• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62767
+
-

گسترش باغ‌های گیلاس

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی: باغ‌های گیلاس در اراضی شیبدار استان به‌ویژه در شهرستان‌های بجنورد و اسفراین گسترش می‌یابد

کشاورزی
گسترش باغ‌های گیلاس

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغ‌های گیلاس در اراضی شیبدار استان به‌ویژه در شهرستان‌های بجنورد و اسفراین گسترش می‌یابد. به گزارش ایرنا «محمدعلی شریکیان» افزود: دره بازخانه، دهستان بدرانلو، روستای رئین شهرستان بجنورد و روستای روئین اسفراین بهترین نقاط برای تولید گیلاس هستند. وی گفت: توسعه باغ‌های جدید و اقتصادی با ارقام پایه رویشی سبب بهبود کمی و کیفی این محصول می‌شود. به منظور تولید نهال پایه رویشی گیلاس در استان طی سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ اصله پایه‌های کشت بافتی گزیلا ۶ و ماکزیما برای نهالستان‌ها تامین شد. 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح کشت باغ‌های گیلاس استان را هزار و ۳۴۰ هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان هزار و ۱۳۹ هکتار آن بارده است. وی میزان تولید باغ‌های بارده را حدود ۶ هزار تن دانست و گفت: بیشتر روستاهای واقع در نقاط کوهستانی که دارای اراضی شیبدار با منبع آبی مطمئن هستند، برای پرورش و تولید گیلاس بسیار مستعد بوده و بهره‌برداران می‌توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به احداث باغ جدید اقدام کنند. شریکیان میزان تولید سال جاری گیلاس را در استان بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ تن پیش‌بینی کرد.برداشت گیلاس در خراسان شمالی بسته به نوع ارقام متفاوت است و معمولا از اوایل خرداد آغاز و تا اواسط تیر ادامه دارد. ارقام کشت شده شامل گیلاس تکدانه مشهد، گیلاس شیشه‌ای، گیلاس دم بلند فرانسه و دم کوتاه فرانسه با پایه‌های بذری است. گیلاس یکی از مهم‌ترین میوه‌های مناطق کوهستانی است که دارای مواد مغذی فراوان، خواص آنتی‌اکسیدانی و سرشار از کلسیم، پتاسیم و منیزیم است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید