• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62936
+
-

تثبیت دستوری قیمت‌؛ هشدار به موج تازه گرانی مرغ

تولید‌کنندگان در گفت‌وگو با همشهری از تاثیر تثبیت قیمت مصوب 11 هزار و 500 تومانی بر کاهش تولید، کمبود و گرانی مرغ در آینده نزدیک هشدار دادند

بازار
تثبیت دستوری قیمت‌؛ هشدار به موج تازه گرانی مرغ


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
ستاد تنظیم بازار در آخرین نشست خود با استناد به ارز 4هزارو 200تومانی پرداختی به نهاده‌های تولید مرغ و تخم‌مرغ، بر تثبیت قیمت این محصول روی نرخ مصوب 11هزارو 500تومانی تأکید کرد اما مرغداران با اشاره به هزینه فزاینده تولید نسبت به در راه‌بودن موج تازه گرانی درصورت تداوم سیاست تثبیت قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار هشدار داده‌اند.
به‌گزارش همشهری، با وجود درخواست وزارت جهادکشاورزی و مرغداران برای تعیین قیمت حداقل 13هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ، ستاد تنظیم بازار در نشست اخیر خود بر تثبیت قیمت 11هزارو500تومانی این محصول حکم کرد؛ قیمتی که به گفته تولید‌کنندگان جوابگوی رشد هزینه تمام‌شده تولید نبوده و زمینه کاهش جوجه‌ریزی و تولید مرغ و افزایش قیمت‌ها در آینده نزدیک را فراهم خواهد کرد.
ستاد تنظیم بازار در حالی بر قیمت مصوب 11هزارو500تومانی مرغ تأکید کرده که پیش از آن برومند چهار‌آیین، عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ منجمد در ستاد تنظیم بازار کیلویی ١٣هزارتومان تصویب شده و منتظر ابلاغ رسمی هستیم، گفته بود: سازمان حمایت برای جبران بخشی از زیان پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، قیمت خرید مرغ منجمد به‌صورت مستقیم از تولید‌کنندگان را کیلویی 13هزار تومان تعیین کرده است. به گفته او، قبلا قیمت مصوب خرید مرغ منجمد کیلویی ۱۱هزارو۵۰۰تومان بوده اما نرخ جدید سبب می‌شود زیان مرغدارانی که مرغ خود را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام کشور دهند، به‌ازای هر کیلوگرم از 2هزارو500 تومان به هزار تومان کاهش یابد اما بلافاصله ستاد تنظیم بازار این خبر را تکذیب کرد.

تثبیت قیمت مصوب مرغ
نوسان قیمت مرغ در محدوده 11هزارو500تومان در یک‌ ماه گذشته موجب شد تا وزارت جهادکشاورزی و اتحادیه‌های صنفی تولید مرغ، درخواستی را برای اصلاح نرخ جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ به ستاد تنظیم بازار ارائه کنند؛ درخواستی که در نشست اخیر این ستاد بررسی شد اما نتیجه‌ای به‌دنبال نداشت و ستاد تنظیم بازار با تأکید بر تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات نهاده‌های مورد نیاز تولید مرغ مقرر کرد تا وزارت جهادکشاورزی نسبت به تأمین، توزیع و نظارت حداکثری بر رعایت قیمت مصوب عرضه نهاده‌ها اقدام کرده و مدیریت بازار به‌گونه‌ای صورت گیرد تا از رسیدن کالا به‌دست مرغداران با حذف واسطه‌های غیرضروری اطمینان حاصل شود.  در این نشست که به ریاست عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار برگزار شد، اعضای این ستاد بر فرایند صدور فاکتور در حلقه‌های مختلف زنجیره تولید و عرضه مرغ تأکید کردند. بر این اساس قیمت خرید مرغ گرم کشتار روز در کشتارگاه به ازای هر کیلوگرم ۱۱هزارو۵۰۰تومان تعیین شد. هزینه‌های تبعی بعدی شامل شرینگ‌پک، انجماد و حمل و نگهداری بعد از خرید بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام خواهد بود.

کاهش جوجه‌ریزی و تولید مرغ
رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با همشهری در مورد تثبیت نرخ مرغ در ستاد تنظیم بازار، گفت: با وجود تثبیت قیمت‌ها، مرغداران اختیار واحدهای تولیدی و کسب‌و‌کار خود را دارند و وقتی ببینند که با قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار ضرر می‌کنند، میزان جوجه‌ریزی و تولید مرغ را کاهش می‌دهند.

محمد یوسفی‌ با بیان اینکه حداقل قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم تا 14هزار تومان است و فروش مرغ به نرخ کمتر از این، سودی برای مرغداران ندارد، افزود: حتی با احتساب تامین همه نهادهای تولید با نرخ ارز دولتی نیز با درنظر گرفتن سایر هزینه‌های جانبی، قیمت تمام‌شده مرغ بیش از نرخ مصوب 11هزارو500تومانی است و باید سودی نیز برای مرغداران و تداوم تولید بماند، اگر این سود تامین نشود، تولید مرغ کمتر شده و با کاهش نرخ جوجه یک‌روزه تولید این محصول نیز کمتر شده و در نهایت فشار کاهش عرضه و افزایش قیمت آن به مرغداران و بازار تحمیل می‌شود.

او با اشاره به اینکه قیمت مرغ تابع نظام عرضه و تقاضاست، گفت: با افزایش قیمت تمام‌شده و تولید مرغ، قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار نیز برای مقابله با گرانی این محصول کارساز نخواهد بود؛ همانگونه که اکنون با رشد تولید و کاهش تقاضا حتی صادرات نیم‌بند مرغ و تخم‌مرغ نیز نتیجه چندانی برای افزایش قیمت‌ها نداشته است.

   گرانی مرغ در راه است

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کاهش تقاضا برای مرغ و تخم‌مرغ با فرارسیدن فصل گرما، صدور مجوزهای متعدد برای تاسیس واحدهای جدید مرغداری در سایر استان‌ها و هدفگذاری رشد 6 تا 8درصدی سالانه تولید را عامل رشد عرضه و کاهش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار دانست و گفت: با توجه به رشد هزینه‌های تمام‌شده تولید هیچ‌کس نمی‌تواند قیمت‌های تحمیلی خارج از نظام عرضه و تقاضا را به بازار و تولید‌کنندگان این محصولات تحمیل کند. محمد یوسفی با تأکید بر تنظیم بازار دو‌سویه ‌‌مرغ و تخم‌مرغ به‌نحوی که نفع تولید‌کننده و مصرف‌کننده رعایت شود، افزود: امیدواریم تنظیم بازار مرغ و تخم‌مرغ به‌درستی انجام شود تا مشکلی برای تولید ایجاد نشود. با این شرایط حتی درصورتی که ستاد تنظیم بازار قیمت 13هزار تومانی پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی در مورد قیمت مرغ را می‌پذیرفت نیز مرغداران برای هر کیلوگرم مرغ زیان هزار و 500تومانی را متحمل می‌شدند اما با قیمت مصوب 11هزارو500تومانی کنونی باید انتظار کاهش مشهود جوجه‌ریزی و تولید مرغ و موج تازه گرانی در آینده نزدیک را داشت. به گفته او، با این نرخ نمی‌توان انتظار رشد تولید مرغ همزمان با رشد تقاضا در فصول سرد سال را داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید