• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62818
+
-

شهر جهانی سفال در راه توسعه

افزایش فضای سبز، اصلاح معابر و پیاده‌راه‌سازی از برنامه‌های امسال مدیریت شهری لالجین است

شهری
شهر جهانی سفال در راه توسعه

لالجین تا چند روز دیگر وارد چهارمین سالی می‌شود که عنوان شهر جهانی را دریافت کرده است، اما اگر در یک سال آینده نتواند مولفه‌هایی را که برای این عنوان در نظر گرفته شده است به دست بیاورد، دیگر شهر جهانی سفال نخواهد بود و با پس گرفتن این عنوان از لالجین شهر دیگری در جهان نامزد خواهد شد. 

در 3 سال گذشته برای ارتقای وضعیت لالجین در حوزه‌های مختلف اقدامات خوبی انجام شده است اما شهر گردشگری که حتی یک اقامتگاه با استانداردهای مناسب ندارد تا گردشگران و مسافران داخلی و خارجی از آن استفاده کنند با این سرعت کم در مسیر توسعه نمی‌تواند به حفظ عنوان جهانی خود امیدوار باشد. ضمن این‌که مشکل وقفی ‌بودن لالجین و سنگ‌اندازی‌هایی که برخی مسئولان این شهر برای حل آن می‌کنند مانع ورود سرمایه‌گذاران به این شهر شده و موتور توسعه لالجین را از کار انداخته است. 


بودجه شهری

یکی از حوزه‌های مهم در مفهوم توسعه، رشد شهر به لحاظ عمرانی است.  شهردار لالجین در نشست خبری که به مناسبت ورود به 4 سالگی دریافت عنوان شهر جهانی برگزار کرد، اقدامات انجام‌شده در این حوزه را برشمرد و گفت: بودجه مصوب سال گذشته لالجین 6 میلیارد و 700 میلیون تومان بود اما با مساعدت شورای اسلامی شهر 13 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شد. از این مقدار 9 میلیارد و 900 میلیون تومان صرف کارهای عمرانی و 3 میلیارد و 700 میلیون تومان هم صرف اعتبارات جاری شد.

 بنابراین می‌توان گفت 70 درصد کارهای عمرانی پیش‌بینی ‌شده و 30 درصد از کارهای جاری سال گذشته انجام شده است. حمید محبی بیان کرد: آسفالت 50 کوچه و خیابان به مساحت 165 مترمربع با حدود 32 هزار تن آسفالت و زیرسازی 200 هزار مترمربع از معابر شهر انجام شده است. شهرداری لالجین 5200 متر‌مربع پیاده‌روسازی و جدول‌سازی 15 هزار متر در معابر حدود 50 خیابان و کوچه را در کارنامه خود دارد. پوشش انهار 3 خیابان را هم انجام داده‌ایم. سرانه فضای سبز شهر لالجین حدود 8/3 متر‌مربع است که با 15 متر‌مربع فاصله زیادی داریم. سال گذشته ساخت 4 بوستان محله را شروع کردیم که زیرسازی و جدول‌گذاری آنها انجام شده است. 


ساخت ترمینال

شهردار لالجین درباره دیگر اقدامات انجام‌شده در این حوزه توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در شهر لالجین با آن مواجه بودیم، مشکل ساخت ترمینال بود که تملک فضا و کارهای اجرایی آن انجام شد و اوایل سال جاری بهره‌برداری خواهد شد. ساماندهی باغ رضوان یکی از پروژه‌هایی بود که انجام شد. در شهر لالجین با توجه به کارگاه‌های سفال زیادی که وجود دارند نیاز ضروری به ساخت ایستگاه 2 آتش‌نشانی داشتیم. سال گذشته بخشی از کارهای ساختمانی آن انجام شد و اگر امسال بتوانیم تامین اعتبار کنیم این ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. 

به گفته وی، شهرداری لالجین پروژه‌های فرهنگی و زیباسازی زیادی انجام داده است که می‌توان به نصب 310 تمثال شهید، برگزاری جشن‌های نوروزگاهی، نصب المان‌های سنگی، برپایی سفره هفت‌سین و برگزاری مراسم مختلف اشاره کرد. 


اولویت‌ با اقدامات عمرانی

محبی اقدامات عمرانی را از اولویت‌های کاری سال 1398 دانست و گفت: بودجه سال جاری لالجین 8 میلیارد تومان است و این یعنی نسبت به سال گذشته افزایش بودجه داشته‌ایم. شهردار لالجین خاطرنشان کرد: مهم‌ترین پروژه‌ای که در دست داریم پیاده‌راه‌سازی بلوار آیت‌الله خامنه‌ای است که کار جدول‌گذاری آن از 2 محور آغاز شده است. تکمیل بوستان‌‌هایی که سال گذشته کار ساخت آنها آغاز شده بود و بوستان 3 هکتاری حافظ که در دهه فجر سال گذشته کلنگ‌زنی شد، در اولویت کاری ماست. پروژه‌های بعدی در سال 1398 جدول‌گذاری معابر شهر است که 2850 متر از طول کار انجام شده است. همچنین 74 کوچه و معبر زیرسازی شده است و به آسفالت نیاز دارد. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که شهر لالجین داشت تعریض و جدول‌گذاری محور جاده طاهرلو بود که عملیات اجرایی آن در 2 فاز در حال اجراست. همچنین ساماندهی بوستان ورودی سفال به مساحت 4800 متر انجام شده است. امیدواریم با انجام زیرسازی 19 کوچه و خیابان به مساحت 15 هزار و 200 مترمربع، دیگر در شهر لالجین مشکل زیرسازی معابر نداشته باشیم. 


ضایعات سفال

شهردار لالجین با اشاره به تمرکز کارگاه‌های سفال در لالجین و ضایعات سفال گفت: مشکلی که در سطح شهر لالجین با آن مواجهیم ضایعات سفال و پسماند شهری است. کار طراحی پروژه ساخت سکوی زباله در شهر لالجین که سال گذشته تعریف شد، انجام شده و برای تامین اعتبار ارسال شده است. ضایعات سفال و سرامیکی که در شهر و در کنار معابر و رودخانه قره‌چای رها می‌شد به کارخانه سیمان هگمتان منتقل می‌شود تا بازیافت شود. 

محبی افزود: جهانی شدن شهر لالجین در کیفیت و تنوع محصولات تاثیرگذار بود اما ما هنوز هم در زمینه بسته‌بندی مشکل داریم. مشکل دیگر ما اوقافی بودن این شهر است، چراکه به این دلیل هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در این شهر نیست. وی در مورد این‌که وقفی‌ بودن شهر لالجین مشکلات زیادی برای شهروندان لالجینی به وجود آورده و مانع توسعه این شهر شده است، توضیح داد: این موضوع باعث شده است شهروندان لالجینی نتوانند برای املاک خود اسناد شش‌دانگ بگیرند و سرمایه‌گذاران غیرلالجینی نیز وقتی از این موضوع اطلاع می‌یابند از سرمایه‌گذاری در این شهر منصرف می‌شوند و در نهایت موتور توسعه لالجین کند می‌شود. 

شهردار لالجین تصریح کرد: برخی املاک در لالجین تبدیل به احسن شده‌اند اما مشکل وقفی‌ بودن هنوز یکی از مشکلات اساسی لالجین است و باید حل شود. مسئولان هم دست روی دست نگذاشته‌اند و اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده‌اند اما هنوز به نتیجه خوبی نرسیده‌اند. 


سهم شهروندان

لالجین عنوان شهر جهانی سفال را ازآن خود کرد اما شهروندانش هیچ نفعی از آن نبردند، چراکه هنوز بسیاری از مشکلات سفال‌کاران حل نشده است. در این میان سهم شهروندان چه می‌شود؟ شهردار لالجین در پاسخ به این سوال همشهری گفت: برگزاری برنامه‌های مختلف مانند جشنواره عکاسی، نوروزگاه‌ها و مانند این با هدف آشنایی شهروندان با اهمیت جهانی شدن لالجین بوده است.

 در بخش فرامرزی نیز در سال گذشته طی جلساتی که برگزار شد تصمیم به انجام مذاکره برای خواهرخواندگی یکی از شهرهای ترکیه با لالجین شد. کارهای آن تا حدودی انجام شده است و امیدواریم نهایی شود. وی ادامه داد: قرار است شبکه 3 تلویزیون لهستان نیز مستندی از سفال‌کاری در لالجین بسازد و پخش کند. ضمن این‌که ما با سفرای زیادی ارتباط داریم و مذاکرات زیادی با آنها انجام داده‌ایم. 


اقدامات شورای اسلامی شهر لالجین

مرتضی صبوری، عضو شورای اسلامی شهر لالجین، گفت: در شورای شهر لالجین حدود 100جلسه در هفته برای بیان مشکلات، درخواست‌های مردم و پیگیری آنها برگزار می‌شود. غیر از این جلسات ما جلساتی با مسئولان برای برقراری ارتباط بیشتر با آنها و انتقال مشکلات شهر به ایشان برگزار می‌کنیم. کاهش قدرت شورا در سال‌های اخیر مشهود بوده است که ضعفی بزرگ محسوب می‌شود. تعداد مصوبات شورای اسلامی شهر لالجین بالغ بر 170 مصوبه است که با موافقت اعضای شورا به تصویب رسیده و به مراجع مربوطه ارسال شده است.  

لیلا اکبری دیگر عضو شورای اسلامی شهر لالجین با اشاره به پیگیری اشتغال زنان در لالجین بیان کرد: با توجه به ظرفیت لالجین برای تولید سفال و فرش، پیگیری اشتغال زنان از فعالیت‌های شورای شهر لالجین است. یکی از مصوبات ما در شورا حمایت از هیأت‌های ورزشی است. وی با بیان این‌که سرانه فضای سبز در لالجین بسیار کم است، توضیح داد: یکی از مشکلات بانوان لالجین کمبود فضای ورزشی برای بانوان است. از اقدامات دیگر ما در شهر لالجین می‌توان به ساخت بوستان بانوان اشاره کرد که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

 این عضو شورای شهر افزود: مهم‌ترین مشکل در حوزه بانوان نبود سمن‌های فرهنگی در این شهر است تا دغدغه‌های شهر را به صورت خودجوش و داوطلبانه رفع کنند. در شهر لالجین فضای فرهنگی کافی وجود ندارد. این شهر فقط یک فرهنگسرا دارد که مسئولان برای استفاده فرهنگی و هنری از همین یک فرهنگسرا هم با ما همکاری ندارند و اجازه استفاده از آن را نداریم. خوشبختانه شهرداری لالجین مکانی برای ساخت یک فرهنگسرا به وسعت 1800 مترمربع تدارک دیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید