• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62725
+
-

فرصت طلایی مهارت‌آموزی

کانون پرورش فکری در قالب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی مهارت‌های زندگی را با شعار «زندگی کردن تمرین می‌خواهد» ارائه می‌کند

جامعه
فرصت طلایی مهارت‌آموزی

تحقیقات زیادی در مورد اوقات فراغت صورت گرفته و نتایج این تحقیقات بیانگر اهمیت آن در زندگی هر شخص است، به گونه‌ای که اگر فضا، امکانات و برنامه‌‌ریزی مشخصی برای گذران اوقات فراغت صورت نگیرد، ممکن است تفریحات ناسالم جای آن را بگیرد و زندگی فرد و جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. به گزارش ایرنا، مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی با توجه ویژه به اوقات فراغت هر سال با برگزاری جلسات هم‌اندیشی و ساماندهی برای گذران هرچه بهتر و هدفمندتر این مقوله برنامه‌‌ریزی می‌کنند.


دوری از فضای مجازی 

«رویا احمدی» مادر دختری هفت‌ساله به نام ساناز، می‌گوید: در جامعه امروزی که کودکان و نوجوانان به انزوا کشیده می‌شوند و بیشتر اوقات خود را با بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی پر می‌کنند، مدیریت اوقات فراغت دخترم یکی از دغدغه‌های مهم زندگی‌ام است. او معتقد است اوقات فراغت تاثیری مهم در هدایت افکار به سمت و سویی مثبت و مفید و شکل‌گیری شخصیت کودکان دارد و از همین رو، برای چگونگی گذران اوقات فراغت ساناز اهمیت ویژه‌ای قائل است.

 «مریم افکار» که برای سومین سال متوالی برای اوقات فراغت پسرش، آرمان، برنامه‌‌ریزی می‌کند، گفت: در این 3 سال دریافته‌ام که اوقات فراغت برنامه‌‌ریزی‌شده می‌تواند باعث کشف استعداد در کودکان شود. مادر آرمان افزود: از هشت‌سالگی فرزندم دغدغه اوقات فراغت او را دارم، زیرا معتقدم اگر استعداد فرزندم در همین سن کم کشف شود، او باانگیزه و هدفمند خواهد شد و مجالی برای اتلاف وقت خود ندارد.


هر دانش‌آموز؛ یک مهارت

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اظهار کرد: در آموزش و پرورش، برنامه‌های اوقات فراغت پس از به پایان رسیدن فعالیت‌های رسمی مدرسه و آغاز فصل تعطیلی دانش‌آموزان شروع می‌شود، برای این‌که دانش‌آموزان بتوانند در زمانی که از درس و تأثیر رسمی مدرسه آزاد هستند در فعالیت‌های فوق‌برنامه حضور پیدا کنند.

«سیروس فتحی» اهداف برنامه‌‌ریزی اوقات فراغت را به منظور رشد و پرورش استعدادهای فرهنگی، هنری و مهارتی، ارتقای سطح دانش و بینش اعتقادی، علمی، اجتماعی و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، فرهنگی و هنری، فراهم شدن زمینه‌های جلب مشارکت‌های دانش‌آموزان برای شرکت عملی آنها در برنامه‌های سازندگی استان و کشور، و ارائه راهکارهای مناسب برای تقویت این گونه فعالیت‌ها و تقویت روحیه خودباوری، خودیاری، همیاری و مسئولیت‌پذیری می‌داند و بیان کرد: برنامه‌‌ریزی اوقات فراغت به منظور پر کردن این اوقات است تا زمان استراحت دانش‌آموزان با برنامه‌های مفید تقویت و غنی شود، به گونه‌ای که حتی در فصل تابستان شاهد رشد و ارتقای آنها باشیم. 

وی با اشاره به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری سال «رونق تولید» نام‌گذاری شده، سیاست و فعالیت آموزش و پرورش در سال ۹۸ را برنامه‌‌ریزی فعالیت‌ها بر مبنای توسعه‌ی فناوری‌های نرم فرهنگی و مهارت‌آموزی با عنوان شعار «هر دانش‌آموز، یک مهارت» با هدف گسترش کارآفرینی و اشتغال عنوان کرد و یادآور شد: یکی دیگر از سیاست‌ها در برنامه‌‌ریزی اوقات فراغت توجه ویژه به مناطق کم‌برخوردار و مناطق روستایی است که دانش‌آموزان امکان دسترسی کمتری به برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی دارند و در همین زمینه، اهتمام ویژه‌ای برای جلب مشارکت‌های بومی و محلی در اجرای برنامه‌ها با استفاده از ظرفیت و تسهیلات سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها شده است.


حضور بیش از ۲۵ هزار دانش‌آموز در برنامه‌های اوقات فراغت 

فتحی اظهار کرد: ۲۷ کانون فرهنگی - تربیتی، ۲۱ دارالقرآن، ۲۵ سالن و مجتمع ورزشی، ۱۵ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی و حدود ۹۰ پایگاه تابستانی و پایگاه تشکل‌های دانش‌آموزی در شهرستان‌ها و مناطق ما کار برنامه‌‌ریزی و اردوهای برنامه‌های اوقات فراغت را برای بیش از ۲۵ هزار دانش‌آموز به عهده دارند.
او یادآور شد: آموزش و پرورش استان در برنامه‌‌ریزی اوقات فراغت در سال گذشته به عنوان دستگاه برتر استان شناخته شده و انتظار ما این است که سازمان‌ها، نهادها و همه موسسه‌هایی که این امکان را دارند کمک کنند که با برنامه‌‌ریزی خوب و هماهنگ امسال هم بتوانیم برنامه‌های متنوعی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان داشته باشیم. 

معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: مراکز مجری پایگاه‌های تابستانی هر سال در حین اجرای برنامه‌ها از دانش‌آموزان و اولیا نظرسنجی می‌کنند تا بتوانیم نیازهای آنها را در زمینه‌ تامین فضای مناسب، تجهیزات و وسایل مورد نیاز آموزش و تنوع کلاس‌ها و برنامه‌ها برآورده کنیم.


درمان نابسامانی‌های روحی و جسمی

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر درباره حساسیت فوق‌العاده اهمیت اوقات فراغت در زندگی کودکان و نوجوانان اظهار کرد: اندکی بی‌توجهی و بی‌تفاوتی به این موضوع مهم می‌تواند آسیب‌های بسیاری در پی داشته باشد. 
«زهره عالی‌نسب» اضافه کرد: اوقات فراغت زمینه مناسبی برای شکل‌گیری شخصیت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان است، تا آنجا که این موضوع موجب رشد ارزش‌های مهم نظیر حس استقلال‌طلبی و خودشکوفایی و تعالی آنها می‌شود. این امر در پیشرفت و کارکرد هرچه بیشتر توسعه فردی و اجتماعی نیز مؤثر خواهد بود. وی ادامه داد: اگر برنامه‌های اوقات فراغت با جهت‌گیری صحیح و سالم و با توجه به رشد شناختی کودکان و مهارت‌های حل مساله در آنها انتخاب شود، بسیاری از نابسامانی‌های روحی و جسمی و اجتماعی کودکان و نوجوانان درمان می‌یابد و منجر به خلاقیت‌های فردی و اجتماعی خواهد شد. از جمله کارکردهای مثبت اوقات فراغت مسئولیت‌پذیری و نقش کودکان و نوجوانان در سازندگی و اعتلای خویش است. عالی‌نسب بیان کرد: افراد خلاق علاوه بر این‌که از صداقت و صراحت و انعطاف‌پذیری برخوردار هستند از اوقات فراغت خود حداکثر استفاده را می‌برند و با مهارت در حل مساله، مسائل مختلف را حل و از بحران‌ها و چالش‌ها به سلامت عبور می‌کنند.

وی شکل‌دهی شخصیت سالم درکودکان و نوجوانان را از دیگر کارکردهای مهم اوقات فراغت عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری شاخص خود را بر همین مبنا و نیازسنجی از کودکان و نوجوانان ابتدا پیش‌بینی کرده و سپس با طرح آن در جلسات متعدد شورای فرهنگی و با نظارت و هدایت کارشناسان فرهنگی و هنری و ادبی در نظر گرفته و به صورت فرایندمحوری برایشان برنامه‌‌ریزی، تدوین و تنظیم کرده است.

عالی‌نسب گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با وجود بیش از ۲۳ مرکز ثابت و سیار روستایی در بوشهر، اهرم، خورموج، کاکی، دیر، بردخون، کنگان، جم، عسلویه، سیراف، نخل تقی، برازجان، دالکی، وحدتیه، شبانکاره، بندر ریگ، گناوه، دیلم و 2 کتابخانه سیار روستایی که هرکدام ۶۰ روستا را تحت پوشش خود دارند و یک کتابخانه پستی که کتاب‌ها را به اعضای کودک و نوجوان با پست ارسال می‌کند، در این زمینه فعالیت می‌کند.


تمرین زندگی

مدیر کل کانون پرورش فکری استان بوشهر گفت: کانون پرورش فکری در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی خود مهارت‌های زندگی را با شعار «زندگی کردن تمرین می‌خواهد» ارائه می‌کند.
«زهره عالی‌نسب» بیان کرد: با بهره‌گیری از این شعار کودکان و نوجوانان در ایام فراغت خود با حضور در مراکز فرهنگی و هنری استان و با هدایت و راهنمایی مربیان خود در حین فعالیت‌های فرهنگی مثل قصه‌گویی و هنری مانند نقاشی و سفالگری و ادبی نظیر نوشتن خلاق با فضائل و ارزش‌های اخلاقی و تربیتی مهم مرتبط با مهارت‌های زندگی و اجتماعی آشنا می‌شوند و این مهارت‌ها در طول فعالیت‌های فرایندمحور در کودکان و نوجوانان در طول زمان نهادینه می‌شود.

وی یادآور شد: مهارت‌هایی مانند قدرت نه گفتن، خودباوری، عزت نفس، خودگردانی، خودشکوفایی، همدلی، همگامی، اعتماد به نفس، و قدرت بیان شیوا و رسا به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود. عالی‌نسب گفت: در واقع کودکان نیازمند یاری مربیانی هستند که بتوانند آنها را به سمت و سوی رشد و تعالی ذهنی و شناختی و آگاهی از رفتارهای مطلوب و شایسته اجتماعی سوق دهند. وی اظهار کرد: کودکان و نوجوانان در یادگیری مهارت‌های فرهنگی و هنری و ادبی همزمان به یادگیری خوب و شایسته زندگی کردن هم می‌پردازند. مدیر کل کانون پرورش فکری استان بوشهر معتقد است: نشان دادن راه‌های مناسب و مطلوب برای بهتر زندگی کردن کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های گروهی کمک شایانی خواهد کرد تا آنان با احساسات خود آشنا شوند و آنها را بموقع کنترل کنند. عالی‌نسب تاکید کرد: کارگاه‌های مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که خویشتن‌دار باشند و احساسات خود به‌ویژه احساسات و رفتارهای منفی و نابهنجار را کنترل و به سمت احساسات خوب و مثبت هدایت کنند. این کارگاه‌ها با فرایندمحوری موجب رشد و تعالی فردی و اجتماعی آنها می‌شود، به گونه‌ای که در آینده شاهد جامعه‌ای فرهیخته و عاری از خشونت خواهیم بود؛ جامعه‌ای مدنی که کودکان و نوجوانان با گفتمان اخلاق‌مدارانه چالش‌ها و بحران‌ها و مشکلات خود را پشت سر خواهند گذاشت.
وی بیان کرد: در واقع یکی از اهداف اساسی و مهم کانون پرورش فکری مهارت خوب زیستن و تمرین زندگی برای کودکان و نوجوانان است که مصادیق مهارت‌های زندگی در کارگاه‌های فرهنگی و هنری و ادبی و انجمن‌های مربوطه برنامه‌‌ریزی شده است.
 

تابستان پربار با چاشنی خلاقیت در برنامه‌‌ریزی اوقات فراغت



استاندار بوشهر بر هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های اوقات فراغت تاکید کرد و گفت: باید از همه ظرفیت‌های نهادهای مختلف در این زمینه با هدف کاهش هزینه‌ها استفاده کنیم.
«عبدالکریم گراوند» استفاده از خلاقیت و نوآوری در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت را ضروری دانست و افزود: با توجه به این‌که صرفه‌جویی در هزینه‌ها اولویت کاری ما در سال جدید است، از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت استفاده کنند.
وی بیان کرد: فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در اجرای برنامه‌های نشاط اجتماعی مثبت است، زیرا دفتر امور اجتماعی استانداری مداخله‌ای در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت ندارد و روی استفاده از سمن‌ها در اجرای این برنامه‌ها تاکید می‌کند.

استاندار بوشهر ادامه داد: تنوع بخشیدن به برنامه‌های اوقات فراغت باید در دستور کار و در اجرای برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی، مهارت آموزشی در رشته‌های مختلف در اولویت برنامه‌ریزان باشد. وی ضمن تاکید بر ابلاغ تشکیل ستاد ساماندهی امور جوانان با موضوع اوقات فرافت به فرمانداری‌ها تصریح کرد: در این زمینه باید از همه امکانات موجود دستگاه‌های اجرایی و سمن‌ها برای انجام باشکوه برنامه‌های اوقات فراغت بهره ببریم.

گراوند با بیان این‌که ارزیابی برنامه‌های اوقات فراغت توسط دفتر امور اجتماعی استانداری انجام شود یادآور می‌شود: توجه به مناطق روستایی در برنامه‌های اوقات فراغت باید در دستور کار باشد. ضمن این‌که باید از ظرفیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هم برای برگزاری دوره‌های اوقات فراغت استفاده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید