصصان، مشاوران و روان‌شناسان برای آموزش کودکان و نوجوانان بهره می‌برد.

او یکی از ویژگی‌های خوب این مجموعه را استعدادیابی دانست و افزود: استعداد بچه‌ها را باید از همان دوران کودکی سنجید و به آن پی برد و بر اساس این استعدادها باید کودکان را هدایت کرد.معاذی‌نژاد تاکید کرد که روان‌شناسان باید رغبت‌های کودکان را بسنجند و در سرای علم و خلاقیت با استفاده از تست‌های هوش و خلاقیت و مصاحبه این سنجش انجام می‌شود و می‌توان پی برد که بچه‌ها در چه سطحی هستند و چه استعدادهایی دارند و چه راهی را بهتر است طی کنند. 

این روان‌شناس در ادامه گفت: در این سرا کارگاه‌های آموزشی فرزندپروری، ویژه والدین نیز برگزار می‌شود که می‌تواند به شناخت والدین از کودکان و استعدادها و نحوه تربیت آنها بسیار مفید و موثر باشد. وی با اشاره به این‌که آسیب‌های اجتماعی امروزه به معضلی در جامعه تبدیل شده است، ادامه داد: پیشگیری از این معضل نیازمند آموزش است و باید والدین در کارگاه آموزشی شرکت کنند و با آسیب‌هایی که در کمین فرزندانشان است آشنا شوند و راهکارهای پیشگیری از آن را نیز یاد بگیرند. 


آموزش والدین برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

این مشاور و روان‌شناس در ادامه سخنان خود یادآوری کرد که اگر والدین آموزش ببینند می‌توانند از بسیاری از آسیب‌ها در آینده پیشگیری کنند و جلو هدررفت منابع و خیلی از هزینه‌های گزافی را که بابت مقابله با آن پرداخت می‌شود بگیرند. 
معاذی‌نژاد یکی دیگر از ویژگی‌های خوب سرای علم و خلاقیت را برگزاری کارگاه آموزشی برای زوج‌ها و والدین دانست و افزود: در سرا برای بالا بردن صمیمیت بین همسران و عشق و محبت به بچه‌ها آموزش‌هایی ارائه می‌شود که تاثیر بسزایی در ایجاد جو صمیمیت در خانواده‌ها دارد. وی در ادامه آپارتمان‌نشینی و نبود فضای مناسب برای ورزش کودکان را یکی از معضلات کنونی برخی از خانواده‌ها دانست و گفت: فقر حرکتی برخی از بچه‌ها را تهدید می‌کند و پیشنهاد می‌کنیم والدینی که دنبال آموزش‌ها و سرگرمی‌های هدفمند و تخصصی هستند در سرای علم و خلاقیت دنبال آن بگردند، چراکه این سرا به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می‌کند.


جای خالی فعالیت اماکن فرهنگی برای کودکان 

«راضیه قرائتی» کارشناس ارشد مشاوره و روان‌شناسی نیز یکی دیگر از نیروهای تخصصی کادر مجموعه سرای علم و خلاقیت کودک و نوجوان کرمانشاه است. او نیز توضیح داد که روند فعالیت‌ها در این سرا کاملا علمی و مبتنی بر علم روز دنیا انجام می‌شود و این یکی از ویژگی‌های بارز این سراست.

 او افزود: از بدو ورود کودک و نوجوان به سرا، روان‌شناسان در کنار آنها هستند و اقدام به استعدادیابی و رصد هوش و خلاقیت آنها می‌کنند و به آنها برای یافتن رشته مورد علاقه کمک می‌‌کنند.  قرائتی تصریح کرد که ما در سرا از کودکان و نوجوانان تست هوش می‌گیریم و به صورت مرتب و مستمر فعالیت‌های آنها را رصد می کنیم و این رصدها منجر به رشد خلاقیت آنها می‌شود. این روان‌شناس یکی از مشکلات در زمینه سپردن کودکان به مکان‌های فرهنگی و آموزشی را جدایی از والدین به‌خصوص مادرشان دانست و گفت: ما در این سرا کارگاه مادر و کودک برگزار می‌کنیم و با ارائه آموزش‌هایی اضطراب جدایی را از بین می‌بریم و تلاش می‌کنیم بچه از جدایی والدین حالت ناایمنی پیدا نکند و به آرامش و اطمینان خاطر برسد. 

 وی از والدین نیز خواست به اظهارنظرها و نتایج تست‌های روان‌شناسان این مرکز توجه داشته باشند و بر این اساس استعداد فرزندان خودشان را بشناسند و برای تقویت آن نیز تلاش کنند.  قرائتی افزود: ما بعد از گرفتن تست با توجه به هوش بچه به والدین پیشنهاد می‌دهیم که بچه آنها در چه زمینه‌ای استعداد دارد.


مراکزی در خدمت رشد استعدادها

یک‌‌ فعال‌ فرهنگی و رسانه‌ای استان کرمانشاه که با مجموعه سرای علم و خلاقیت همکاری دارد، وجود چنین مراکزی را که از اساتید و صاحب‌نظران برجسته رشته‌های مختلف بهره می‌برد، در استان ضروری دانست و گفت: چنین مراکز علمی و معتبر می‌تواند به رشد استعدادها و خلاقیت کودکان کمک کند. 

«الهام فرهادی» اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای مراجعه والدین به چنین مکان‌هایی را ضروری دانست و افزود: چنین مکان‌های معتبر و دارای مجوز رسمی باید به مردم معرفی شوند تا از ظرفیت‌های موجود در آن برای رشد خلاقیت و استعدادیابی کودکان و نوجوانان بهره برد.وی یادآور شد: والدین باید بدانند که کودکان خود را در جاهایی آموزش دهند که آموزش‌ها هدفمند و منجر به نتیجه شود و بتوانند از محل این آموزش‌ها پی به استعدادیابی کودک خود ببرند. فرهادی از رسانه‌ها خواست در معرفی چنین مکان‌هایی به مردم تلاش کنند و تصریح کرد: شهر کرمانشاه نیازمند وجود سراهای مختلفی است تا کودکان این شهر در محیطی علمی و تخصصی استعدادهای خود را شکوفا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید